Când oficialii Citroën și-au anunțat intenția de a crea  linia de produse DS, supușii „zeului automobil“ și-au închipuit că francezii doresc să reanime linia genealogică a „Carpetei Magice“ din anii ‘50-‘60.  Raționamentul s-a dovedit greșit pentru că atât micul și fâșnețul DS3, intrat pe piață anul trecut, cât și fratele său mai mare, DS4, abia ajuns pe piața românească, s-au dovedit a fi mașini cu un temperament complet diferit.

Pe parcursul a mai bine de 600 de kilometri, DS4 ne-a arătat că nici măcar cu actualul C4 nu are foarte multe în comun. Mai scurt, mai lat și mai înalt decât acesta, noul DS4 pare mai degrabă un crossover decât un model compact. Și garda la sol importantă te duce cu gândul la un vehicul menit atât să „înghită“ asfaltul, cât și să treacă fără griji peste potențialele obstacole apărute în traficul de zi cu zi.
Designul exterior este, fără doar și poate, atractiv și plin de „franțuzisme“. De la partea frontală dominată de sigla cromată și blocurile optice de dimensiuni mari până la înclinarea agresivă a hayonului, caroseria lui DS4 emană sportivitate. Sistemul de deschidere a ușilor din spate, bine disimulat în  liniile laterale ale vehiculului, completează imaginea de „coupé cu caracter practic“, așa cum le place francezilor să îl prezinte. 
Același sistem însă, împreună cu  unghiul ascuțit în care se termină portierele din spate, ascunde un neajuns pe care mulți îl consideră greu de înțeles: geamurile nu se pot deschide. Deși justificări pentru această „fiță“ se pot găsi, majoritatea având legătură cu alura de coupé a mașinii, problema este cel puțin ciudată și, pentru mulți, deranjantă.
Dacă acest mic detaliu vi se pare uşor de trecut cu vederea, veţi aprecia cu siguranţă habitaclul noului DS4. Pentru cei care au urcat în actualul C4, diferențele sunt minore și nu va fi dificil să găsească toate comenzile pe volanul burdușit cu butoane. Restul vor avea nevoie de o scurtă perioadă de acomodare.

Inimă teutonă

Gama de propulsoare cu care intră pe piață frumoasa franțuzoaică este vastă și pentru toate gusturile: două dieseluri,  HDi 110 (disponibil și în versiunea e-HDi) și HDi 160, ambele dotate cu filtru de particule, și trei motoare alimentate cu benzină, VTi 120, THP 155 și THP 200, dezvoltate împreună cu BMW. Varianta din urmă, testată de Capital, este o adevărată încântare.
În orice treaptă de viteză te-ai afla, motorul de 200 CP dezvăluie rezerve nebănuite de putere. Există chiar momente în care trenul de rulare pare să rămână în urma forței dezvoltate de propulsor, pierzând aderența. Chiar și zgomotul gutural care pătrunde în habitaclu atunci când turometrul se zbate între 4.000 rpm și 5.000 rpm și dă de înțeles că, sub capotă, monstrul adormit s-a trezit la viață poate fi pe placul îndrăgostiților de adrenalină.

În trafic, Citroën DS4 este foarte ușor de observat datorită staturii vehiculului. Aceeași înălțime, la care se adaugă un parbriz cu dimensiuni generoase, oferă șoferului o vizibilitate  mult peste media clasei. Din nefericire, poziția înaltă în care se află șoferul nu prea mai are legătură cu aerul de „coupé“ al vehiculului. Cum spuneam însă, DS4 este un model versatil, plin de compromisuri.

Chiar și la capitolul preț se poate vorbi despre compromisuri: varianta cea mai ieftină costă 19.890 de euro, în timp ce versiunea de top ajunge la 27.890 de euro. Fără să adăugăm nimic din bogatul pachet de echipamente opţionale.