Actele de stare civilă pot fi eliberate în format electronic în 15 județe
În 15 județe, actele de stare civilă pot fi eliberate în format electronic. Cererea pentru obținerea lor se completează online, însă titularii trebuie încă să se deplaseze la ghișeu pentru ridicarea acestora.
Oficialii promit că în câteva luni vor soluționa această problemă, astfel încât toți pașii să fie disponibili online.
Certificatele de naștere, căsătorie și deces pot fi eliberate în format electronic la cerere și trimise prin email. Cu toate acestea, oamenii au opțiunea de a solicita și un certificat tipărit, pe care trebuie să îl ridice de la ghișeu.
Certificatul în format electronic poate fi utilizat doar în infrastructura electronică, iar odată printat, își pierde valoarea juridică. Prin urmare, este important să știm în avans în ce context intenționăm să-l utilizăm.
Cătălin Giulescu, directorul general al DEPABD, a explicat că ofițerii de stare civilă trec din era hârtiilor cu cerneală neagră în era digitală și că cetățenii nu mai trebuie să completeze nimic de mână, deoarece totul este automatizat. În județele în care sistemul este deja activ, cetățenii nu mai completează nimic de mână, iar întregul flux este automatizat. Giulescu a adăugat că ofițerul de stare civilă lucrează doar în această interfață.
Nu mai există cererea scrisă de mână
Deși trebuie să ne deplasăm încă la instituție pentru a ridica certificatul, cererea scrisă de mână a dispărut, fiind înlocuită acum de completarea electronică în aplicație de către ofițerul stării civile.
„Foarte rapid nu a mai trebuit să completez atâtea documente, ceea ce dura până la jumătate de oră, așa în trei minute am putut lua noul certificat. Avându-l tot timpul pe email, când avem nevoie îl putem deschide electronic, ceea ce înseamnă un mare bonus” a spus proaspătul beneficiar al unui asemenea act.
În plus, noul sistem informatic pentru emiterea actelor de stare civilă reduce timpul de așteptare. Odată implementat în întreaga țară, actele pot fi ridicate în câteva zile din orice oraș, indiferent de locul în care ne-am născut.
„Pentru România am redus acest termen, într-o primă etapă, la maximum cinci zile la nivel național și luăm legătura cu Ministerul Afacerilor Externe pentru ca aceste servicii, să scurtăm acei timpi de așteptare pentru cetățenii din străinătate”, a declarat Cătălin Giulescu.
În prezent, sistemul informatic pentru emiterea actelor de stare civilă este operațional în 15 județe. Este planificată extinderea acestuia în întreaga țară până la sfârșitul lunii septembrie.
Datorită volumului mare de documente, cetățenii din București vor fi printre ultimii care vor putea beneficia de certificatul de naștere, deces și căsătorie în format electronic.