Din distribuţia spectacolului – care va fi jucat în fiecare seară a festivalului – fac parte membrii Ordinului Cavalerilor Lup, ai Ordinului Cavalerilor ArtGotica, formaţiile de muzică medievală Lupus Dacus şi Cva Domini, actorii Teatrului Scena şi studenţi ai Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografie din Bucureşti şi cei ai Universităţii de Arte din Târgu Mureş, iar regia a fost semnată de Liviu Pancu.
‘Piesa este o compilaţie între spiritul lui Vlad Ţepeş şi cu atât mai mult spiritul lui Dracula care pluteşte ca un spirit neîmpăcat asupra României. ‘Vlad cavalerul dreptăţii’, în viziunea mea regizorală, a spectacolului ce reuneşte două ordine cavalereşti, formaţii de muzică, actori şi studenţi din Bucureşti, nu face decât să vorbească despre spiritul lui Vlad ca un adevărat român care vrea dreptate pentru poporul român (…) Reacţia publicului ne spune că toţi îşi doresc ca atunci când se uită în oglindă să se uite drept, să poată să se respecte aşa cum îi respectă pe cei din jur, respectându-se pe el’, a declarat directorul artistic al festivalului, regizorul Liviu Pancu.
El a spus că atunci când un regizor gândeşte un festival-spectacol cum este şi ‘Vlad cavalerul dreptăţii’, doreşte în primul rând să surprindă publicul, ceea ce s-a şi întâmplat la Sighişoara.
‘Întotdeauna când îţi gândeşti un spectacol, vrei să surprinzi publicul, să îi oferi clipe de adevăr, vrei să îl surprinzi încă odată şi să îi spui că eu, artistul, aici trăiesc pentru tine. Şi cu atât mai mult vrei să îl surprinzi în momentul în care o lacrimă de fericire sau de durere i-o vezi în colţul ochiului atunci când se uită la spectacolul la care tu ai muncit. Cea mai grea parte, pentru mine regizorul şi actorul, a fost atunci când mi-au luat băiatul de lângă mine şi l-au trimis în altă parte, cred că la fel ca şi tatăl lui Vlad, aş fi fost în stare să mă iau de piept cu o armată întreagă. Acesta a fost momentul cel mai greu. În rest, am fost preocupat ca orice regizor de spectacol pentru ca lucrurile să meargă bine şi să iasă aşa cum ne-am gândit’, a mărturisit Pancu, care în spectacol a jucat rolul lui Vlad Dracul, tatăl lui Vlad Ţepeş.
Regizorul a spus că spectacolul din cadrul Festivalului Sighişoara Medievală nu îşi propune să fie o reconstituire istorică a ceea ce a însemnat Vlad Dracul şi fiul acestuia, Vlad Ţepeş, însă îşi propune să prezinte o viziune artistică asupra sentimentelor pe care le-a încercat Vlad Ţepeş în copilărie şi în adolescenţă.
‘Aş lua câteva pasaje din spectacol şi vi le-aş transmite dumneavoastră şi aş spune aşa: ce a simţit Vlad, copilul, când şi-a văzut tatăl cu un simbol puternic al dragonului pe piept? Ce a simţit Vlad în momentul în care a fost trimis la o altă curte, cu o altă cultură şi o altă civilizaţie? Ce a simţit Vlad când s-a întors acasă şi a vrut pentru poporul lui, pentru neamul lui, să fie bine, pace şi dreptate?’, a declarat regizorul.
Actorul Rudy Moca a arătat, la finalul premierei, că singurul mesaj transmis de piesa de teatru ‘Vlad cavalerul dreptăţii’ este cel al verticalităţii, patriotismului şi a frumuseţii de a fi, a ceea ce trebuie să fie: dreptate, credinţă, adevăr.
‘Eminescu – fiecare vorbeşte la fel, fiecare a fost şi trebuie să rămână la fel. Cred că a fost un spectacol-lecţie în primul rând, un spectacol de patriotism, care trebuie să dea de gândit celor de azi pentru credinţă, iubire şi dreptate… ‘Cum nu vii tu, Ţepeş doamne, ca punând mâna pe ei/ Să-i împarţi în două cete: în smintiţi şi în mişei/ Şi în două temniţi large cu de-a sila să-i aduni/ Să dai foc la puşcărie şi la casa de nebuni!’ ‘, a spus Rudy Moca.
Regizorul spectacolului, care este şi directorul artistic al Festivalului Sighişoara Medievală, a pornit de la ideea că Vlad Dracul, fost domnitor al Ţării Româneşti (1436-1442 şi 1443-1447), s-a stabilit la Sighişoara între anii 1431-1435, acolo unde, în 1431, s-a născut cel de-al doilea fiu al său, Vlad Ţepeş, cel denumit apoi Vlad Drăculea dar şi Dracula.
La spectacol au asistat cel puţin 5.000 de persoane.
Sursa: Agerpres