Peste cincizeci de milioane de euro: aceasta este “cifra de afaceri” inregistrata, la finele lui 2004, de catre Big Four din Romania - cele mai importante firme de contabilitate, consultanta si audit. Adica, ceva peste cifra de afaceri realizata de o firma maricica de la noi sau, altfel spus, jumatate din imprumutul contractat de Primaria Capitalei de la BEI, pentru modernizare. “Prostia si domnia se platesc”, spune un vechi proverb romanesc si, din c
Peste cincizeci de milioane de euro: aceasta este “cifra de afaceri” inregistrata, la finele lui 2004, de catre Big Four din Romania – cele mai importante firme de contabilitate, consultanta si audit. Adica, ceva peste cifra de afaceri realizata de o firma maricica de la noi sau, altfel spus, jumatate din imprumutul contractat de Primaria Capitalei de la BEI, pentru modernizare.
“Prostia si domnia se platesc”, spune un vechi proverb romanesc si, din cate se pare, mai nou, trebuie sa achiti si factura la consultanta. Astfel, nota de plata pentru serviciile efectuate in 2004 a fost de 52,8 milioane de euro doar pentru primele patru din cele 17 mari firme ce fac parte din retelele internationale de contabilitate, consultanta si audit ce activeaza la noi. Cel putin asa arata un studiu realizat de Nexia Romania, reprezentantul Nexia International.
“Fata de situatia pe plan international, Romania se caracterizeaza printr-o stratificare mult mai pregnanta in ceea ce priveste valoarea anuala a onorariilor, Big Four conducand detasat cu un procentaj de 86,0% din total”, spune Luminita Ristea, managing partner Nexia Romania. “Plutonul este urmat de departe, pe un loc cinci puternic consolidat, de BDO International, prin BDO Conti Audit – 4,2%, si pe locul sase de RSM International, prin cele doua firme locale, Salustro Reyedel Romania SA si RSM Haarmann Hemmelrath Audit SRL – 2,7%”, mai explica Luminita Ristea. Pe primul loc in studiul realizat de Nexia este situata PriceWaterhouseCoopers (cu o pondere cu 23% peste urmatorul clasat), firma ce a participat activ, de-a lungul ultimilor 15 ani, la pregatirea contabililor si auditorilor romani in cadrul programelor derulate cu organismele romanesti de reglementare. “In schimb, in cazul celorlalte retele, situatia difera fata de cea din plan international, fiind influentata primordial de data intrarii pe piata. Astfel, retelele internationale pozitionate dupa primele sase si care au venit in Romania in anii 1993-1995 sunt mai bine situate decat pe plan international. Spre exemplu, putem remarca prezenta CPA Associates pe locul opt in Romania, fata de locul 23 in lume”, conchide manageing partner-ul de la Nexia. Pentru cei interesati, Nexia are cam aceeasi pozitionare ca si cea de pe plan international, ocupand locul 11.
Dar piata romaneasca este foarte dinamica si cuprinde, alaturi de firmele reprezentante ale primelor 25 de retele internationale, si alte societati care se situeaza in zona imediat superioara. Acestea, fie sunt reprezentantele altor retele sau ale unor experti internationali straini – TMF Gontard, spre exemplu –, fie sunt societati cu capital integral romanesc, cum ar fi BG Conta si RIFF. De altfel, interesant de remarcat ar fi faptul ca RIFF s-a dezvoltat intr-un mod inedit, atat prin diversificarea activitatii, cat si prin francizarea marcii RIFF.
Un alt lucru demn de remarcat este si acela ca nici firmele de consultanta nu sunt ferite de tentatia de a “repatria” profitul obtinut in Romania. Astfel, potrivit studiului Nexia, Ernst&Young SRL raporteaza un profit de doar 33.640 de euro, la onorarii incasate in valoare de 12.205.676 euro. Asta desi cheltuielile pe care le are o firma de consultanta nu sunt foarte mari: forta de munca, chiria, o taxa sau o cota din cifra de afaceri platita anual retelei la care te-ai afiliat.
Mihaela Mitroi, tax partner la PWC, spune ca cele mai mari costuri pe care le are o firma de consultanta sunt cele cu forta de munca. “Noi avem cheltuieli foarte mari cu trainingurile oamenilor din firma, care sunt destul de multe si destul de frecvente. Uneori, cheltuielile cu forta de munca pot ajunge la 70-80% din total”, mai explica Mihaela Mitroi. Desigur, cifrele au fost confidentiale!
Ce ar mai fi de spus? Aviz amatorilor, Horwath International, MRI, IAPA, IGAF, BKR International si Morison International nu sunt prezente in acest moment in Romania, ceea ce creeaza oportunitati, pentru firmele romanesti de a incheia aliante strategice in viitor.
De asemenea, luand in considerare potentialul de crestere al economiei romanesti si legandu-l si de aderarea la Uniunea Europeana, studiul arata ca piata serviciilor de contabilitate, audit si consultanta va cunoaste noi provocari si o crestere spectaculoasa, atat la nivelul celor patru mari jucatori, cat si pentru firmele pozitionate pe palierul mediu. “Noi ne asteptam ca firmele de consultanta sa isi dubleze cifra de afaceri. Vom incerca si atragerea unor clienti noi, firmele medii care vor intra pe piata noastra prin achizitii si fuziuni”, spune Luminita Ristea.
52,8 milioane euro
Aceasta este valoarea onorariilor obtinute de primele patru firme de consultanta, contabilitate si audit, membre ale marilor retele internationale, care functioneaza in Romania. La nivel international, cele patru au incasat onorarii in valoare de 56.216 miliarde dolari. Big Four sunt prezente in peste 140 de tari.