Scandalul Călin Georgescu continuă. A rămas fără cont de Telegram
Călin Georgescu, candidat independent la alegerile prezidențiale din România, se confruntă cu noi dificultăți după ce contul său oficial de Telegram, o platformă cheie pentru comunicarea mesajelor către susținători, a fost dezactivat.
Echipa sa de campanie a calificat această acțiune drept un act de cenzură care limitează libertatea de exprimare.
Mesajele postate de Călin Georgescu pe Telegram nu mai pot fi accesate, iar contul său apare ca inexistent. Echipa sa susține că această măsură este menită să-i îngreuneze reluarea campaniei, având în vedere scandalul care îl vizează în legătură cu finanțarea activităților din mediul online.
CCR a invocat încălcarea legislației privind finanțarea campaniei
Curtea Constituțională a României (CCR) a anulat întregul proces electoral, invocând încălcarea legislației de către Georgescu. Raportarea „zero cheltuieli” la Autoritatea Electorală Permanentă contrasta puternic cu datele furnizate de SRI și MAI, care indicau o campanie intensă desfășurată pe platforme online, în special pe TikTok.
„Finanţarea legală şi transparentă a campaniei electorale este un factor important în regularitatea procesului electoral, iar finanţarea activităţilor online trebuie, de asemenea, să fie transparentă (pct.107 şi 108 din Raportul explicativ la Codul de bune practici în materie electorală şi pct.46 din Declaraţia interpretativă a Codului de bună conduită în materie electorală privind tehnologiile digitale şi inteligenţa artificială). Publicitatea electorală online trebuie întotdeauna să fie identificată ca atare şi să fie transparentă, atât în ceea ce priveşte identitatea sponsorului său, cât şi cu privire la tehnica de diseminare utilizată. Platformele de socializare ar trebui să fie obligate să dezvăluie permanent datele privind publicitatea politică şi sponsorii electorali (a se vedea şi pct.46 din Declaraţia interpretativă a Codului de bună conduită în materie electorală privind tehnologiile digitale şi inteligenţa artificială)”, precizează CCR.
Conform documentelor prezentate de SRI, campania lui Georgescu a fost finanțată cu un milion de euro prin intermediul unui utilizator TikTok cunoscut sub numele „bogpr”. Sumele au fost utilizate pentru a plăti influenceri și pentru a distribui materiale de promovare, iar reprezentanții TikTok au confirmat aceste plăți.
„Acesta, utilizând contul ‘bogpr’, a realizat donaţii pe TikTok de peste un milion de euro. După ce a devenit subiect de dezbatere publică, implicarea ‘bogpr’ în finanţarea promovării lui Călin Georgescu la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanţii TikTok în dialogul cu autorităţile române în data de 28 noiembrie 2024”, arată SRI.
Mecanismele de finanțare online
SRI a detaliat că finanțarea promovării lui Călin Georgescu s-a realizat prin platforma FameUp, dedicată monetizării activităților de influenceri. Influencerii români au fost contactați prin intermediul unei firme de origine sud-africană, care le oferea câte 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip de promovare.
Plățile, în valoare de 381.000 de dolari, au fost realizate chiar și după încheierea oficială a campaniei electorale, încălcând astfel reglementările legale.
CCR a subliniat că transparența și legalitatea finanțării campaniei sunt esențiale pentru corectitudinea procesului electoral. Publicitatea online trebuie să fie clar identificată și transparentă, iar sponsorii și metodele de diseminare să fie făcute publice.
În contextul acestor nereguli, Curtea a decis reluarea întregului proces electoral, inclusiv desfășurarea unei noi campanii.