De asemenea, specialiştii CNADNR confirmă calitatea necorespunzătoare a pământului de fundare.
"În urma măsurătorilor de capacitate portantă realizate de către CESTRIN în data de 23.09.2015 cu echipamentul PRIMA 100, au rezultat valori de 16MPa (megapascal – n. r.), 25MPa, 56MPa, sub valoarea optimă de 80MPa, ceea ce conduce la lipsa capacităţii portante, deci terenul de fundare nu este corespunzător", se menţionează într-un raport al Direcţiei.
În document se atrage atenţia asupra faptului că măsurătorile au fost realizate în zona în care în data de 22.09.2015 s-a realizat extraescavaţia şi unde s-a observat prezenţa unui strat de peste 6 metri de argilă contractilă.
Conform sursei citate, constructorul avea obligaţia pregătirii corespunzătoare a terenului de fundare, prin procedee de stabilizare cu lianţi hidraulici, acest lucru neregăsindu-se în straturile decopertate.
"În urma analizelor de laborator transmise de către DRDP Cluj pe materialele prelevate în data de 23.09.2015 din secţiunea de la km 60+600, în curs de demolare, se reconfirmă neconformităţile identificate de laboratorul DRDP Braşov privind: neconformitatea materialului utilizat la realizarea saltelelor din piatră spartă, unde din rezultatele transmise efectiv nu se regăseşte piatra spartă sort 40-63 mm, agregatele neconforme de balastieră utilizate pentru saltelele din balast sort 0-63 mm (peste 18% agregate mai mari, în afara sortului)", se mai spune în raport.
Concluziile documentului relevă abateri grave în ceea ce priveşte respectarea proiectului de execuţie aprobat, lipsa saltelei din piatră spartă sort 40 – 63 milimetri şi neevidenţierea stratului de argilă în documentele privind recepţia terenului de fundare.
În acest context, specialiştii CNADNR solicită extinderea investigaţiilor din corpul autostrăzii pe o lungime corespunzătoare, în stânga şi în dreapta zonei de la km 60+600 până la eliminarea din fundaţie a argilei contractile şi realizarea corpului autostrăzii pe o fundaţie sănătoasă.
"Firma de consultanţă CONSITRANS ar fi trebuit să atragă atenţia constructorului Impregilo asupra terenului de fundaţie prin fazele determinante, prin studiile geotehnice analizate şi să nu permită aşternerea saltelei de piatră pe care a emis RNC (Raport de Neconformitate – n. r.)", se mai arată în documentul Direcţiei Calitate a CNADNR.
În data de 3 septembrie, CNADNR a anunţat închiderea circulaţiei rutiere pe Autostrada A1 Orăştie – Sibiu începând din 7 septembrie, la 10 luni de la inaugurarea acesteia, între Nod rutier Sălişte (km 270+020) – Nod rutier Cunţa (km 292+455), în vederea remedierii degradărilor constatate la km 275+650 al autostrăzii.
Potrivit companiei, lucrările de remediere vor fi realizate de constructor pe propriul risc şi pe cheltuiala acestuia în condiţiile în care aceste defecţiuni au fost determinate de execuţia necorespunzătoare a lucrărilor de către antreprenor şi nu de alunecările de teren.
'În cadrul programului de remediere înaintat de către Antreprenor se regăsesc toate defectele din Şantier. Defectul de la km 60+600, conform programului elaborat de către Antreprenor, necesită perioada cea mai îndelungată pentru realizarea tuturor lucrărilor de remediere. În acest interval de timp sunt programate a se remedia şi toate celelalte defecte din şantier. În ceea ce priveşte zona km 59+800 atât Antreprenorul cât şi Beneficiarul realizează expertizarea acesteia. Din analiza zonei rezultă că defecţiunea este cauzată de execuţia necorespunzătoare şi nu de alunecări de teren. Ceea ce este vizibil în şantier reprezintă o tasare structurală a structurii rutiere. În ceea ce priveşte zona km 61+400, din activitatea de monitorizare întreprinsă de către Antreprenor nu s-au înregistrat noi alunecări de teren. În ceea ce priveşte zona km 64+200, defectul se referă la un ebulment în banda de urgenţă pentru care Antreprenorul a notificat realizarea unei expertize tehnice şi remediere conform programului de lucrări înaintat de către acesta'', se precizează în comunicatul CNADNR din 3 septembrie.
Şi ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a declarat, pe 15 septembrie, la dezbaterea din plenul Senatului a moţiunii simple a PNL, intitulată "Transporturile sub guvernarea PSD sau drumurile care nu duc nicăieri", că raportul tehnic preliminar realizat de experţi tehnici independenţi semnalează că, în anumite zone, degradările de pe tronsonul trei al autostrăzii Sibiu-Orăştie sunt cauzate de natura argiloasă şi consistenţa redusă a terenului, respectiv capacitatea portantă a terenului de fundare.
Constructorul Autostrăzii Orăştie – Sibiu Lot 3 este firma italiană Salini Impregilo.
AGERPRES