Informație importantă pentru toți șoferii din România. S-a promulgată legea care stabilește obligativitatea ca șoferii să folosească, în timpul zilei, pe toate categoriile de drumuri publice, un anumit tip de lumină. Despre ce este vorba?
Șoferii sunt obligați de acum să folosească în timpul zilei luminile de întâlnire pe toate drumurile publice sau faza scurtă a farurilor. Această obligație se regăsește într-o lege care a fost promulgată luni, 12 iunie, de preşedintele Klaus Iohannis.
Mai exact, actul normativ stabileşte obligaţia șoferilor de a folosi, în timpul zilei, pe toate categoriile de drumuri publice, luminile de întâlnire sau luminile pentru circulaţia diurnă. Proiectul la care se face referire vine în completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
Astfel, conducătorii de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere vor fi obligați să utilizeze în permanență faza scurtă sau luminile pentru circulația diurnă (DRL – Daytime Running Light) „pe toate categoriile de drumuri publice”.
Ce spunea până acum legea
„În circulaţia pe toate categoriile de drumuri publice conducătorii de autovehicule şi tractoare agricole sau forestiere sunt obligaţi să folosească şi în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulaţia diurnă”, se spune în lege.
Regula se va aplica imediat la 3 zile după publicarea textului în Monitorul Oficial.
Conform legislației rutiere care a fost valabilă până acum, obligația de a utiliza faza scurtă în timpul zilei sau, dacă vehiculul este dotat, luminile pentru circulația diurnă, se aplica doar șoferilor care circulă pe autostrăzi, drumuri expres sau drumuri europene (marcate cu E), nu și celor care se deplasează pe drumurile naționale (marcate cu DN) sau județene (marcate cu DJ). Această obligație se aplică și șoferilor de tractoare agricole sau forestiere.
Când erau folosite luminile de întâlnire
În prezent, legislația rutieră impune motocicliștilor să folosească luminile de întâlnire pe toată durata deplasării pe drumurile publice, fără a specifica clar categoriile de drumuri care sunt vizate, așa cum se întâmplă în cazul șoferilor.
În România, unele drumuri pot fi clasificate în două categorii, fiind considerate în același timp drumuri naționale și europene. De exemplu, DN 1 (București – Ploiești – Brașov – Cluj-Napoca – Oradea) se suprapune, cel puțin între București și Brașov, cu E60 (Brest, Franța – Irkeshtam, Kîrghîzstan).
Motivul pentru care s-a instituit obligația
Propunerea legislativă a avut ca scop completarea legislației naționale în domeniul circulației rutiere, deoarece în multe țări europene este impusă utilizarea luminilor de întâlnire în afara localităților, indiferent de tipul drumului.
O altă măsură care s-a luat recent îi vizează pe șoferii agresivi la volan. Potrivit Codului Rutier, persoanele care încalcă legislația și cele care au un anumit comportament în trafic vor primi amenzi foarte mari. Mai precis, șoferii agresivi la volan vor fi sancționați cu amenzi cuprinse între 580 de lei și 725 de lei și suspendarea permisului pentru o perioadă de 30 de zile.