“Companiile din zona IT au fost cele care s-au pliat cel mai bine conceptului de telemuncă. Multe firme ofereau acest beneficiu angajaților și înainte de pandemie, însă nu la un nivel atât de larg. Telemunca va continua și în primul semestru al anului, însă din vară multe companii mari vor adopta un sistem hibrid pentru că au descoperit deja toate beneficiile”, spune Florin Drăgan, rector Universitatea Politehnica Timișoara.
Pandemia de COVID-19 a schimbat modul de lucru în multe companii, mai ales în domeniul IT. Firmele mari și-au golit birourile și i-au lăsat pe angajați să lucreze de acasă. Datele culese de la Inspectoratul Teritorial de Muncă Timiș arată că în județ, în luna noiembrie, aproape 25.000 de persoane lucrau de acasă. Majoritatea sunt angajați ai multinaționalelor sau oameni care lucrează la companii din IT sau automotive.
Nu va exista o revenire bruscă la birou
Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara, a analizat acest fenomen și primele concluzii arată că telemunca va continua și în prima jumătate a acestui an. Chiar dacă au apărut mai multe vaccinuri, nu va exista o revenire bruscă la birou.
“Multe companii și-au dat deja seama că au foarte multe avantaje dacă îi lasă pe oameni să lucreze de acasă. Costurile pentru întreținerea spațiilor au scăzut foarte mult, iar dacă o firmă își dorește să mărească numărul de angajați, poate că acum nu va mai fi nevoită să își mărească suprafața sau numărul de birouri. Din discuțiile cu reprezentanții celor mai mari companii de IT din vestul țării, reiese că abia din vară angajații vor începe să revină la birou. Multe firme își doresc să implementeze un sistem care în vestul Europei funcționa și înainte de pandemie: angajatul va veni la birou două zile pe săptămână pentru a nu pierde contactul cu colegii, iar în restul timpului va lucra de acasă”, susține Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.
Această tendință se va răsfrânge asupra pieței de real estate. Companiile vor avea nevoie de mai puțin spațiu pentru angajați, iar acest lucru va duce la o reorganizare a birourilor. De altfel, statul permite firmelor ca din acest an să ofere 400 de lei fiecărui angajat, care lucrează în regim de telemuncă, pentru plata utilităților. Măsura este menită să încurajeze munca de acasă, iar ambele părți – atât angajatorii, cât și angajații – o vor considera drept o mărire de salariu.
Eficiența work from home
După aproape un an de telemuncă în domeniul IT, rezultatele interne ale angajaților nu diferă foarte mult față de perioada în care erau la birou.
“Majoritatea managerilor sunt mulțumiți de randamentul oamenilor care au lucrat de acasă în perioada pandemiei. Rezultatele sunt cam aceleași pentru că de multe ori timpul de lucru al angajaților crește. Sunt aceleași deadline-uri, sunt scoși timpii morți din programul de opt ore de lucru, iar angajatul nu mai pierde o oră sau două pe drum. În principal, tinerii sunt cei care își doresc să se întoarcă la birou din cauza lipsei relațiilor sociale. Familiștii, în schimb, mai ales dacă au o locuință mai spațioasă, își doresc să continue în regim de telemuncă. Acest lucru tine și de o dinamică personală”, este concluzia rectorului Universității Politehnica Timișoara.
Cum a influențat telemunca procesul de recrutare
În toată această perioadă companiile s-au gândit de două ori atunci când a fost cazul să angajeze oameni. O parte dintre ele au fost afectate pentru că au pierdut unele proiecte, așa că s-au mulțumit prin a-și menține angajații buni și nu au mai căutat forță de muncă în piață.
“Situația financiară neclară a unor companii a făcut ca numărul de angajări să scadă. De asmemenea, multe dintre interviuri se puteau desfășura doar online, așa că s-a diminuat dorința de a angaja oameni noi. Afectați au fost angajații entry-level, care nu și-au mai găsit foarte ușor un loc de muncă, iar pentru ei salariile propuse de angajatori au fost mai mici” a declarat Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.
În schimb, în partea a doua a anului a crescut foarte mult flexibilitatea mutării de la o firmă la alta, a angajaților cu experiență. Nu a mai existat nevoia ca angajatul să fie prezent la birou, așa că multe companii din IT și-au existins aria de selecție în alte orașe. Angajații din orașele mai mici sau din zone geografice cu venituri mai mici s-au orientat pentru joburi in orașele mari: Bucuresti, Timișoara sau Cluj.