A terminat Germania cu criza?

În luna iulie, pentru a patra lună consecutivă, indicele Ifo care măsoară „climatul de afaceri” din Germania a crescut din nou. Conform experţilor, o creştere timp de patru luni a barometrului înseamnă o inversare a tendinţei de contracţie economică. „Economia îşi revine”, spune Hans Werner Sinn, preşedinte al institutului care realizează acest barometrul dedicat mediului de afaceri din  Germania. „În urmă cu câteva luni, nu credeam că aces

În luna iulie, pentru a patra lună consecutivă, indicele Ifo care măsoară „climatul de afaceri” din Germania a crescut din nou. Conform experţilor, o creştere timp de patru luni a barometrului înseamnă o inversare a tendinţei de contracţie economică.

„Economia îşi revine”, spune Hans Werner Sinn, preşedinte al institutului care realizează acest barometrul dedicat mediului de afaceri din  Germania. „În urmă cu câteva luni, nu credeam că acest lucru este posibil”, adaugă acesta.

Totuşi, valul de veşti bune venite dinspre Germania nu trebuie să mascheze o realitate: aceea a unui pericol destul de mare de explozie a şomajului.

„Foarte multe companii sunt pe cale să treacă de la o criză conjucturală la o criză structurală”, spune Martin Kannegiesser, expert în cadrul federaţiei patronale din metalurgie.

Explozia şomajului

La Augsburg, locul unde îşi are sediul Kuka AG, unul dintre specialiştii mondiali în fabricarea echipamentelor pentru autoturisme, comenzile au scăzut la jumătate în ciuda speranţelor că industria auto îşi va reveni. Aici se aşteaptă ca până la finalul acestui an să aibă loc disponibilizări.

Cazul Kuka nu este izolat. În acest sector există deja 158.000 de salariaţi trimişi în şomaj parţial, iar federaţiile sindicale se aşteaptă ca în toamnă să fie daţi afară până la 60.000 de oameni.

Departamentele de resurse umane se pregătesc de şoc

În producţia de autoturisme lucrurile stau la fel. Conform unui studiu PwC, numărul de maşini produse în 2009 va scădea cu 750.000, la 4,7 milioane, iar în 2010, anul care ar fi trebuit să fie anul revenirii, numărul de autoturisme produse în Germania va scădea la 4,53 de milioane. „În acest caz, va fi nevoie de o ajustare a efectivelor în funcţie de nivelul producţiei”, spune Kannegiesser.

În cadrul companiilor, departamentele de resurse umane se pregătesc de şoc. Într-un studiu al Dekra-Akademie se arată că 49% din aceste departamente se ocupă de gestionarea efectelor crizei. Şi mai dramatic este că 91% dintre departamentele de HR se aşteaptă la disponibilizări după sfârşitul verii. Mai precis, după data de 27 septembrie 2009, ziua alegerilor legislative.

SURSA: L’Expansion

DETALII:
Citeşte şi Criză: pesimism şi optimism în Occident.
Citeşte şi „Recesiunea Germaniei s-a terminat”.