Biblioteca cehă care adăpostește colecția sa personală a informat miercuri, 12 iulie, că scriitorul Milan Kundera s-a stins din viață la vârsta de 94 de ani.
„Milan Kundera a murit ieri la Paris, după o lungă boală”, a declarat Anna Mrazova, purtătoare de cuvânt a Bibliotecii din Moravia (MZK), conform Reuters.
Milan Kundera a fost apreciat pentru stilul său unic de a descrie teme și personaje
Kundera s-a născut în orașul ceh Brno, dar a emigrat în Franța în 1975, după ce a fost ostracizat pentru că a criticat invazia sovietică din 1968 în Cehoslovacia.
Sursa menționată amintește că regretatul autor de origine cehă a fost apreciat pentru stilul său de a descrie teme și personaje care pluteau între realitatea banală a vieții de zi cu zi și lumea nobilă a ideilor.
Acesta a acordat rareori interviuri, fiind de părere că scriitorii ar trebui să vorbească prin intermediul operei lor.
Primul său roman, „Gluma”, a fost publicat în 1967 și a oferit un portret dur al regimului comunist cehoslovac. Lucrarea a fost un prim pas în drumul lui Kundera de la membru de partid la disident în exil.
În 1976, Kundera a declarat pentru cotidianul francez Le Monde că a-i numi operele politice înseamnă a simplifica prea mult și, prin urmare, a le ascunde adevărata semnificație.
Romanele lui Kundera sunt toate impregnate de un obsedant sentiment de insignifianţă
Influenţat în special de autorii care resping orice formă de certitudine metafizică, precum Kafka, Robert Musil, autorul cărţii „Omul fără calităţi”, şi Witold Gombrowicz, creatorul „Pornografiei” şi al „Ferdydurke”, Kundera este influenţat şi de spiritul Franţei secolului al XVIII-lea, şi în special de Diderot, care i-a inspirat piesa „Jacques şi stăpânul său. Omagiu lui Denis Diderot” în 1981.
Romanele lui Kundera sunt toate impregnate de un obsedant sentiment de insignifianţă, fără a ceda însă disperării nihiliste a unui Cioran. Iubirea autentică este şi ea din această lume, ne aminteşte Kundera într-unul dintre ultimele sale romane, „Identitatea” (2003), dar este o asceză spirituală şi poate fi şi o formă de artă.
În timp ce opera sa a fost salutată de mari scriitori străini, precum Philip Roth şi John Updike, şi susţinută în Franţa de Philippe Sollers, Alain Finkielkraut şi Bernard Henri Levy, unii critici au deplâns „cotitura franceză” a lui Kundera şi consideră că cărţile sale au devenit vorbăreţe şi prea pline de retorică.