Toată lumea știe că produsele bio, adică alimente sau cosmetice și detergenți „curate” sunt mai scumpe decât cele „industriale”. Prețul este principalul motiv pentru care doar 1% din producția bio din țară este consumată intern, restul mergând la export.
Consumul de produse bio în România ajunge la mai putin de 0,5% din vânzările totale de alimente, în vreme ce în Austria sau Germania procentul este de 7-8%, conform datelor puse la dispoziție de magazinul online Republica BIO, care comercializează exclusiv produse verzi. De altfel, părinții din țările vestice au ajuns să își hrănească copiii aproape exclusiv BIO, pentru a evita eventualele probleme cauzate de pesticide, fertilizanți sau organisme modificate genetic.
Și la noi există această tendință, de migrare către produse cât mai curate mai ales atunci când este vorba de copii, dar prețul este de multe ori prohibitiv. Și nu este vorba doar de alimente, ci și de cosmetice și detergenți, de care sunt interesate majoritatea mamelor cu acces la comerțul online. „Părintele român are același drept ca orice german, francez sau italian să își hrănească copiii curat, fără chimicale. Iar pentru asta nu trebuie să plătească averi, BIO trebuie sa fie accesibil”, spune Ciprian Stancu, fondatorul Republica BIO.
Din păcate, doar circa 1% din producția bio din țara noastră este consumată intern, restul fiind exportată în alte țări din vestul Europei și în SUA, unde este procesată.
„Am plecat de la premisa că vom vinde la Republica BIO o mare proporție de produse alimentare, însă am rămas surprinși să vedem că se cumpără multe produse cosmetice și detergenți de către tinerele mame. Obiceiurile de consum se schimbă radical la venirea unui nou membru în familie și de abia atunci se începe conștientizarea importanței produselor bio pentru sănătate. Orice mămica își vrea copilul sănătos. Pe de altă parte, în rândul persoanelor de 28-45 de ani se cumpără multe snack-uri bio, batoane proteice sau lapte vegetal. Coşul de cumpărături ajunge în medie la 150 lei, motivat de limita de la care noi asiguram transport gratuit. Filosofia noastră de preț este să avem prețuri mai mici, să schimbam mentalitatea ca BIO este scump, sa creștem baza de clienți, iar apoi banii să îi câștigăm din creșterea frecvenței de cumpărare, nu din adaosuri mari”, explică Ciprian Stancu.
Republica BIO este și producător de fructe și legume bio, dar a preferat să devină în primă fază un retailer online de încredere ce comercializează doar produse certificate ecologic pentru a putea vinde, de anul viitor si producția din ferma proprie.
Cine cumpără produse bio
Dacă ne-am fi așteptat ca majoritatea cumpărătorilor de produse certificate ecologic să provină din București, dat fiind nivelul de informare crescut, rapoartele Republica BIO arată existența unei baze foarte sănătoase de clienți din țară.
”La început de vară am vândut câteva sute de kilograme de cireșe în 3 ore. De fiecare data când stabilim prețul unui produs avem o singură întrebare la care trebuie să răspundem: Cât și-ar permite să plătească o mamă cu un salariu mediu dacă vrea să cumpere ceva BIO si sănătos pentru copilul ei? Bio este într-adevăr mai scump decât convențional și e normal să fie așa. În primul rând pentru că nu se folosesc ierbicide, buruienile trebuie îndepărtate manual, iar salariul unui angajat e mai mare decât prețul unor chimicale. În plus producțiile sunt mai mici, fiindcă nu se folosesc stimulenți de creștere și pierderile din cauza dăunătorilor sunt mult mai mari ca în agricultura obișnuită, tocmai pentru că nu poți folosi pesticide. Însă încercați și veți vedea că bio nu e așa de scump precum se crede, acest lucru ne dorim să-l transmitem tuturor clienților care se feresc de produsele bio de teama prețului”, adaugă Ciprian Stancu.
Ca și tendință, motivația care generează consumul vine din ideea că aceste produse sunt sănătoase și gustoase și nu conțin substanțe chimice periculoase, ele începând să fie cumpărate în familie odată cu apariția unui copil. Cu toate acestea, un studiu realizat recent de MEDNET Marketing Research Center arată că doar o treime dintre respondenți au încredere că aceste produse ar fi mai sănătoase decât cele convenționale, jumătate le consideră scumpe, iar un sfert sunt de părere că totul este o invenție de marketing. Totuși, atunci când trec peste această barieră, românii tind să aleagă mărci de import, și nu pe cele locale.
„În momentul de față numărul consumatorilor crește și va crește și peste 10 și peste 20 de ani. Pentru a ajunge la convergența cu Germania și Austria (ca procent din valoare pieței de produse agroalimentare), piața bio din România trebuie să ajungă la câteva sute de milioane de Euro anual. Potențialul este uriaș, în Franța de exemplu se certifică anual 18.000 de operatori bio, iar potențialul suprafeței agricole bio din România este mult mai mare decât în Franța. Pe partea de legume-fructe, în următorii 10 ani piața se poate dubla în fiecare an. Facilitățile acordate de stat ar putea crește numărul producătorilor români de produse bio și ar ajuta la scăderea prețului produselor. E foarte simplu: cu cât se produce mai mult, prețul va scădea. Cu cât prețul va scădea, cu atât numărul de consumatori de bio va crește”, mai spune Ciprian Stancu.
Ciprian Stancu a început să lucreze la proiectul Republica BIO în februarie 2014 și a deschis magazinul oficial în martie 2015, iar acum conduce o echipă de 10 colegi.