“Festina lente” pentru publicitatea romaneasca

Desi cu o evolutie mai putin spectaculoasa decat in 2004, piata bruta de publicitate continua si in primul semestru din acest an trendul ascendent din ultima perioada. “Rapoartele bune ale anului 2004, semnele pozitive ale economiei si, mai ales, incarcarea mare a statiilor TV din ultimele luni ale anului trecut au determinat asteptari mari pentru 2005. Asteptari care au determinat cresteri de tarife nete (mai ales in zona televiziunilor) si lansarea de canale media noi (mai



Desi cu o evolutie mai putin spectaculoasa decat in 2004, piata bruta de publicitate continua si in primul semestru din acest an trendul ascendent din ultima perioada.




“Rapoartele bune ale anului 2004, semnele pozitive ale economiei si, mai ales, incarcarea mare a statiilor TV din ultimele luni ale anului trecut au determinat asteptari mari pentru 2005. Asteptari care au determinat cresteri de tarife nete (mai ales in zona televiziunilor) si lansarea de canale media noi (mai ales in zona revistelor)”, precizeaza Cristi Parvan, Media Research Manager in cadrul agentiei Zenith Media. In opinia sa, toate acestea au determinat o crestere insemnata la rate-card.


Conform datelor furnizate de firma Alfacont MediaWatch, difuzarea reclamelor pe canalele clasice (TV, radio, presa scrisa) a adus pentru mass-media din Romania, in primele sase luni ale acestui an, venituri brute de circa 1.234 milioane de euro (calculate la rate-card), in crestere cu 38,18% comparativ cu perioada similara din 2004.


Sumele brute insa, in special in cazul televiziunilor, difera mult fata de situatia reala, cele nete fiind mult mai mici. Valorile brute sunt insa utile pentru ca subliniaza termenii de comparatie a investitiilor si ofera o imagine mai detaliata a pietei.




“In fapt, cresterile sumelor brute nu au avut o majorare egala si in cheltuielile nete, pentru ca audienta efectiva livrata pentru spoturi nu a crescut decat cu 5%, desi au fost cu 62% mai multe insertii si datorita nou lansatelor canale de televiziune”, explica Cristi Parvan.


si de aceasta data, in prima jumatate a anului, televiziunile au obtinut partea leului din totalul investitiilor in publicitate, valoarea incasarilor brute fiind de circa 1.086 milioane de euro, cu 47% mai mult comparativ cu primul semestru din 2004. Din punctul de vedere al numarului de spoturi difuzate de posturile de televiziune, cea mai spectaculoasa crestere a inregistrat-o, in primele sase luni ale anului comparativ cu perioada similara din 2004, Realitatea TV, de la 22.565 la 54.338. Pe locul al doilea s-a situat National TV, urmat de TVR 2 si Acasa TV. Luand in calcul acelasi criteriu, pe ultimele trei pozitii s-au plasat Antena 1, Pro TV si Prima TV, desi aceasta din urma ramane in top cu cel mai mare numar de spoturi difuzate (71.015).


Ziarele au inregistratcea mai scazuta crestere


Din volumul total de publicitate, presa scrisa a atras, in prima jumatate a anului, 123,5 milioane de euro brut, cu 20 de milioane euro mai mult comparativ cu aceeasi perioada din 2004. Cel mai putin au crescut veniturile din publicitate ale ziarelor, care in perioada similara a anului trecut au beneficiat (mai ales cele locale) de publicitate electorala. Pe de alta parte, revistele au incasat, in prima jumatate a anului, de un volum de publicitate in valoare de 57 milioane de euro brut. “Titluri noi au aparut in zona revistelor, incercandu-se lansari pentru numeroase titluri care sa acopere nise mai mult sau mai putin acoperite pana atunci. Desi nu se poate inca da un verdict al succesului acestor lansari, per total, revistele au atras cu 31% mai multa publicitate”, sustine reprezentantul Zenith Media.


Potrivit monitorizarii Alfacont, cel de-al treilea canal media, radiourile, au obtinut 24,7 milioane de euro, postul Kiss FM difuzand cel mai mare numar de spoturi publicitare (51.333). Acesta a fost urmat de Radio 21 (45.362) si Pro FM (34.939). Cristi Parvan este de parere ca majorarea de 23% a veniturilor din publicitate a radiourilor este o rata buna si, probabil, bine reliefata si in cresteri ale valorilor nete, acest canal beneficiind de o piata mai stabila.


Schimbari in ierarhia advertiserilor


Spectaculos este si modul in care s-a schimbat, in primele sase luni din 2005, ierarhia celor mai importanti zece investitori in publicitate din Romania. Astfel, monitorizarea realizata de Alfacont MediaWatch indica faptul ca, pe principalele vehicule media (TV, radio si presa scrisa), in primele sase luni ale acestui an, compania Procter&Gamble isi pastreaza suprematia, in timp ce firmele Wrigley’s, Beiersdorf Romania si Orange Romania au iesit din Top 10. Un salt urias a facut compania Danone, de pe locul al 13-lea in prima jumatate a anului trecut pe locul al doilea in aceeasi perioada din 2005. Nou intrate in randul primilor zece advertiseri sunt si companiile Henkel Romania si QAB (Quadrant Amroq Beverages).


In ceea ce priveste evolutia industriei romanesti de publicitate din acest an, reprezentantul Zenith Media este de parere ca in 2005 se va inregistra o majorare insemnata a investitiilor in publicitate, dar cu siguranta vom vorbi de cresteri diferentiate in functie de canal si tipul de media. “Dupa evolutia industriei in prima parte a anului, as aprecia ca cea mai mare parte a cresterii va fi preluata de titlurile cu o pozitie deja consolidata in 2004”, estimeaza Cristi Parvan.


Firma Alfacont MediaWatch monitorizeaza in mod constant piata de publicitate din Romania si include in veniturile brute orice reclama sau advertorial, cu exceptia anunturilor de mica publicitate. In cadrul investitiilor brute in publicitate, nu a fost luat in calcul nici un discount, astfel ca fiecarei reclame ii corespunde un rate-card oficial.


Top 10 investitori in publicitate (sem. I 2005)


Loc Compania mil. euro* (brut)
1. Procter&Gamble 65,5
2. Danone 44,5
3. Unilever 40,3
4. Kraft Foods Romania 35,7
5. Coca-Cola Co. 33,1
6. L’Oreal Romania 32,4
7. Quadrant Amroq Beverages 27,8
8. Henkel 27,7
9. Nestle 27,3
10. European Drinks&European Food 26,3




*) Valoarea neta a bugetelor investite este mult mai redusa, deoarece in cazul de fata sunt incluse absolut toate reclamele, indiferent de tipul acestora la rate-card (nu sunt luate in calcul discount-uri).


Sursa: Alfacont MediaWatch