Gripa aviara, inundatiile, preturile mari si serviciile proaste, venite pe fondul unor oferte ieftine pentru destinatiile externe concurente, au adus litoralul romanesc in cea mai neagra situatie de dupa 1990. In plin sezon, mai mult de jumatate din camerele de pe Litoral sunt goale. Un om de afaceri care administreaza un restaurant pe aeroportul Kogalnicenu, de pe care vin si pleaca charterele cu turisti straini, povestea ca asa de putine zboruri sunt, incat le stie pe de rost.
Gripa aviara, inundatiile, preturile mari si serviciile proaste, venite pe fondul unor oferte ieftine pentru destinatiile externe concurente, au adus litoralul romanesc in cea mai neagra situatie de dupa 1990. In plin sezon, mai mult de jumatate din camerele de pe Litoral sunt goale. Un om de afaceri care administreaza un restaurant pe aeroportul Kogalnicenu, de pe care vin si pleaca charterele cu turisti straini, povestea ca asa de putine zboruri sunt, incat le stie pe de rost. Dar si acei turisti putini, care spera sa gaseasca aici daca nu servicii de calitate, cel putin preturi mici, sunt surprinsi sa constate cat de scumpa este berea sau cafeaua. Dupa o saptamana intr-o Mamaie in care bautura si mancarea costa cat in Ibiza, pleaca spre aeroport storsi de bani. Cum s-a ajuns aici? Privatizarea a fost facuta neprofesionist, iar hotelurile s-au vandut separat de restaurantele si de barurile din vecinatate. In aceste conditii, este aproape imposibil sa se introduca sistemul “all inclusive”, care acum face senzatie in Bulgaria sau Turcia, de exemplu. In plus, putini dintre cei care au cumparat aceste hoteluri stiu cu adevarat sa faca turism.
Multi dintre ei, fosti chelneri, receptioneri sau bucatari in hotelul respectiv, au reusit sa-l cumpere, iar acum se vad pusi in situatia de a nu sti cum sa-l administreze.
Mai exista si o alta categorie, oameni care au afaceri prospere in cu totul alte domenii si care au cumparat hotelurile gandindu-se ca le pot vinde mai tarziu pe sume mult mai mari. Pana la urma, si turismul va deveni o afacere imobiliara, si nu este exclus ca proprietarii acestor hoteluri sa le schimbe destinatia si sa transforme camerele in apartamente, pe care apoi sa le vanda la bucata. Cand aude de Litoral, Ovidiu Marian, presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT), devine furios pe ceea ce considera a fi “pata negra a turismului romanesc”. El explica pentru Capital de ce s-a saturat “sa mai faca turism”.
Capital: Ce fel de turisti straini vin in sezon pe Litoral?
Ovidiu Marian: Daca vorbim de turistii straini, sunt persoane de conditie medie si submedie. E un paradox, avand in vedere ca produsul turistic romanesc este unul scump si calitativ inferior. Este o incompatibilitate intre calitatea produsului si tarif.
Capital: Cum se explica asta?
Ovidiu Marian: Per total, cu avion cu tot, pachetul de servicii e comparabil cu tarile din zona.
Capital: Agentiile de turism romanesti spuneau ca…
Ovidiu Marian (nervos): Agentiile?! Vreo trei oameni care cred ca conduc turismul asta! si ca numar de oameni, si ca nivel de afaceri… o fosta florarie sau un fost chiosc de ziare in care fac afaceri. Hai, dom’le…
Capital: Agentiile de turism romanesti spuneau ca se considera turisti doar cei care stau in hoteluri. Cum calculati turistii, ca innoptari in structuri de cazare sau ca treceri de frontiera?
Ovidiu Marian: si in cazul micului trafic de frontiera, cand omul vine din Ungaria la Oradea, de exemplu, isi cumpara benzina, incepe sa cumpere produse, merge undeva si mananca… nu e turist, dar mie imi aduce un consum. Diferenta care e? Doar faptul ca n-a stat intr-un hotel? Pe mine, Ovidiu Marian, va spun sincer, nu ma intereseaza numarul de turisti. Eu nu vreau nici un turist in Romania. Nici unul. Eu vreau banii lor.
Capital: Nu inteleg…
Ovidiu Marian: In loc sa vina o mie de turisti care sa consume o suta de dolari, care-mi strica camerele si fac scandal, mai bine imi vin o suta, care nu stau la hotel, dar consuma mai mult.
Capital: Nu prea am vazut tineri straini pe Litoral…
Ovidiu Marian: Probabil ca pe Litoral vin cei de varsta a treia… Litoralul este nereprezentativ pentru Romania. Litoralul este pata neagra a turismului romanesc! Eu, ministrul Turismului, spun treaba asta. I-am creat o imagine negativa ca management, ca personal, ca servicii, ca tot. Pentru doar trei luni de functionare…
Capital: si de ce s-a-ntamplat asta?
Ovidiu Marian: Pentru ca sunt smecheriti oamenii de acolo.
Capital: si care ar putea fi pata alba a turismului?
Ovidiu Marian: Restul Romaniei, pentru ca Romania nu e nici Litoralul, cum nu-i nici Valea Prahovei. Sunt oameni care muncesc mult mai greu, in conditii mai grele, pentru bani mai putini in Romania asta, decat smecherii si tunarii aia de pe Litoral, care lucreaza la negru, o buna parte dintre ei. M-am saturat deja de litoralul asta!
Capital: Si ce masuri luati? Ati declasificat hoteluri de pe Litoral?
Ovidiu Marian: Eu, de la 1 aprilie sunt pe-acolo. Sa declasific un hotel care e inchis? Toata luna aprilie noi am dat o gramada de bani, am adus toata presa locala pe Litoral, saptamani la rand, si-am anuntat zi de zi in toata presa ca noi suntem acolo sa pregatim deschiderea sezonului la 1 Mai si sunam la om acasa sa vina la hotel, sa-si deschida hotelul, si sa i-l clasific…
Capital: Si ei?
Ovidiu Marian: Pai, ei si acum trei saptamani mai aveau inca hoteluri inchise…
Capital: De ce?
Ovidiu Marian: De ce? Pe fratii Micula ii doare-n cot sa deschida hotelurile din Neptun. Imi zic: “Sefu, sa-mi iau eu personal acum? Astept Uniunea Europeana, sa le vand!”. Ca au cumparat un hoteloi cu 500.000 de euro si poate-l vand cu trei-patru milioane. Ce vrei sa spun? M-am saturat de litoralul asta! Daca e sa spun la presa… Ma-mpusca cum ies din ministerul asta, daca ar fi sa spun cate stiu eu… si de ce se promoveaza Bulgaria, si cine promoveaza Bulgaria…
Capital: Cine?
Ovidiu Marian (ridica glasul): Ia uitati-va cine face campanie la televiziune! Exact cand se spune de turism ca e prost, in pauza publicitara niste firme isi fac reclama pe Bulgaria. Pai vreti sa va spun?! (striga) Ce dracu?! Nu pot!
Capital: Incercati, totusi, sa ne spuneti cate ceva.
Ovidiu Marian: Bai, m-am saturat de litoralul asta!
Capital: Este interesant ca aud un oficial din turism vorbind de rau Litoralul.
Ovidiu Marian: Da, domn’e, este jale! Nu mai comentez, ca eu dau la presa ceva si apar ca sunt ratacit, ca sunt…
Capital: Cum?
Ovidiu Marian: Nu mai pot sa fac turismul ma-sii. Ma… in el de turism! Sa si-l ia cine vrea sa-l conduca!
Capital: Vorbiti serios?
Ovidiu Marian: Eram pe Litoral si primesc telefoane la unu noaptea ca e o discoteca cu muzica la maxim. Ma duc la 200 de metri de ea si-mi bate inima “pe invers”. si care era discoteca? Doua boxe cat usa mea, noaptea, langa mare, pe nisip. si o mare de oameni, 500 de oameni, si langa ei o mare de saci de gunoi. Muzica. si toti, drogati. Du-te tu ca ministru la aia 500 de oameni, la DJ, si zi-le: “Inchideti discoteca, ca va mananc!”… Oamenii mei ma suna ca nu se mai duc sa-i verifice, ca vin aia cu sabiile… si gasesc cand intra in camera cutite pe noptiera. si amenintari. si tu mai vrei sa faci turism?
Capital: Si cum s-ar putea face ordine?
Ovidiu Marian: Impuscati! Uniunea Europeana ii va rade pe toti! Va spun eu, 50% din proprietarii de pe litoralul actual vor disparea in urmatorii trei ani. si va mai spun ceva: aia pe litoral doresc turismul de week-end. Nu doresc turismul prin agentiile de turism.
Capital: De ce?
Ovidiu Marian: De ce? Ca vin aia “smecheri”… Cunosc cazuri, un caz, de exemplu, in care vine unul la mare, el cu un Ferrari si soferul lui cu un alt Ferrari. si soferul apoi pleaca, doar sa faca smecherul fite si sa-si schimbe culoarea masinii! Dar aia consuma-n nestire.
Capital: Si asa se explica…
Ovidiu Marian: Da. aia de la mare castiga in weekend mai mult decat in toata saptamana, o fac la negru… In aprilie am fost cu ai mei la mare sa le spunem sa deschida odata hotelurile alea… 80.000 de lei o cafea! stiti cat e cafeaua cea mai scumpa in Bulgaria? 40 de centi. Adica de cateva ori mai ieftina ca la noi.
Capital: Si nu le poate face nimeni nimic?
Ovidiu Marian: Hai, domn’e! Cum am reactionat la gripa aviara? Pai eu, institutie publica, daca azi e gripa aviara si dureaza o saptamana, mie procedura de licitatie imi dureaza 72 de zile. Ca asta e Romania. si nu poate un ministru, daca azi e gripa aviara, sa ia a doua zi masuri publice. Nu poate!
Capital: Revin cu intrebarea: ce se poate face?
Ovidiu Marian: Pai sa luam de exemplu plajele. Timp de 16 ani de zile au fost hotelierii. Corect? A fost gratis. De ce n-ati facut, ma, nimic? De ce n-a facut primaria PSD, cu ministrul PSD? Sa traga apa si curent? Ei, acuma cand e pe bani, fac scandal… Dar chiar om fi prosti cu totii? Unde ati fost, ma, 16 ani? O sa scriu o carte cand nu voi mai fi ministru si o sa spun tot. Tot!
Capital: Cred ca se va vinde bine…
Ovidiu Marian: Vrei sa-ti spun de ce se promoveaza Bulgaria mai mult? Pentru ca agentiile de turism castiga mai putin din comisionul pe care-l iau din Romania, fata de doua comisioane pe care le iau cand turistul pleaca afara. E comisionul pe care-l da avionul si cel pe care-l da prestatorul cand apare “all inclusive”. Aici nu exista all inclusive, mananca fiecare unde i se rupe…
Capital: Si e vina bulgarilor ca sunt mai destepti?
Ovidiu Marian: E vina noastra. Bulgaria arata mai bine. si e mai ieftin.
Capital: Si fratii Micula cate hoteluri au deschise acum pe Litoral?
Ovidiu Marian: 10% din cate au.
Capital: Adica unul.
Ovidiu Marian: Da, dar nu sunt doar ei. Noi de ce n-avem “all inclusive”? Pentru ca atunci cand s-a facut privatizarea, s-a vandut separat hotelul de un bar, o terasa, un restaurant si o piscina, in loc sa le vanda ca pe un complex. si asa, hotelul e al unuia, restaurantul al altuia… si-atunci, cum sa mai faci all inclusive? Unul are bani si si-a facut mobila rococo, altul n-are si si-a facut mobila de plastic… Ca sa nu mai spun ca terenul de dedesubt e al altcuiva, si e revendicat…
Capital: Si plajele?
Ovidiu Marian: Ca sa nu mai spun ca sunt proprietati pe plaja… Plaja nu-i a mea (a ANT – n. red.), cu toate ca mi-am luat-o eu pentru Sulfina (Barbu, ministrul Mediului – n.red.), cu plaja! Dar sunt proprietari pe plaja, mama!
Capital: Dar cine va cumpara aceste hoteluri? Ca multe dintre ele sunt de vanzare.
Ovidiu Marian: stiti cum sunt de vanzare? Pana vine unul care vrea sa-l cumpere, si spune cat vrea sa dea pe el. si-atunci asta nu-l mai vinde. Vrea doar sa vada cati bani ar lua pe el… E un tertip tot de imobiliare…
Capital: Adica tine hotelul sa gireze cu el pentru alte afaceri?
Ovidiu Marian: Da. E o afacere imobiliara. Nu e nici un secret.
Capital: Mai rezistati?
Ovidiu Marian: Nu vreau sa mai rezist. Vreau sa plec. Vreau sa plec demult. Ma rog sa plec demult. Ma rog de mult sa plec…
“M-am saturat de litoralul asta! Daca e sa spun la presa… Ma-mpusca cum ies din ministerul asta, daca ar fi sa spun cate stiu eu…”
“Oamenii mei ma suna ca nu se mai duc sa-i verifice, ca vin aia cu sabiile… si gasesc cand intra in camera cutite pe noptiera. Si amenintari. Si tu mai vrei sa faci turism?!”
Curriculum vitae
• Ovidiu Marian s-a nascut la 8 iunie 1969, in municipiul Sfantu Gheorghe, judetul Covasna, este casatorit si are un copil.
• Din 2005, este doctorand in cadrul Academiei de Studii Economice cu specializarea Relatii Economice Internationale. A mai absolvit cursuri de management hotelier, organizat de Foundation pour la Formation Hoteliere la Geneva si Foundation Nestle pro Gastronomia Vevery.
• In 1998, obtine o bursa de studii, oferita de Organizatia Mondiala a Turismului, la Madrid, “WTO Practica for NTA Officials”, cu un program special pentru oficialii autoritatilor nationale de turism ai statelor membre in domeniul “Politici in Turism”.
• Intre 2002 si 2005, a fost director executiv la Universal SA si consultant – Director de proiect in cadrul. Proiectului de modernizare si renovare a Complexului hotelier Grand Plaza Hotel – Howard Johnson.
Nisip In ochii turistilor straini
In sezonul 2005, numarul persoanelor care si-au petrecut vacanta pe litoral a scazut cu 10% fata de anul precedent, ajungand la 680.000 de turisti, dintre care circa 100.000 au fost straini. Anul acesta, se estimeaza ca vor veni doar 25.000 de turisti straini, iar numarul romanilor veniti la mare va scadea cu peste 30%.
Statiune Grad mediu de ocupare (iulie)
Mamaia 70%
Eforie Nord 60%
Jupiter 60%,
Saturn 50%
Restul statiunilor 30-50%
• Pe Litoral exista in prezent circa 120.000 de locuri de cazare, dintre care aproximativ 75.000 in hoteluri, iar restul in moteluri, pensiuni, campinguri, tabere pentru copii etc.
• Din cele circa 248 de hoteluri, doar trei sunt clasificate la cinci stele (Mamaia, Rex si Palm Beach – toate din Mamaia), 18 fiind clasificate la patru stele. Ceva mai multe, adica 53, au primit trei stele, iar restul, adica 174 de unitati de cazare, reprezentand 70% din total, sunt hoteluri de una si doua stele, multe nerenovate niciodata dupa 1989.
• Cele mai multe unitati de cazare sunt localizate in Mamaia (55) si Eforie Nord (52). Cele mai multe hoteluri renovate sunt in Mamaia, statiunea care atrage si cei mai multi turisti.
Sursa: ANAT
Ultimul studiu al World Travel & Tourism Council (WTTC – Consiliul Mondial al Turismului si Calatoriilor) arata ca Romania are potential turistic nevalorificat. Schimbarile dese ale oficialilor din fruntea turismului, fondurile insuficiente si prost alocate pentru promovare, dar si calitatea slaba a serviciilor fac ca Romania sa piarda miliarde de euro.
• Romania este una dintre tarile cu turismul cel mai putin dezvoltat, situandu-se pe locul 162 dintr-un total de 174 de tari, daca tinem cont de ponderea acestui sector in produsul intern brut. Totusi, prognozele de crestere sunt mult peste media europeana si mondiala.
• Studiul estima destul de optimist ca, in 2006, turismul si calatoriile sa contribuie cu 4,8% la PIB. Se estima, totodata, ca in domeniu vor lucra 485.000 de persoane.
• In urmatorii zece ani, se asteapta ca turismul si calatoriile in Romania sa atinga o rata reala anuala de crestere de 6,7%. Pana in 2016, se estimeaza ca turismul va ajunge la circa 5,8% din PIB.
• O atentie deosebita ar trebui acordata imbunatatirii si extinderii infrastructurii turistice, modernizarii si imbunatatirii structurilor hoteliere si a celorlalte facilitati turistice.
• Suplimentar, daca va fi administrat eficient, sectorul turism si calatorii poate fi un catalizator pentru dezvoltarea altor sectoare economice din Romania, cum ar fi industria prelucratoare, constructiile si industria serviciilor.
• In ultimii zece ani, institutiile din sectorul turism si calatorii au suferit o schimbare frecventa a conducatorilor, avand drept consecinta abordarea inconsecventa a planificarii si dezvoltarii turismului. Continuitatea la nivel administrativ, daca nu politic, este vitala.
• Pentru a facilita si a creste numarul de vizitatori, ar trebui urmata o politica liberalizata in domeniul aviatiei. Ar trebui incurajata, in mod special, introducerea transportatorilor aerieni cu cost redus. In plus, dezvoltarea aeroporturilor regionale ar trebui sa devina prioritara, astfel incat vizitatorii sa nu fie nevoiti sa ajunga mai intai in Bucuresti, cu avionul, si de aici sa plece cu alte mijloace de transport catre destinatia dorita.
• Exista destul de mult potential pentru ca Romania sa poata renunta la turismul traditional, bazat pe sezonul estival de la Marea Neagra, iar WTTC recomanda sa fie considerate prioritare urmatoarele sectoare: turismul montan (schiul pe timp de iarna si drumetiile in timpul verii), turismul cultural, folosind situri de referinta ca Brasov, Sibiu si Sighisoara, dar si turismul rural.