Cartea de vizita a Poloniei nu arata prea grozav: cea mai slaba rata de crestere economica din centrul si estul Europei, estimata de FMI la 1,5%, cea mai ridicata a rata a somajului comparativ cu restul candidatelor la aderare (17,4%), o productivitate a muncii cu 62% sub cea din tarile UE, probleme in procesul de aderare. Membra a NATO din 1999, lidera pana mai ieri a statelor din zona, Polonia este acum coplesita de probleme. Politicile monetare restrictive adoptate de Banca Centrala, in ton cu recomandarile FMI, avand ca rol calmarea inflatiei, au produs efecte nedorite. Aprecierea zlotului a lovit incasarile din export, cresterea salariilor a fost erodata, consumul populatiei a scazut, somajul a explodat. Moralul populatiei nu este nici el prea grozav: 60% dintre polonezi sunt sceptici in privinta gasirii rapide a unui loc de munca, 48% dintre ei sunt extrem de ingrijorati in ce ceea priveste stabilitatea sociala si doar 3% mai cred in prosperitate economica.
Otelul, obiect de disputa cu Uniunea Europeana
Pe acest fond se suprapun declaratiile de ultima ora ale inaltilor functionari europeni. „Procesul de aderare al Poloniei la UE va intampina obstacole majore”, proorocea, la inceptul anului, Eneko Landaburu, directorul general pentru extindere, iar spusele sale s-au adeverit. Negocierile s-au impotmolit in chestiuni delicate, cum sunt privatizarea si restructurarea, politica agricola, concurenta, transporturile, politica regionala.
Restructurarea industriei siderurgice, ale carei datorii se ridica la 220 milioane USD, este negociata dur cu UE. Pentru redresarea industriei producatoare de otel, guvernul de la Varsovia apreciaza ca ar avea nevoie de 1,8 miliarde de dolari si de acceptul Comisiei Europene. Accept greu de obtinut, avand in vedere ca functionarii de la Bruxelles nu privesc cu bunavointa sprijinul oferit de autoritatile poloneze industriei autohtone, invocand, in sprijinul atitudinii lor, concurenta neloiala pe care produsele poloneze o fac pe piata UE. Strategia ce nu place UE prevede ca 16 otelarii de stat poloneze sa beneficieze de fonduri publice in valoare de 966 milioane USD, in principal prin intermediul unei reduceri a datoriilor fata de alte firme si agentii ale statului. In conceptia guvernului polonez, acest sprijin financiar exceptional ar trebui sa puna pe picioare sectorul siderurgic. Alte 867 milioane USD, provenite din surse private de finantare, ar fi necesare in anii urmatori pentru marirea competitivitatii.
Schimbarea de ton in ceea ce priveste investitiile straine da, de asemenea, de gandit oficialilor UE. Daca in ultimii zece ani, polonezii au privatizat intens sectorul bancar, vanzand investitorilor straini circa 70% din active, pozitia de astazi a guvernului polonez se situeaza la polul opus. Procesul de privatizare a ultimelor patru banci cu capital de stat este blocat. Autoritatile considera ca au capacitatea de a le imbunatati administrarea si fara ajutorul investitorilor straini, cu atat mai mult cu cat una dintre ele, PKO Bank Polski, ocupa primul loc in Europa in clasamentul celor mai puternice companii din punctul de vedere al capitalizarii de piata.
Cele de mai sus sunt doar cateva aspecte care, alaturi de structura economiei, teritoriu si populatie fac din Polonia o nuca tare a integrarii in UE. Incepand din anul 2004, admitand ca va fi admisa in clubul UE la data prevazuta, Polonia va beneficia de mai mult de jumatate din pachetul de finantare a dezvoltarii regionale pe care UE il acorda pe o perioada de trei ani celor zece candidate la aderare, circa 26 miliarde euro. Digerarea Poloniei in UE are cele mai mari costuri.
Polonia pe scurt
· Populatie: 38,8 milioane locuitori (2001)
· Suprafata: 312.677 Km patrati
· Moneda: zlot
· Capitala si principalele orase: Varsovia, Cracovia, Poznan, Gdansk, Katowice
· Sectoare industriale cheie: masini si echipamente, minier, chimic, agricultura
· Rata de crestere a PIB: 1,5% in 2001, 2% in 2002 (estimare)
· Rata inflatiei: 5,7% in 2001, 4,9% in 2002 (estimare)
· Rata somajului: 17,4% in 2001, 18,0% in 2002
· Rata de penetrare a telefoniei mobile: 26% in 2001
· Grad de penetrare IT: 8,5 computere personale/100 persoane, 9,8 utilizatori de Internet/100 persoane (2001)
Mediu de afaceri
· Uzinele Daewoo-FSO din Varsovia, cea mai mare investitie straina a Daewoo Motor, sunt intr-o situatie financiara delicata. Trezoreria poloneza detine 10% din capitalul social al fabricantului de automobile, iar compania mama Daewoo Motor, 90%. Daewoo-FSO datoreaza circa 300 milioane USD unor banci poloneze si sud-coreene, 700 milioane USD companiei mama si 1,4 miliarde USD Trezoreriei de stat. Daewoo-FSO si-a redus productia si personalul cu peste 50%, dupa ce vanzarile de automobile noi au scazut in Polonia, iar increderea consumatorilor in marca Daewoo a fost subminata de colapsul societatii mama. Fabrica poloneza nu a fost inclusa in acordul prin care grupul american General Motors a cumparat principalele active ale societatii sud-coreene. Singura perspectiva de supravietuire ar putea-o constitui preluarea de catre compania britanica MG Rover. Aceasta si-a anuntat interesul, dar pasi concreti nu au fost intreprinsi.
· Polonia este cel mai important partener comercial al Elvetiei in Europa de Est. Exporturile elvetiene in aceasta tara sunt in medie de 700 milioane USD/an.
· Pentru compania spaniola Campofrio Alimentacion, piata poloneza este extrem de profitabila. Vanzarile realizate la nivelul anului 2001 au fost de 129,9 milioane euro, mezelurile comercializate fiind produse local, in cele doua fabrici din Polonia.
· Cea mai mare filiala independenta a grupului german Henkel este Henkel Polonia. Veniturile realizate in 2001 se cifreaza la 200 milioane euro, cu 33 de milioane euro mai mult decat vanzarile filialei din Austria.
· 10,8% din piata poloneza de autoturisme revine producatorului francez Renault.
· Cu o capitalizare bursiera de peste un miliard de dolari si o valoare de piata de 4,61 miliarde USD, banca poloneza PKO Bank Polski ocupa primul loc in clasamentul celor mai puternice companii din Europa de Est, din punctul de vedere al capitalizarii de piata