„Băncile din România au soluţionat 321.000 de solicitări, reprezentând aproximativ 90% din cele aproximativ 362.000 de solicitări depuse de clienţii persoane fizice şi juridice pentru suspendarea obligaţiilor de plată lunare din contractele de credit, în primele trei luni de la debutul pandemiei COVID-19„, se menţionează în document.
Din cele aproximativ 321.000 de solicitări soluţionate de bănci până la data de 15 iunie 2020, peste 60% au fost soluţionate în baza Ordonanţei de Urgenţă 37/2020, iar aproximativ 40% au fost soluţionate în baza măsurilor de sprijin adoptate de bănci începând cu luna martie pentru clienţii afectaţi de efectele pandemiei, conform ARB.
Cele aproximativ 41.000 de solicitări încă nesoluţionate se află în curs de procesare, potrivit sursei.
Banca analizează solicitările
În baza OUG 37/2020, banca analizează solicitarea formulată de client şi în termen de maximum 15 zile de la data primirii solicitării comunică acestuia decizia. În cazul aprobării solicitării debitorului, prelungirea duratei contractuale produce efecte de la data comunicării de către client a solicitării de suspendare către bancă.
„Clienţii ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de situaţia generată de pandemie au depus cereri pentru suspendarea obligaţiilor de plată lunare din contractele de credit. Astfel, clienţii persoane fizice au depus un număr de peste 334.000 de solicitări de suspendare a obligaţiilor de plată lunare, ceea ce reprezintă o pondere de aproximativ 22% din creditele în derulare acordate populaţiei. Clienţii persoane juridice au depus un număr de aproape 28.000 de solicitări de suspendare a obligaţiilor de plată lunare, aferente unui ponderi de aproximativ 28% din portofoliul total de credite acordate acestei categorii”, conform comunicatului ARB.
Sectorul bancar a adoptat deja măsuri de sprijin
Asociaţia Română a Băncilor susţine că sectorul bancar a fost în prima linie a industriilor care au adoptat măsuri de sprijin pentru clienţii afectaţi financiar de efectele pandemiei.
„Băncile din România au răspuns proactiv nevoilor clienţilor care au întâmpinat dificultăţi din cauza pandemiei de coronavirus şi au asigurat necesarul de finanţare la nivelul întregii economii. Comunitatea bancară din România îşi exprimă dorinţa de a contribui în continuare la procesul de relansare a economiei româneşti în perioada imediat următoare, prin soluţii comune ce pot fi identificate ca parte a dialogului dintre comunitatea de afaceri şi factorii de decizie instituţională. Sistemul bancar susţine încheierea unui parteneriat constructiv cu autorităţile pentru a finanţa economia în condiţii de predictibilitate”, se menţionează în comunicatul ARB.