79% dintre companiile industriei serviciilor de afaceri consideră că cifra lor de afaceri va crește în 2022
În prima parte a conferinței, ABSL lansează raportul anual al industriei serviciilor pentru afaceri, raport ce prezintă o imagine a sectorului și a tendințelor sale în acest moment. România este în prezent una dintre cele mai cunoscute destinații de business services din lume, industria de aici adaptându-se rapid contextului pandemic.
79% dintre companiile care au participat la realizarea raportului consideră că cifra lor de afaceri va crește în perioada următoare (2022), 21% – că va rămâne la nivelul anului 2020.
Industria serviciilor de afaceri a încheiat anul 2020 cu venituri de peste 9 miliarde de euro. Pentru anul 2021 se estimează o creștere de până la 5%.
Cu toate că pandemia nu a produs efecte vizibile asupra veniturilor sau altor indicatori economici, 53% dintre companiile industriei spun că au fost afectate de criza sanitară și economică, aceasta crescând competiția dintre companii.
“Pentru 59% dintre companiile chestionate, cifra de afaceri a crescut în 2020 comparativ cu 2019, 27% dintre companii au înregistrat venituri similare și 14% dintre companii au înregistrat o scădere a cifrei de afaceri. Creșterea vine în principal din noi arii de business și din creșterea cererii externe și planuri de restructurare ale marilor companii. Aceste informații vin să ne confirme statistic ceea ce am observat și noi în ultimul an, respectiv multe companii care aduc noi procese în România și din ce în ce mai mulți investitori interesați de noi. În același timp, este nevoie să ne gândim deja la următorul pas pentru dezvoltarea industriei, prin creștera ponderii serviciilor complexe, cu valoare adaugată mai mare, din portofoliul companiilor”, spune Ciprian Dan, Președinte ABSL.
România, recomandată unor potențiali investitori
83% dintre companiile prezente consideră România o destinație importantă pentru acestă industrie, 98% dintre cei care au răspuns ar recomanda țara noastră unor potențiali investitori. Printre cele mai mari riscuri percepute de companiile prezente se numără disponibilitatea personalului necesar, mediul economic și socio-politic, legislația și politica de taxe, precum și competiția.
“Găsirea angajaților calificați este cea mai mare provocare și acum, în timpul pandemiei. Limbile străine, mai ales germana sau cele mai puțin vorbite (olandeză, limbi nordice) rămân principalul criteriu de angajare. În companiile din industrie se folosesc în medie 8 limbi străine pentru livrarea serviciilor, dar numărul acestora poate crește. Avem companii în care se vorbesc și 30 de limbi. Digital skills (de exemplu SAP pentru operaținuni clienți, JAVA pentru IT sau CRM și ERP pentru HR) reprezintă cunoștințe esențiale pentru viitorii angajați. Nu în ultimul rând contează asa numitele soft skills și capacitatea de adaptare la o lume în continuă schimbare”, completează Ciprian Dan.
65% dintre companiile chestionate se vor întoarce la birou în 2022, 12% planuiau să se întoarcă în ultimul trimestru din 2021, înainte de venirea valului 4, în timp ce 22% se întorseseră deja la birou in trimestrul III 2021. Printre criteriile de care depinde întoarcerea la birou se numără creșterea ratei de vaccinare și scăderea numărului de cazuri, ridicarea stării de urgență precum și alte aspecte legale.
Cei care vor lucra de acasă vor veni la birou pentru întâlnirile cu echipa, evenimentele companiei sau programe de training. 64% dintre respondenții care acum lucrează în telemuncă, au declarat că vor lucra de la birou între 5 și 10 zile pe lună, 25% – mai mult de 10 zile lunar, 11% dintre companii – sub 5 zile pe lună.
Referitor la telemuncă, 70% dintre companiile chestionate au spus că aceasta se poate desfășura numai din România, 22% permit munca de oriunde, cu anumite restricții, 5% – fără nicio restricție, în timp ce 3 % dintre companii spun ca nu au o politică de telemuncă.
Munca în sistem hibrid va continua
67% dintre companiile industriei vor practica în continuare munca în sistem hibrid, având un plan bine stabilit, 30% dintre companii vor continua în sistem hibrid, lăsând la alegerea angajaților zilele în care vor lucra de la birou. În prezent, angajații a 84% dintre companii lucrează de acasă, 12% – de la birou, 4% – de oriunde.
46% dintre companiile industriei consideră că procesul de recrutare este mai dificil de realizat online și ia mai mult timp, în timp ce 36% dintre companii apreciază recrutarea virtuală ca fiind superioară. Printre beneficiile recrutării online se numără simplificarea proceselor, accesul către un număr mai mare de potențiali candiați și flexibilitate crescută datorită muncii la distanță.
“Companiile din industria de business services continuă să fie printre cei mai doriți angajatori. Astfel, chiar dacă a fost an pandemic, 80% dintre companii au mărit salariile în 2021, media măririlor fiind de 6,4%. Peste 50% dintre companii oferă bonusuri fixe, iar 67% dintre ele oferă bonusuri de performanță”, arată Francesca Postolache, Vicepreședinte ABSL.
70% dintre companii au păstrat spațiile de birouri de la debutul companiei, 23% au scăzut suprafața, iar 7% au înregistrat creșteri. Spațiile de birouri s-au adaptat regulilor impuse de pandemie și au fost folosite în special pentru întâlnirea echipelor.
Referitor la serviciile furnizate de industria serviciilor pentru afaceri, 32% dintre angajați oferă servicii operațiuni clienți, 26% – IT, 18% – servicii financiar contabile, 4% – managementul aprovizionării, 4% – telecomunicații, 3% – HR, 2% – banking, 10% – alte servicii. În 87% dintre companiile industriei, vârsta medie a angajaților e cuprinsă între 25 și 34 de ani.
Pandemia a crescut loialitatea angajaților, rata medie a plecărilor din companie fiind de 17% în primele 7 luni ale anului 2021, față de rata medie de 26% înregistrată în 2019.
Ce fac companiile când volumul de muncă este în creștere
O tendință nouă este că 43% dintre companiile industriei folosesc subcontractori sau freelanceri pentru situații când volumul de muncă crește (o creștere atipică sau sezonieră), din nevoia de aptitudini profesionale mai puțin întâlnite sau pentru o reducere a costurilor.
“Asistăm la transformarea lumii în care operăm. Acest proces este mult mai profund decât pare la prima vedere și este departe de a se fi încheiat. Rămâne să decelăm împreună efectele pe termen lung ale noului mod de lucru și să încercăm să le gestionăm, așa încât să conservăm eficiența intrinsecă industriei noastre în timp ce reținem specialiștii oferindu-le oportunități de dezvoltare.
Însă este clar că serenitatea și predictibilitatea mediului de lucru dinaintea pandemiei sunt de domeniul trecutului, la fel de bine cum este clar că specia umană nu poate continua să existe eminamente virtual și va avea în continuare nevoie de interacțiune directă pentru a evolua.
Cei care refuză adaptarea suferă, însă cei care găsesc în asta o oportunitate, vor prospera conform legii imuabile a evoluției. Uitându-mă la ascensiunea din ultimii ani, sunt optimist și am încredere în capacitatea de adaptare a industriei noastre.” spune Cătălin Iorgulescu, Vicepreședinte ABSL.
Studiul ABSL a fost realizat împreună cu PwC, în perioada august – septembrie 2021 pe un eșantion de 68 de companii cu peste 47.000 de persoane și o cifra de afaceri cumulată de 1.4 miliarde de euro.
Industria serviciilor de business are 179.000 de angajați în România.
Partenerii evenimentului sunt : ACCA, Association of International Certified Professional Accountants – CIMA, Deloitte, Valoris Center.