Aeroportul Bucuresti-Otopeni se pregateste pentru viitoarea privatizare si-si croieste haine noi. Pana la sfarsitul lui 2001, cand este prevazuta privatizarea societatii care il administreaza (Aeroportul International Bucuresti-Otopeni SA – AIBO SA), terminalele, pistele, caile de acces, spatiile comerciale si birourile din incinta vor fi aduse la standarde occidentale. Pentru programul de modernizare si dezvoltare a aeroportului, pus la cale inca din 1991, s-a stabilit o suma totala a investitiilor de 183 milioane de dolari.
Cum nici statul roman si nici AIBO nu aveau atat de multi bani si nici posibilitatea sa garanteze un credit extern de o asemenea dimensiune, derularea programului a fost impartita in doua etape: lucrari finantate si executate in perioada 1995 -1998, in valoare de 123 milioane de dolari, si cele care urmeaza a fi derulate incepand cu anul in curs si pana-n 2002, in valoare de circa 60 milioane de dolari. Aceste fonduri provin, in cea mai mare parte, din doua credite externe garantate de statul roman, acordate de British Midland Bank Plc Londra (BMBP Londra) – circa 85% din suma totala – precum si din surse interne ale societatii si de la bugetul de stat.
Antreprenorul general al lucrarilor este SC RomAirport SRL, o societate mixta formata din firma romaneasca de constructii CCCF si trei parteneri italieni – Ital Strade, Ital e Port si Sert Import.
In prima faza (1995-1998), cand
l-a alocat grosul finantarii, a fost modernizat terminalul Plecari – finisat ultramodern si dotat cu finger-e (burdufuri mobile ce asigura accesul calatorilor spre avion), a fost consolidata platforma principala de imbarcare-debarcare, la fel pista numarul 1 (construita in 1970) si au fost reabilitate unele cai de acces.
In faza a doua, finantarea se face printr-un credit extern (s-a semnat in acest an un contract cu BMBP Londra, in euro (40,17 milioane euro, cu dobanda de 4,69 %) si fonduri proprii ale AIBO si de la stat astfel: 7,088 milioane euro pentru avans si 8,4 milioane de dolari pentru completarea cheltuielilor. Din acesti bani se va moderniza terminalul Sosiri, se va construi o parcare pe trei niveluri, cu 1.000 de locuri, si se vor reabilita alte cai de acces.
Aeroportul asteapta sI investitii private
Mihai Basulescu, director general adjunct AIBO, sustine insa ca pe viitor vor fi agreate proiectele finantate in totalitate de investitori privati si da ca exemplu doua mari obiective de acest tip: un hotel de patru-cinci stele, cu zece etaje si 200 de locuri, in imediata vecinatate a terminalelor. AIBO va organiza in acest an o licitatie internationala pentru a gasi un partener privat de renume, care sa vina cu proiectul la cheie, sa-l finanteze si ulterior sa se ocupe de managementul de exploatare. In noul parteneriat, AIBO va veni doar cu terenul pe care se va ridica noua constructie.
Un al doilea proiect, similar ca formula, este Terminalul Cargo, o investitie de 20 milioane de dolari, pe care o va initia Lufthansa si Lutas, alaturi de o firma a domnului Ion Tiriac. „Noul centru cargo va fi administrat de SC Bucharest Central Cargo – BCC, un parteneriat al firmelor sus amintite. Aici se vor prelucra marfuri, de 35.000-40.000 tone/lunar, urmand ca ulterior sa se extinda, in functie de necesitati care vor fi”, afirma domnul Mihai Basulescu.
Fuziune otopeni-baneasa
Conform secretarului de stat al Ministerului Transporturilor, Aleodor Francu, citat de Mediafax, aeroporturile Otopeni si Baneasa vor fuziona pana in luna iulie. Noua societate se va numi Aeroportul de Bucuresti. Acest proces va aduce urmatoarele schimbari: traficul intern va fi preluat de Aeroportul Otopeni, Baneasa fiind considerat, ulterior fuziunii, un aeroport de rezerva, deschis in mod special zborurilor demonstrative si curselor charter.