Si tocmai pe aceasta regula nescrisa se pare ca s-a bazat si Cristin Ciovlica atunci cand, in anul 1999, si-a deschis la Bucharest Mall primul magazin in care isi propunea sa vanda obiecte traditionale din cat mai multe culturi exotice. Mai existau astfel de locatii, insa acestea erau specializate pe comercializarea de obiecte de arta care proveneau fie din Africa, fie din India. Aceasta exclusivitate facea ca si publicul sa fie destul de restrans. Ideea lui Cristin Ciovlica a fost ca in magazinul sau sa se gaseasca marfa din cat mai multe locuri de pe glob. Si primul pas a fost sa contacteze cat mai multi producatori de astfel de obiecte, din cat mai multe tari. Asa se face ca in magazinul sau pot fi gasite acum obiecte traditionale din Indonezia, Thailanda, India, Peru, Mexic sau Kenya.
Acest gen de afacere presupune insa un capital initial destul de consistent. Astfel, pentru a deschide magazinul de la Mall, Ciovlica a avut nevoie de peste 37.000 de dolari. Chirie, amenajarea spatiului si marfa. Cum nu avea acesti bani, a trebuit sa puna un apartament drept garantie pentru a lua un credit bancar. „Magazinul insa a mers neasteptat de bine. In prima luna de functionare am fost pur si simplu luati cu asalt de clienti. In primul an am returnat creditul si am reusit chiar sa punem de-o parte si o suma pentru investitii”, spune Ciovlica.
Cea mai mare problema este insa aprovizionarea cu marfa. Mai intai Ciovlica a trebuit sa mearga in toata lumea pentru a stabili contacte cu producatorii de astfel de obiecte. Daca la inceput marfa era platita cu banii jos, acum ea este livrata cu vaporul direct in Romania, plata facandu-se ulterior. „Lucram cu stocuri destul de mari. Din cauza transportului nu este rentabil sa comanzi marfa din Africa sau din America de Sud de foarte multe ori pe an. Pe de alta parte, furnizorii vor comenzi mari si cu jumatate de an inainte. Cel mai bine vindem in perioada decembrie-martie. Din cauza asta trebuie sa ne facem stocul cu sase luni inaintea acestei perioade”, explica Ciovlica.
Au mai existat tentative de a crea astfel de magazine, dar care au capotat fie din cauza faptului ca nu au avut un capital consistent pentru investit in aprovizionare, fie pentru ca au cerut furnizorilor prea putina marfa si nu au putut stabili cu acestia o relatie de afaceri pe termen lung.
„Exista si in Romania straini care se ocupa cu productia de astfel de obiecte. Sud-americani, asiatici sau africani. Am refuzat insa iau marfa de la ei, din doua motive: nu dau acte pentru marfa livrata si nu imi pot asigura o aprovizionare constanta”, continua patronul. O alta problema este data de marfa pe care o aduci in magazin. Daca investesti intr-o marfa care nu se vinde, poti ajunge destul de rapid „sa tragi obloanele”. „Cu timpul, ajungi sa iti dai seama cam ce se vinde. Spre exemplu, cel mai mult se cumpara obiecte din Indonezia si Thailanda sau lumanari si betisoare aromate. Secretul este sa aduci si produse ieftine, si scumpe. Pentru toate buzunarele. La mine gasiti statuete de 20.000 de lei si seturi de masa de 39 de milioane de lei”, spune Cristin Ciovlica.
Daca la inceput investea cam 10.000 de dolari intr-un transport de marfa, acum aceasta suma s-a triplat. Asta si din cauza faptului ca si numarul magazinelor pe care le are a crescut. Incurajat de succesul primei locatii, in anul 2000 a mai investit inca 30.000 de dolari in deschiderea uneia noi, la magazinul Unirea. Cum istoria s-a repetat si aici, un an mai tarziu a mai deschis inca un magazin la Mario Plaza, in Piata Dorobanti, unde a mai investit 17.500 de dolari. „Afacerea a mers din ce in ce mai bine. Am inceput cu 10 angajati, acum am trei magazine si 34 de angajati. In 2000 cifra de afaceri a fost intre 8 si10 miliarde de lei. Un an mai tarziu a crescut la 14 miliarde de lei, in conditiile in care profitul a fost in jur de 30% din cifra de afaceri”, sustine Ciovlica.
Intre timp, in afara locatiilor lui Ciovlica, au mai aparut inca trei sau patru magazine in Bucuresti si vreo sase in orasele mai mari din tara. A insemnat o noua oportunitate pentru omul de afaceri. Cunoscand problema aprovizionarii cu marfa a unui magazin de acest gen, s-a gandit sa foloseasca contactele pe care le avea in intreaga lume si si-a deschis un fel de centru angro in care patronii locatiilor de profil sa poata gasi marfa fara a mai bate drumul pana in Africa sau Asia. „Chiar daca acest angro este inca la inceput, in acest sens vad dezvoltarea afacerii”, a incheiat Cristin Ciovlica.
Sfaturi pentru cei care vor sa inceapa o astfel de afacere
1. Magazinul trebuie sa fie situat cat mai central.
2. Nu porniti la drum fara un minim de 20.000 de dolari pentru marfa. Acest capital va va ajuta sa stabiliti relatii de lunga durata cu furnizorii din intreaga lume.
3. Toamna este cel mai bun anotimp pentru a porni o astfel de afacere. In perioada cuprinsa intre lunile decembrie si martie, veti avea cele mai mari vanzari.
4. Nu va stabiliti o strategie prin care sa comandati des, marfa putina. Transportul este destul de costisitor, iar comenzile mici nu prea sunt pe placul furnizorilor.