A început reabilitarea Podului Giurgiu-Ruse. Nu s-au mai făcut reparaţii majore de 70 de ani

Podul Prieteniei

SURSA FOTO: Facebook, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Ministrul bulgar al Dezvoltării, Violeta Koritarova, anunță reabilitarea mult așteptată a Podului Prieteniei Giurgiu-Ruse, după 70 de ani fără reparații majore pe partea bulgară.

Ministrul Dezvoltării din Bulgaria, la Podul Prieteniei: Dăm startul lucrărilor de reparaţii

Ministrul Dezvoltării şi Infrastructurii din Bulgaria, Violeta Koritarova, a declarat miercuri la PTF Ruse că Podul Prieteniei nu a beneficiat de reparații majore pe partea bulgară de la inaugurarea sa, acum 70 de ani.

Din acest motiv, este crucial să demarăm astăzi lucrările de reparații pentru această legătură vitală între România și Bulgaria.

Oficialul bulgar a subliniat importanța Podului peste Dunăre dintre Giurgiu și Ruse, care conectează Bulgaria și România cu restul Europei prin coridorul de transport paneuropean IX.

Ministrul Violeta Koritarova a afirmat că este onorată să inaugureze lucrările de reabilitare majoră pe partea bulgară a Podului Prieteniei.

„Este o onoare să mă aflu astăzi aici pentru a deschide şi a putea declara începutul reparaţiei principale pe partea bulgară a Podului Prieteniei, această infrastructură rutieră istorică ce are peste 70 de ani şi care până în momentul de faţă nu a fost supusă unei reparaţii mai majore pe partea bulgară, de aceea se impune nevoia şi celeritatea cu care se va proceda.

Ne aflăm astăzi, aici, pentru a deschide, pentru a da startul lucrărilor de reparaţii ale acestei legături extrem de importante, Podul peste Dunăre care face ca Bulgaria şi România prin coridorul de transport numărul 9 să fie interconectate cu tot restul Europei”, a declarat ministrul Violeta Koritarova.

Ea a exprimat aprecierea față de reprezentanții români pentru coordonarea, colaborarea și înțelegerea constantă, numindu-i „buni vecini”.

Ministrul Violeta Koritarova a menționat că Bulgaria valorizează turiștii români și pe toți cei care trec prin acest punct crucial de legătură.

„Noi preţuim turiştii români şi toţi românii care trec prin acest punct de legătură important, de aceea, în spiritul cooperării şi bunei vecinătăţi cu partea română vom acţiona în acest sens, al celerităţii, pentru că mereu este bine să ai un vecin foarte bun”, a completat ministrul Violeta Koritarova.

Complexul de feribot Giurgiu-Ruse va susţine 20-30% din traficul greu pe perioada reparaţiilor

La eveniment a participat și viceministrul Transporturilor din Bulgaria, care a exprimat speranța ca, în timpul reparațiilor la Podul Prieteniei, o parte din traficul greu să fie redirecționată către feribotul Giurgiu-Ruse.

Acesta a subliniat că, deși Ministerul Transporturilor nu este direct implicat în reparații, el rămâne principalul punct de contact pentru transportatori și călători.

„Deşi Ministerul Transporturilor nu este direct implicat în reparaţie, practic Ministerul Transporturilor este prima staţie căreia i se adresează transportatorii şi persoanele care trec peste pod. Susţinem în totalitate activităţile de reparaţii care se vor desfăşura pe Podul peste Dunăre şi consider că aceste reparaţii sunt făcute exact când trebuie şi s-au obţinut toate asigurările din partea tuturor instituţiilor implicate cu privire la pregătirea şi realizarea cu maximă celeritate a lucrărilor.

De asemenea, conform relaţiilor bilaterale pe care le-am avut întotdeauna cu colegii din România, ne gândim şi la facilităţile pe care le va oferi legătura prin feribot. Din calculele făcute de Ministerul Transporturilor din Bulgaria organizarea traficului greu va fi susţinută, în perioada reparaţiilor la pod, în măsură de 20-30 la sută, de către complexul de feribot Giurgiu-Ruse”, a declarat viceministrul Transporturilor şi Comunicaţiilor din Bulgaria, Dimitar Nedyalkov.

Primarul municipiului Ruse, Pencio Milkov, și-a exprimat speranța că lucrările vor fi finalizate înainte de termenul prevăzut de 730 de zile.

SURSA FOTO: Dreamstime

A subliniat că Podul Prieteniei nu este doar o cale de transport, ci o legătură vitală între locuitorii Ruse și Giurgiu, și între România și Bulgaria.

„Acest pod nu este doar o simplă infrastructură rutieră, este legătura vie între locuitorii oraşului Ruse şi ai municipiului Giurgiu, între România şi Bulgaria, o legătură vie pe care o simţim în fiecare zi.

Sunt convins că pot conta pe încrederea, susţinerea şi pe răbdarea prietenilor noştri din România implicaţi în această reparaţie prin înţelegerea lor aşa cum am fost şi noi implicaţi prin răbdarea şi înţelegerea noastră în momentul în care s-au desfăşurat lucrările de reparaţii a podului peste Dunăre în partea română şi sper să ne adunăm aici şi cu ocazia deschiderii lucrărilor pentru construirea celui de-al treilea pod peste Dunăre care va spori şi mai mult interconectivitatea noastră”, a declarat şi primarul municipiului Ruse, Pencio Milkov.

Din 2019 datează un memorandum semnat între Bulgaria şi România

Ambasadorul Bulgariei în România, Radko Vlaikov, a remarcat că pe cei 409 kilometri de graniță comună există doar două poduri peste Dunăre și cinci legături pe feribot, din care nu toate sunt funcționale.

„Din data de 1 ianuarie 2007 de când România şi Bulgaria au aderat la UE nu s-a făcut absolut nimic concret cu privire la interconectivitatea concretă între România şi Bulgaria peste Dunăre, excepţie o face podul de la Vidin la Calafat care însă a fost început mult înainte şi a întâmpinat dificultăţi majore din cauza factorilor externi.

Din 2019 datează un memorandum semnat între Bulgaria şi România în care s-au consemnat cinci puncte la care este oportună construcţia unor poduri noi peste Dunăre. Nu este atât de greu să construieşti un pod peste Dunăre, nu este deloc o problemă a banilor, mai degrabă este chestiune de voinţă politică pe care statul bulgar o demonstrează şi o are”, a declarat ambasadorul Bulgariei în România.

În concluzie, ambasadorul a exprimat că există așteptări privind construcția unui nou pod între Giurgiu și Ruse, menționând că Uniunea Europeană a alocat fonduri pentru demararea unui studiu de fezabilitate.

„UE a dat bani pentru demararea unui studiu de fezabilitate’ şi îşi doreşte ca acest nou pod să nu dureze 13 ani cât a durat construcţia podului Vidin Calafat, ci să fie ‘nişte ritmuri europene de construcţie mult mai rapide”.

Termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor de reabilitare pe partea bulgară a Podului Prieteniei este strict de 730 de zile, iar autoritățile bulgare speră să încheie proiectul înainte de acest interval.

Pe parcursul lucrărilor, circulația pe Podul Prieteniei va fi reglementată prin semafoare

Ceremonia de inaugurare a lucrărilor de reabilitare a avut loc într-un spațiu deschis la PTF Ruse, Bulgaria, într-o zi extrem de călduroasă, cu temperaturi ajungând la 39 de grade Celsius la umbră.

Atât organizatorii cât și participanții la eveniment au resimțit efectele puternice ale soarelui, iar traducătorul oficial a avut nevoie de îngrijiri medicale după ce s-a simțit rău în timpul evenimentului.

El a primit primul ajutor în umbra oferită de utilajul care urma să înceapă lucrările, iar pentru recuperare a fost solicitat echipajul SMURD, prezent la PTF Giurgiu pentru intervenții de urgență în timpul caniculei.

La ceremonie au participat prefectul de Ruse, Dragomir Draganov, reprezentanți ai CJ Ruse, ai Administrației Infrastructurii Rutiere a Bulgariei, vicepreședintele CJ Giurgiu, Cristian Anculescu, și viceprimarul municipiului Giurgiu, Ionel Muscalu, care au salutat începerea lucrărilor de reabilitare a Podului Prieteniei în partea bulgară.

Pe parcursul lucrărilor, circulația pe Podul Prieteniei va fi reglementată prin semafoare, cu circulație alternată pe o singură bandă, ceea ce va conduce la creșterea timpului de așteptare pentru trecerea frontierei.