Povestea unui grup de tineri întreprinzători cărora le-a luat 10 luni să poată deschide un simplu site prin care să vândă în străinătate produse pe bază de ulei de măsline, relatată de publicaţia Ekathimerini, este relevantă. Un munte de hârtii oficiale, nenumărate certificate, ore de discuţii cu diverşi funcţionari şi multe alte obstacole au stat în calea demersului lor. Procedurile oricum greoaie aplicate la deschiderea oricărei afaceri au fost şi mai mult îngreunate de birocraţii depăşiţi intelectual de “complexitatea” modului în care se fac plăţile în comerţul electronic.
Fotis Antonopoulos, unul dintre co-fondatorii site-ului www.oliveshop.com, a trebuit să adune, împreună cu partenerii săi, diverse documente de la administraţiile fiscale, de la Camera de Comerţ şi Industrie din Atena, de la serviciile municipale, inspecţia de sănătate, departamentul anti-incendii şi de la bănci. La departamentul de sănătate au aflat că toţi acţionarii trebuie să prezinte radiografii toracice şi, oricât de neverosimil ar părea, probe de materii fecale.
Odată urcat muntele aberaţiei birocratice din instituţiile statului, s-au ciocnit de un obstacol şi mai mare: sistemul bancar, unde problema confirmării detaliilor cardurilor de credit ale clienţilor a fost rezolvată de angajaţii instituţiilor financiare cu o soluţie aiuritoare: obligaţia de a folosi exclusiv limba greacă, inclusiv pentru numele produselor, pe site-ul care urma să vândă în Statele Unite şi alte state europene. “Ne-au ignorat complet, oricât am încercat să le explicăm că produsele noastre se adresează pieţelor străine şi că totul trebuie prezentat pe site şi în engleză”, a povestit Antonopoulos. Împreună cu asociaţii săi a decis să folosească servicii de plată din străinătate, precum PayPal, renunţând la serviciile băncilor elene, cu care negociaseră mai bine de trei luni. Au rezolvat totul într-o singură zi. Tot în 24 de ore au obţinut şi din partea autorităţilor americane acordul pentru exportul de produse în SUA, printr-un simplu e-mail, Antonopoulos remarcând uriaşa diferenţă de tratament faţă de autorităţile din Grecia.
Magazinul online funcţionează deja de cinci luni, arată publicaţia Ekathimerini, şi a primit comenzi din SUA, Danemarca, Germania, Norvegia sau Mongolia. Compania îşi acoperă deja costurile operaţionale şi pregăteşte extinderea site-ului cu două noi versiuni, în Germania şi Irlanda.