PAK-DA este un acronim pentru Perspektivnyi Aviatsionnyi Kompleks Dalney Aviatsyi, pe care l-am putea literalmente traduce drept Complex Aerian Viitor pentru Forța Aeriană Strategică sau mai simplu un bombardier strategic cu rază lungă.
Potrivit unor surse din cadrul Companiei aeronautice unificate (OAK), gigantul de Stat rus din sectorul aeronautic care grupează mai multe case producătoare, Rusia a început oficial să construiască primul prototip al noului bombardier strategic „stealth”.
„Una dintre fabricile de aeronave ale Companiei aeronautice unificate va fi implicată în producția de elemente ale primei mașini; dezvoltarea proiectării a fost finalizată și furnizarea de materiale a început”, a informat printr-un comunicat transmis cunoscutei agenții de presă rusești. O altă sursă este și mai precisă și relatează că carlinga aeronavei este deja în producție și că „asamblarea finală a întregii mașinării ar trebui finalizată în 2021”.
Momentan, însă, biroul de presă al institutului de proiectare Tupolev, însărcinat cu construirea aeronavei, nu face nicio declarație în acest sens.
Proiectul noului bombardier strategic, care va înlocui linia Tu-95, Tu-160 și Tu-22 care sunt în prezent în funcțiune, a luat naștere în 2009, ca parte a programului de reînnoire a Forțelor Aeriene Ruse numit PAK și care, momentan, a asamblat doar avionul de luptă din a cincea generație a aeronavelor Suhoi, modelul Su-57, pe care l-a luat în numele PAK-FA (Frontovoi Aviatsyi).
Parte din același plan ambițios de construcție de ultimă generație este, de asemenea, un avion de luptă interceptor, PAK-DP (Dal’ney Perekhvat), care ar trebui să înlocuiască vechiul Mikoyan Gurevich Mig-31 și PAK-TA (Transportnyy Aviatsyi) pentru un avion de transport în locul întregii linii medie / grea compusă în principal din Ilyushin Il-76 și Antonov An-124.
Noul bombardier va avea o configurație cu aripă zburătoare și viteză subsonică: o soluție aleasă și pentru binecunoscutul B-2 Spirit american și pentru viitorul Raider B-21. Momentan nu știm prea multe despre caracteristicile sale, dar se estimează o încărcătură de război de aproximativ 30 de tone, cu posibilitatea de a transporta și cele mai noi arme hipersonice. Nu știm încă dacă, așa cum a anunțat Moscova anul trecut, bombardierul va fi echipat și cu rachete defensive care îi vor permite să îndeplinească misiuni fără a avea nevoie de escortă.
Dacă ar fi așa, ne-am putea imagina că caracteristicile „stealth” ale aeronavei nu sunt la fel de căutate ca în construcții similare americane, în ciuda ultimelor declarații rusești care afirmă că „vor fi folosite pe scară largă tehnologii și materiale care reduc vizibilitatea (radar și IR)”. Alegerea defensivă a aeronavelor americane constă, de asemenea, în invizibilitatea spectrului undelor radarului și a undelor infraroșii, pentru a scăpa atât de angajarea sistemelor de detectare aflate la sol, cât și de cele ale unui avion de luptă interceptor.
Conform ultimelor zvonuri, PAK-DA va fi echipat cu cele mai noi echipamente de comunicare și de război electronic: știm și că Kret, o filială a Rostec, lucrează la un nou sistem electronic pentru bombardier, care se dovedește a fi același care va echipa noile bombardiere Tupolev Tu-160 din versiunea M2, care au fost lansate în 2018.
Povestea bombardierului PAK-DA este marcată de întârzieri și amânări continue, și datorită raționalizării forțate a programelor de reînnoire a armamentului, atât din cauza sancțiunilor internaționale, cât și din cauza condițiilor economice care nu sunt prea favorabile Rusiei, încă prea legată de piața volatilă de hidrocarburi, dar contractul de producție a fost semnat, în sfârșit, în luna martie a acestui an.
Bombardierul trebuie deja folosit
Conform planurilor inițiale, noul bombardier ar fi trebuit să efectueze primul său zbor în acest an și să devină operațional în Forțele Aeriene Ruse între 2023 și 2025. Așa cum se întâmplă întotdeauna când vine vorba de construcții militare rusești, pe lângă dificultatea obiectivă de stabilire a datelor, care nici în Occident nu sunt respectate aproape niciodată, trebuie luat în considerare că propaganda, ba chiar „dezinformatsiya” joacă un rol fundamental.
Cazul PAK-DA nu face excepție: încă de la început, biroul Tupolev, prin vocea directorului său general, Alexander Konyukhov, a declarat că lansarea primului prototip era programată pentru 2021-2022, apoi Yury Borisov, ministru adjunct al Apărării în Federația Rusă la acea vreme și acum viceprim-ministru, declarase că avionul ar fi putut face primul zbor în 2025-2026, iar începutul producției în serie ar fi programat pentru 2028-2029, apoi proiectanții au anunțat că primul prototip va fi lansat între 2024 și 2026, acum se vorbește din nou de 2021, dându-i astfel dreptate lui Konyukhov, scrie Inside Over.
Însă, dacă există certitudini, acestea sunt reprezentate de dificultatea rusească de a-și dezvolta propriile proiecte datorită limitărilor pe care le-am expus deja, precum și alte mașini precum noul Su-57 sau modernizarea avionului Tupolev Tu-160, care este o aeronavă substanțial diferită în comparație cu originalul, au avut o naștere lungă tocmai din acest motiv. Prin urmare, este rezonabil să ne așteptăm ca cea mai recentă prognoză a primului zbor PAL-DA fixată pentru 2021 să fie ignorată cel mai probabil, dar cum se întâmplă întotdeauna doar timpul și politica – externă – o vor stabili.