6 modele Rolls-Royce Phantom din colecția lui Ion Țiriac, la București

Peste doar câteva zile, vestita colecție de vehicule de epocă a omului de afaceri român Ion Țiriac va putea fi vizitată de public. Peste 60 de modele purtând mărci celebre - de la Jaguar la Aston Martin sau Indian – sunt grupate în Țiriac Collection

Mulți au auzit de pasiunea lui Ion Țiriac pentru mașini și, totodată, de impresionanta sa colecție de vehicule legendare. Unii au și văzut o parte dintre acestea. Pe toate la un loc, foarte puțini. Ei bine, omul de afaceri a decis ca, începând cu 29 noiembrie, să deschidă ușile galeriei auto personale pentru public. Mai exact, într-un spațiu special construit la Otopeni, pasionații de vehicule cu o bogată istorie în spate au posibilitatea de a admira modele precum Cadillac Series 62 din 1950, aflat cândva în colecția lui Karl Blade, proprietarul companiei Newell Coach Corp, Conquest Century Drophead Coupé – produs în 1956 – care a aparținut Contesei de la Nove a Elveției, sau Rolls-Royce Phantom V Park Ward din 1960, intrat în 1990 în posesia lui Sir Elton John. Pe lângă aceste „nestemate“, în colecția de bijuterii pe roți se mai află modele Jaguar, Mercedes-Benz, Ferrari, Aston Martin, Maserati, Ford, Chevrolet, Harley Davidson și Indian Scout.

„Echipa“ Phantom, unică în lume
Dacă enumerarea de mărci și modele de mai sus nu a reușit să vă trezească, deocamdată, imaginația, trebuie să adăugăm și că în spațiul destinat Țiriac Collection de la Otopeni se află singura colecție privată din lume care include cele șase modele Rolls-Royce Phantom de epocă. Cel mai bătrân dintre acestea, Phantom I by Charlesworth, a fost produs în 1927, adică la doar doi ani după ce Rolls-Royce a început să fabrice acest model. Una dintre cele mai importante modificări ale acestui model față de Silver Ghost este dotarea cu un motor OHV cu șase cilindri în linie, grație căruia vehiculul avea – după cum susțineau pe atunci oficialii Rolls-Royce – „suficientă“ putere. Primul Phantom are aceeași platformă cu Silver Ghost, însă pentru sistemul de frânare britanicii au apelat la Hispano-Suiza, cumpărând licența unui sistem servoasistat pentru toate cele patru roți. Produs între 1925 și 1929 în Europa și până în 1931 în SUA, modelul a  fost comercializat în 3.512 exemplare. Cel aflat în colecția lui Ion Țiriac provine de la uzina din Marea Britanie, a parcurs 3.122 de mile (5.024 km) și are o caroserie modificată de Charlesworth. Dezvoltat sub supravegherea lui Henry Royce, modelul Phantom II se află și el în galeria de la Otopeni. Produs începând cu 1929 ca înlocuitor al lui Phantom I, acesta are același motor de 7,7 litri, îmbunătățit, și un nou șasiu. Deși oficialii Rolls-Royce nu au dat niciodată detalii despre puterea motorului, se estimează că acesta ar dezvolta circa 118 CP.
Modelul din colecție a fost produs în 1934, are un nume pe cât de sofisticat, pe atât de lung – Rolls-Royce Sedanca De Ville by Windovers – și a cucerit în acest an, la Sinaia, premiul Romanian Concours D’Elegance. A treia generație Phantom a fost asamblată între 1936 și 1939 și este dotată cu un motor V12 din aluminiu de 7.340 cmc, care dezvoltă 177 CP. Pentru a sublinia exclusivismul, mașina are în dotare un ceas Cartier, precum și spații de depozitare pentru cosmetice și băuturi. Acest Rolls-Royce Phantom III Touring Limousine by Freestone & Webb deținut de Ion Țiriac a fost produs în 1937, achiziționat de Sir John Leigh în 1939 și utilizat de acesta până în 1953. În 1970, mașina a fost complet restaurată.
Phantom IV este cunoscut drept cel mai exclusivist model Rolls-Royce construit vreodată. Dovada stă în producția a numai 18 vehicule, între 1950 și 1956. Toate au fost destinate inițial familiilor regale și șefilor de state. Doar 16 astfel de vehicule au „supraviețuit“ până astăzi, iar cel care va fi expus la Otopeni anul viitor – pentru că în prezent se află la muzeul BMW din München -, produs în 1952, are o caroserie Hooper și a fost cumpărat inițial de Aga Khan III. Deși în contractul de vânzare-cumpărare era specificat clar că mașina nu poate fi revândută, aceasta a ajuns – după moartea lui Aga Khan – în posesia hotelului Mayfair-Lennox din Missouri. În august 2011, prețul estimat al vehiculului era cuprins între 850.000 și 1.100.000 USD. Cele mai noi modele Phantom din Țiriac Collection sunt Phantom V by Park Ward, produs în 1960 și deținut de Sir Elton John din 1990, și Phantom VI by H.J. Mulliner, Park Ward, din 1972.