Puse in lumina speciala (spectru ultraviolet), noile facturi se vad cu fibre de securizare. Inaugurate in august, „formularele cu regim special aflate in prezent la utilizatorii finali, persoane fizice si juridice, executate pe hartie off-set sau autocopiativa obisnuita, fara elemente de securitate, raman valabile pana la 31 decembrie 2002”, precizeaza Bogdan Popescu, purtator de cuvant al Ministerului Finantelor Publice. Dupa aceasta data, vechile facturi ies din uz.
La noile documente fiscale va fi utilizata o hartie speciala, furnizata in mod unic si exclusiv pentru Romania de catre compania germana Koehler. Schimbarea facturilor este o contra-masura la falsificarile masive. „Din cele 1.500 de adrese primite in anul 2001 de Imprimeria Nationala de la organele de politie, peste 1.000 se refereau la cereri de identificare a facturilor contrafacute. Este de notorietate vanzarea facturilor contrafacute la angroul „Europa” si in zona Bucuresti-Mall. Acestea puteau fi cu usurinta realizate de orice persoana cu un calculator si o imprimanta”, spune Valentin Vagaon, director financiar-contabil Imprimeria Nationala.
Pentru alegerea furnizorului, Imprimeria Nationala a recurs la selectie de oferta, si nu la licitatie, cu justificarea ca nu s-ar fi putut pune intr-un anunt in ziar elemente despre felul in care sa fie securizate facturile. Una dintre primele conditii a fost aceea ca hartia sa fie autocopiativa, adica sa permita copierea automata pe alte doua exemplare. In Germania, in tarile Baltice si Polonia legea obliga la folosirea hartiei autocopiative la documentele fiscale.
Cum fabricile din Romania nu produc un asemenea tip de hartie, negocierea s-a purtat cu sase producatori mari din strainatate: Impryma Madrid, Societe Commerciale des Etablissments, Land Quart Elvetia, DG Italia, Arjo Wiggins Paris, Papierfabrik August Koehler.
„Imprimeria Nationala a cerut oferta de la marile fabrici de profil. A fost aprobata de Adunarea Generala a Actionarilor (a Imprimeriei Nationale – nota red.) oferta cea mai avantajoasa, respectiv cea a fabricii Papierfabrik August Koehler Germania”, precizeaza directorul Vagaon. Pretul hartiei ca materie prima a fost stabilit la 1.666 euro/tona. Aceasta va creste pretul unei facturi la 2.150-2.200 lei, plus 5% pentru facturile personalizate. Un bloc de 50 de facturi va costa 110.000 lei, fata de 70.000 de lei, in prezent. „Pretul unei facturi personalizate se stabileste in functie de numarul de culori, exemplare, format”, spune Elena Ganea, de la tipografia bucuresteana Grafoprint.
Actorii din piata considera ca falsurile vor disparea semnificativ : „Daca nu s-ar fi ales un singur furnizor, am fi fost in situatia de acum, cand oricine poate tipari facturi cu un calculator si o imprimanta, fara nici un fel de autorizare”, considera Dan-Lucian Popa, director Unigraphica Romania, unul dintre principalii furnizori de echipamente de tiparire. Koehler are o reputatie buna, intrucat asigura, conform surselor citate, peste 70-80% din hartia pentru facturile din Romania. „Koehler a pus in functiune anul trecut cel mai modern procedeu de peliculizare al hartiei (unul dintre elementele care asigura fidelitatea informatiilor in inscrisuri si securitatea facturii) si are cele mai moderne tehnologii”, adauga reprezentantul Unigraphica.

Din 100 de tipografii raman un sfert

Hartia furnizata va avea incorporate fibre fluorescente (doi mm), vizibile in spectru ultraviolet: in acest scop Garda Financiara a primit lampi speciale. La aplicarea unei picaturi de lichid special (substanta reactiva), prima pagina a facturii va dobandi instantaneu diferite culori. Acest lucru poate fi verificat de catre oricine, prin utilizarea unui marker comercializat in magazine (30.000 de lei). Un alt element de securizare: inscrisul de pe pagina intai se copiaza pe filele doi si trei cu o alta culoare (verde-albastru), datorita cernelii din microcapsule.
Magazinele, restaurantele, stadioanele, muzeele, casele de schimb valutar vor utiliza formulare speciale obligatoriu incepand cu anul viitor (Ordinul MFP nr. 989/2002). Scapa de aceasta obligatie numai firmele care au obtinut aprobari speciale de la directiile de finante pentru a utiliza tehnica de calcul proprie, dar nu in totalitate. Lor li se pregateste un nou ordin, care ii obliga sa trimita hartia spre securizare la Imprimerie. Vor scapa si de aceasta obligatie firmele foarte mari, de tipul Metro, Sel Gros, Carreffour, RomTelecom si toti cei care emit peste 300.000 de facturi pe luna.
Formularele s-au executat in perioada 1998-2001 in 102 tipografii, arata actul de control intocmit de Directia de Indrumare si Control Fiscal din MFP, dar numai 25 de tipografii primeau comenzi. 10.000 de matrite au fost date tipografiilor fara a fi recuperate. Cu toate acestea, Ordinul nr. 90/1998 nu a prevazut nici un fel de procedura de ridicare a abilitarii. „Am trimis spre aprobare unul nou, mult mai complex, care speram sa apara in cateva zile. Estimam ca, dupa noile criterii de abilitare, vom lucra cu opt tipografii pentru tiparirea facturilor nepersonalizate si cu aproximativ 20 pentru cele personalizate. Dupa punctajul indeplinit pana acum, cele opt ar fi: Inform Lycos Bucuresti-Afumati, Eurografica Bucuresti, Marinex Baia Mare, Tipoholding Cluj, Grapho Print Timisoara, HIG Muntenia Constanta, Compaper Converting Constanta, Absolut Jibou Cluj. Acestea acopera 98% din cererea de facturi personalizate”, adauga reprezentantul Imprimeriei Nationale.

Un chinez venise sa incarce un tir de facturi

„Am avut un caz cu un chinez care a venit la un distribuitor sa incarce un tir de facturi. Alertati, distribuitorii ne-au anuntat si au chemat Garda Financiara. Cu aceasta practica va fi mai greu de luptat, aceea a utilizarii firmelor fantoma, pe numele unor straini, care apoi dispar peste granita. Aici vom actiona impreuna cu Garda Financiara, impotriva celor care achizitioneaza formulare valide, dispar si le revand clandestin”, mai spune Vagaon.
Imprimeria Nationala va produce exclusiv timbrele, banderolele si etichetele pentru alcool, bauturi alcoolice, produsele din tutun si altele accizate. Reamintim ca noile banderole pentru marcarea bauturilor alcoolice au intrat in vigoare la 10 august. Acestea au, printre elementele de securizare „hartie speciala cu fibre fluorescente, elemente de grafica adecvate, folie tip holograma cu insertii metalice”, precizeaza Bogdan Popescu, purtator de cuvant MFP.
Tot Imprimeria va gestiona, in mod unic, producerea si distributia biletelor de tombola, pronosticuri, pariuri, cartoane de tip bingo.

Marile companii scapa de noile facturi

Valentin Vagaon, director financiar-contabil Imprimeria Nationala:
„Pentru agentii economici care emit formulare cu regim special cu ajutorul tehnicii de calcul proprii:
Imprimeria Nationala a inaintat o propunere Ministerului Finantelor Publice.
Sunt doua categorii: prima, a marilor companii, care emit mai mult de 300.000 de facturi pe luna, precum si a magazinelor cash&carry. Acestea vor utiliza formularele concepute pe echipamentele proprii de tehnica de calcul, in baza aprobarii obtinute de la Directia de finante publice judeteana, fara a utiliza hartie securizata.
O a doua categorie include, de asemenea, companiile care au aprobare de la Directiiile de finante pentru utilizarea propriilor echipamente pentru tiparirea facturilor. si acestea sunt exceptate, deocamdata, de la prevederile Ordinului nr. 989/2002, insa am propus in proiectul de ordin o modalitate de securizare. Astfel, vor trebui sa achizitioneze hartia de pe piata, de la proprii furnizori, si sa o trimita la Imprimeria Nationala pentru securizare. Pretul securizarii va fi foarte mic, intre cinci si sapte lei pentru o coala (care costa 150-200 lei)”.