Un procent de 83% dintre români se uită la televizor zilnic, relevă raportul de cercetare al Institutului Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) denumit "Atitudini şi obiceiuri de consum media. Percepţia privind CNA", dat publicităţii joi.
"Putem să vorbim despre faptul că peste 80% dintre români se uită la televiziune zilnic şi acesta este un comportament excesiv de intens dacă ar fi să comparăm cu alte medii culturale din alte ţări, deci acest lucru s-a intensificat în ultima vreme", a declarat Vasile Dâncu, preşedintele IRES.
Potrivit acestuia, cei cu studii superioare tind să se uite zilnic la televizor într-un procent mai mare decât ceilalţi, aceasta inducând un lucru mai interesant, care ţine de calitate.
"Dacă ne uităm la comparaţiile cu 2007, o să vedem o serie de lucruri, printre altele de exemplu creşte proporţia dependenţei de ştiri, de agenda publică prezentată la televiziune, noi, sociologii, spunem că s-a degradat oarecum mecansimul de construcţie a agendei publice în ultima vreme prin mondenizare, poate că şi din această cauză aici ar trebui să vedem şi studii calitative, să vedem în ce măsură există o legătură, o corelaţie între oarecum mondenizarea ştirilor şi această apetenţă crescută spre ştiri", a spus preşedintele IRES.
El a semnalat că scade procentul celor care urmăresc filme artistice, creşte în schimb procentul celor care se uită la filme documentare, de ştiinţă.
"Scade procentul celor care se uită la emisiuni de platou de divertisment şi creşte procentul celor care se uită la actualităţi. Creşte procentul celor care se uită la mai multe posturi de televiziune când este vorba de actualităţi. Asta înseamnă că oamenii încep să-şi caute singuri condiţii pentru a căuta obiectivitatea", a afirmat Vasile Dâncu.
Referitor la emisiunile locale, el a spus că acestea ‘au rămas la un procent de aproape 30% de vizionare continuă de către public’, ele având de fapt o altă funcţie, una mai degrabă identitară.
"Oamenii urmăresc la televiziunile locale mai puţin agenda publică să spunem, sunt conectaţi la televiziunile centrale pentru o agendăa publică, pentru televiziunile locale oamenii sunt apropiaţi mai degrabă pentru consumuri culturale, consumul unei actualităţi care-i defineşte pe ei ca identitate, conflicte locale", a declarat preşedintele IRES.
Potrivit acestuia, emisiunile de sport sunt urmărite de circa o treime din totalul respondenţilor zilnic sau de câteva ori pe săptămână. El a adăugat că emisiunile de sport tind să fie urmărite mai degrabă de persoane mai în vârstă, mai degrabă în Transilvania şi în sudul ţării decât în Moldova spre exemplu.
Cercetarea IRES a fost realizată pe 25 octombrie, pe un eşantion de 1.243 de persoane de 18 ani şi peste, având o marjă de eroare de plus/minus 2,8%.
SURSA: Agerpres