România ar putea obține noi finanțări de la Uniunea Europeană
România ar putea fi unul dintre principalii beneficiari ai noii linii de finanțare a UE. Aceasta a fost lansată marți, 26 septembrie 2023, de Comisia Europeană. UE pune la bătaie aproximativ 7 miliarde de euro pentru proiecte legate de infrastructură. Mai precis, finanțarea vizează domenii precum transporturile, energia și mediul digital.
Țara noastră ar putea atrage noi investiții datorită faptului că o mare parte dintre exporturile din Ucraina trec prin România. Mai mult, de noua rundă de finanțare ar putea beneficia, în premieră, și Ucraina și Republica Moldova. Acestea vor putea primi fondurile în condiții similare statelor membre.
Finanțarea va viza proiecte care se plasează pe culoarele de solidaritate, drept urmare, cele care permit exportul din Ucraina prin statele membre.
Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi, explică faptul că decizia noii runde de finanțare se bazează pe provocările întâmpinate la nivel european în privința transporturilor de cereale.
„Am avut provocări – blocaje, capacitate limitată, costuri logistice mai mari”, susține Adina Vălean.
Potrivit datelor oferite de autorități, începând cu luna mai a anului trecut, Ucraina a exportat prin aceste coridoare ale solidarității peste 53 de milioane de tone de produse agricole.
Coridoarele solidarității au susținut exporturi ucrainene în valoare de 38 de miliarde de euro
Potrivit Comisiei Europene, Ucraina a obținut un profit substanțial, de 38 de miliarde de euro, de pe urma transporturilor de produse agricole.
Adina Vălean explică în detaliu blocajele întâmpinate la lansarea acestor culoare, dar și susținerea primită din partea partenerilor. Ea anunță că în 2023, exporturile ucrainene facilitate prin aceste culoare au însumat 4 miliarde de tone.
„Atunci când am lansat culoarele de solidaritate, 2 milioane de tone din exporturile ucrainene de cereale, semințe oleaginoase și produse conexe au fost transportate prin intermediul acestora. În luna august a acestui an, această cifră a fost de 4 milioane de tone.
Am avut provocări – blocaje, capacitate limitată, costuri logistice mai mari. Dar am avut și parteneri; parteneri care au dat dovadă de angajament și – cel mai important – de solidaritate.
Solidaritatea a dus la o cooperare fără precedent între România și Republica Moldova, de exemplu, pe segmentul Dunării”, a mai precizat Adina Vălean, potrivit Știrile Pro TV.