Industria auto are din ce în ce mai mult tendința de a adopta tehnologia hidrogenului, așa cum o dovedesc chiar furnizorii Elring-Klinger și Plastic Omnium care doresc să investească în această tehnologie și înființează în acest scop compania comună Ekpo Fuel Cell Technologies. După cum au anunțat, vor să producă împreună, în serii mari, stocuri de celule de combustibil și își propun până în 2030 o cotă de piață de 10% până la 15%. Procentul ar corespunde unei cifre de afaceri de 700 de milioane până la un miliard de euro, conform faz.net
În primul rând, companiile își propun să folosească tehnologia pentru vehicule comerciale și apoi pentru autoturisme personale. „Vrem să devenim lider pe piața mondială. Piața este în creștere și, pe termen mediu, ne bazăm pe o cotă de piață și mai mare”, a declarat Laurent Favre, CEO al Plastic Omnium, la o conferință de presă online, susținută alături de colegul său Stefan Wolf de la Elring-Klinger. În primii patru ani, 100 de milioane de euro urmează să fie investiți anual. „Acesta este un prim pas și sunt dispus să vorbesc despre sume mai mari dacă lucrurile merg bine”, a precizat Favre. Ambele companii au fost mult timp susținute de investitori privați și au o bază solidă.
Întreprinderea comună este susținută 60% de Elring-Klinger și 40% de Plastic Omnium și se va afla în orașul german Dettingen, la sediul central Elring-Klinger, deoarece compania șvabă cu tehnologia sa bazată pe celule de combustibil este inima cooperării. Majoritatea celor 150 de angajați provin de la Elring-Klinger, precum și toate cele 150 de brevete. „Am acumulat în ultimii 20 de ani cunoștințe solide în domeniul tehnologiei celulelor de combustibil”, a menționat Wolf. Începând de anul viitor pot fi livrate 10.000 de sisteme.
Plastic Omnium este însă cea mai mare dintre cele două companii, cu 30.000 de angajați, de trei ori mai mulți decât cei de la Elring-Klinger, și este evaluată la bursă la 2,8 miliarde de euro, de cinci ori mai mult decât compania parteneră. Printre altele, francezii sunt specializați în rezervoare și containere de depozitare și își asumă responsabilitatea sistemului de cooperare. Pentru a completa gama de produse, Plastic Omnium cumpără cu 15 milioane de euro filiala austriacă a Elring-Klinger Ekat, care produce elemente componente.
La bursă, ca urmare a noii colaborări, se pare că beneficiază în special Elring-Klinger. În timp ce acțiunea Plastic Omnium listată la Paris a pierdut mai mult de 3%, Elring-Klinger a înregistrat o creștere de 14% a prețului, la 8,55 euro, după încheierea conferinței de presă comune. Acest lucru înseamnă că furnizorul auto șvab se află încă la mare distanță de maximul de 9,65 euro per acțiune pe care îl atinsese la mijlocul lunii octombrie. Și atunci, tot o afacere cu celule de combustibil a fost declanșatorul unei creșteri a prețului, pentru că Elring-Klinger a anunțat la acea vreme că a fost selectată de Airbus ca partener tehnologic pentru dezvoltarea avioanelor cu hidrogen până în 2035.
În afaceri din anii 1990
Această afacere este acum înțeleasă ca un fel de recompensă pentru furnizorul de piese auto, uneori destul de slăbit, așa cum a explicat analistul Jose Asumendi al multinaționalei americane pentru investiții și servicii financiare JP Morgan. Prin asocierea cu Plastic Omnium, Elring-Klinger a făcut un pas important pe drumul spre a deveni un „jucător global” în sectorul hidrogenului. Compania primește acum fondurile de care are nevoie pentru a-și extinde activitatea.
Directorul general al Elring Klinger, Stefan Wolf, a declarat că se așteaptă ca societatea mixtă să se echilibreze repede. În calitate de lider în tehnologie se pot obține succese financiare mari. Până în prezent, activitatea Elring-Klingers s-a concentrat pe piese și sisteme pentru motoare cu ardere internă. Compania, care cu 10.000 de angajați a generat vânzări de 1,7 miliarde de euro, se află în afacerea cu celule de combustibil din anii ’90. Inițial, furniza plăci bipolare pentru celule. Pentru a înțelege întregul sistem, Elring-Klinger a dezvoltat apoi componente suplimentare, chiar și fără a exista o piață semnificativă de desfacere pentru acestea.