CNIR a anunțat semnarea celui mai scump contract de autostradă din România

Cel mai lung tronson montan al Autostrăzii „Unirii” A8 va fi atribuit joi unei asocieri conduse de compania omului de afaceri Dorinel Umbrărescu. Pentru aproximativ 38 de kilometri de autostradă montană, asocierea UMB – Euro Asfalt (din Bosnia) va primi o sumă de 1,2 miliarde de euro.

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), entitate distinctă de CNAIR și recent înființată pentru a coordona exclusiv implementarea marilor proiecte de infrastructură rutieră, a anunțat miercuri că va semna joi primul său contract pentru proiectarea și execuția unei autostrăzi.

Contractul vizează proiectarea și execuția lotului 2A Ditrău-Grințieș, cel mai lung tronson al Autostrăzii „Unirii” (A8), și are o valoare de 6,14 miliarde de lei (fără TVA), echivalentul a aproape 1,2 miliarde de euro. Acesta va fi atribuit asocierii SA&PE CONSTRUCT (LIDER) – TEHNOSTRADE S.R.L. – EURO ASFALT D.O.O – SPEDITION UMB.

După semnare, acest contract va deveni cel mai costisitor pentru un lot de autostradă din România. Anterior, recordul era deținut de Secțiunea 3 a autostrăzii A1 Sibiu-Pitești (37,4 km), unde valoarea contractului semnat a fost de 5,3 miliarde de lei, aproximativ 1,06 miliarde de euro.

Când va fi gata

SA&PE Construct, Tehnostrade și Spedition UMB sunt companii ce fac parte din grupul UMB, condus de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, unul dintre cei mai importanți și activi constructori de drumuri din România.

Lotul Ditrău – Grințieș are o lungime de 37,9 kilometri și se întinde pe teritoriul județelor Harghita și Neamț.

Asocierea de constructori din România și Bosnia-Herțegovina are la dispoziție 54 de luni pentru finalizarea lucrărilor, dintre care 14 luni sunt alocate etapei de proiectare, iar 40 de luni pentru execuție.

În practică, dacă ordinul de începere este emis în prima jumătate a acestui an, proiectarea ar trebui să fie finalizată în vara-toamna anului 2026, iar construcția autostrăzii ar trebui să fie completă până la sfârșitul anului 2029 sau începutul anului 2030.

Pe unde va trece

Proiectul lotului 2A Ditrău-Grințieș se distinge prin complexitatea tehnică ridicată, având în vedere lucrările majore de artă necesare, printre care poduri, pasaje, viaducte și tuneluri:

  • 19 tuneluri
  • 63 de poduri și viaducte

Lungimea totală a tunelurilor și viaductelor (21 km) reprezintă 57% din lungimea întregului lot.

Traseul lotului 2A include un nod rutier la Ditrău (care va asigura conexiunea cu DN 12 în județul Harghita), iar în partea de est, în județul Neamț, va fi realizată o conexiune cu Lotul 2B Grințieș – Pipirig. De asemenea, este prevăzută o descărcare provizorie pentru a permite funcționarea independentă a acestui lot.