Conform iSense Solutions, consumatorii iau atitudine împotriva mărcilor atunci când promovarea lor în mediul online devine prea agresivă. Astfel, 67% dintre aceştia spun că le evită, 24% încetează să mai cumpere produsul/serviciul respectiv, iar 20% indică marca drept un exemplu prost. De asemenea, în 2017, mai mulţi români au declarat că au instalat programe de Adblock în comparaţie cu anul trecut (32% faţă de 19% în 2016).
Totodată, trei sferturi dintre români (75%) sunt de părere că reclamele din online sunt repetitive, în timp ce 59% le consideră plictisitoare. În acelaşi timp, consumatorii ar fi mai atenţi la conţinutul publicat de o marcă în mediul online dacă acesta ar fi util pentru ei (75%), dacă i-ar surprinde (48%) sau dacă ar fi amuzant (34%).
Studiul de specialitate arată că principalele situaţii în care românii încetează să mai urmărească o marcă pe Facebook (unfollow) sunt: conţinutul promovat nu este util pentru ei (55%), marca este plictisitoare (31%) sau promovarea în exces (29%). În schimb, aceştia ar vrea să afle mai multe informaţii despre o marcă dacă acestea ar fi împărtăşite de către un expert/specialist în domeniu (70%), marcă (52%), de oameni obişnuiţi (46%) sau celebrităţi (22%).
În privinţa interacţiunii dintre companii şi public în mediul online, peste un sfert dintre cei chestionaţi (28%) sunt enervaţi atunci când o marcă nu le răspunde la comentarii sau la întrebări, iar un procent similar ar vrea ca marca să le răspundă în timp real, în timp ce 20% – în câteva minute, 16% – după câteva ore, respectiv 31% – în aceeaşi zi.
În plus, pentru 8 români din 10, calitatea este principalul motiv care i-ar determina să recomande un produs/serviciu de la o anumită marcă, în timp ce pentru 76% recomandarea unei persoane cu care împărtăşeşte aceleaşi valori i-ar determina să cumpere un produs/serviciu de la o anumită companie. În acelaşi sens, un sfert dintre români (26%) a cumpărat de la o anumită marcă în urma unei recomandări.
Potrivit sursei citate, românii consideră că o marcă sinceră ar trebui să aibă principii morale şi să nu fie interesată doar de profit (79%), n-ar trebui să-şi exploateze angajaţii (74%), ar trebui să-şi recunoască greşelile şi să încerce să le îndrepte (73%), dar şi să nu promită ce nu poate face (69%).
Topul celor mai apreciate branduri online, în urma menţiunilor spontane ale consumatorilor exprimate în sondajul iSense Solutions, este condus de eMAG, Coca Cola şi Samsung. Ierarhia este continuată de: Vodafone, Fashion Days, Orange, Facebook, H&M, Telekom, Elefant.ro, Catena, Lidl, Dacia, KFC, Nivea, ING, Altex, Kaufland, McDonald's şi Cora.
Studiul iSense Solutions a fost realizat online, special pentru Digital Marketing Forum, pe un eşantion de 1.051 de respondenţi, membri ai Panelului ResearchRomania.ro.
Datele sunt reprezentative pentru persoanele cu vârsta între 16-65 ani, din mediul urban din România, iar culegerea datelor a fost realizată în luna februarie 2017. Rezultatele au un grad de eroare de +/-3%, la un nivel de încredere de 95%.
AGERPRES