„Brain Rot” – Cuvântul Anului 2024

Anul 2024 aduce în prim-plan o expresie ce sună alarmant, dar care rezonează profund cu realitățile cotidiene ale lumii digitale: „Brain Rot” – termenul desemnat „Cuvântul Anului 2024” de către Oxford University Press. Într-o eră dominată de rețelele sociale și conținutul online care ne fură orele, acest cuvânt reflectă teama crescândă față de impactul negativ pe care consumul excesiv de materiale superficiale și triviale îl poate avea asupra minții noastre.

„Brain Rot” este definit drept „presupusa deteriorare a stării mentale sau intelectuale a unei persoane, considerată în special ca fiind rezultatul consumului excesiv de conținut online de calitate scăzută, care nu provoacă nicio stimulare intelectuală”.

„Brain Rot se referă la unul dintre pericolele percepute ale vieţii virtuale şi la modul în care ne folosim timpul liber. Se simte ca un capitol următor îndreptăţit în conversaţia culturală despre umanitate şi tehnologie. Nu este surprinzător faptul că atât de mulţi votanţi au îmbrăţişat termenul, aprobându-l ca fiind alegerea noastră din acest an.

De asemenea, mi se pare fascinant faptul că cuvântul ”brain rot” a fost adoptat de generaţiile Z şi Alpha, acele comunităţi responsabile în mare măsură de utilizarea şi crearea conţinutului digital la care se referă termenul”, a explicat Casper Grathwohl, preşedintele Oxford Languages.

Casper Grathwohl
Casper Grathwohl (SURSA FOTO: YouTube, Oxford Languages)

Ce revelații îngrijorătoare se ascund în spatele alegerii acestui termen?

Cuvântul a fost ales de nu mai puțin de 37.000 de votanți din întreaga lume, iar popularitatea sa în 2024 se aliniază cu o preocupare tot mai mare despre cum timpul petrecut în fața ecranelor ne poate afecta creierul.

Interesant este faptul că, deși termenul a căpătat o utilizare mai largă în acest an, „brain rot” nu este tocmai un cuvânt nou. Prima sa menționare a avut loc încă din anul 1854 în celebra lucrare „Walden” a lui Henry David Thoreau. Totuși, astăzi, sub influența rețelelor sociale și a platformelor de video, a căpătat o conotație mult mai sumbră și actuală.

Printre celelalte cuvinte care au ajuns pe lista scurtă, dar nu au reușit să cucerească publicul, s-au aflat termeni precum „demure” (comportament rezervat, popularizat în social media), „dynamic pricing” (prețuri variabile în funcție de cerere), „lore” (informații de fundal despre o persoană sau un fenomen), „romantasy” (ficțiune ce combină romantismul cu fantezia) și „slop” (conținut de calitate scăzută generat de inteligența artificială).

Așadar, cuvântul „Brain Rot” nu doar că a câștigat titlul de Cuvântul Anului 2024, dar ne oferă și o reflecție esențială asupra unei lumi în care realitatea virtuală pare să înghită tot mai mult din timpul și energia noastră mentală. Poate că 2024 este anul în care trebuie să ne întrebăm: cum ne folosim timpul și ce efecte lăsăm asupra minții noastre?