Nevoile, dar și preferințele angajaților din România s-au schimbat în ultimii ani. Acest lucru este confirmat de cel mai recent studiu realizat de Palmed care arată că peste 2,5 milioane de angajați au accesat servicii de sănătate folosind abonamentul medical în perioada 2016-2020.
Studiul derulat de EY pentru PALMED, bazat pe cifrele colectate de la principalii furnizori medicali privați, membri ai PALMED, confirmă rolul esențial pe care abonamentele medicale private îl ocupă în ecosistemul de sănătate din România.
Folosite deja de peste 2,5 milioane de români în ultimii 5 ani, acestea reprezintă cele mai eficiente și accesibile instrumente de prevenție în sănătate, care ajută la identificarea la timp a eventualelor afecțiuni și la tratarea lor rapidă, cu un consum financiar și emoțional mai mic.
Conform studiului EY, în România, doar 39% dintre persoane accesează serviciile medicale pentru controale frecvente sau regulate, în timp ce majoritatea merg la medic doar când devine necesar. Sistemul medical privat deține o pondere semnificativă a unităților medicale în sistemul de sănătate, punând accentul pe măsuri preventive pentru menținerea sanătății.
În 2018, erau înregistrate 55.000 de unități medicale private pe întreg teritoriul țării, o creștere cu 63% față de 2010, creștere susținută de dublarea investițiilor private pe parcursul aceleiași perioade. Numai în doi ani de zile, mai exact în perioada 2018-2020, membrii PALMED care au răspuns în cadrul studiului au realizat investiții de peste 170 de milioane de euro în crearea de infrastructură medicală modernă.
În acest context, piața abonamentelor medicale este dinamică și concurențială, cu o rată de penetrare de 39%, calculată la nivelul anului 2019, și un ritm mediu de creștere de 17% pe an . Acest segment de servicii medicale este distribuit majoritar, în proporție de 95%, între cei mai mari trei furnizori privați de servicii de sănătate. Cantitativ, la nivelul anului 2020, erau active 1.623.000 de abonamente medicale, estimarea fiind că, în prezent, piața este situată în jurul unui volum de 1,8 milioane de abonamente medicale.
Impactul abonamentului medical la nivel de pacient, în România
Abonamentele medicale sunt un instrument exclusiv de prevenție în sănătate, care intermediază o relație directă cu medicul. Acestea sunt disponibile oricărei persoane din țară sau străinătate, inclusiv pentru copii. Serviciile din cadrul abonamentelor pot fi accesate prin intermediul furnizorilor de servicii private de sănătate în unitățile din toată țara, dar și online, prin platformele de consultații la distanță dezvoltate de către aceștia.
Oferite inițial ca beneficiu extra-salarial la angajare, în ultimii ani, abonamentele medicale au devenit accesibile și pentru achiziție individuală, dar au fost adaptate și pentru nevoile specifice ale unor business-uri de tip IMM sau start-up.
Datele colectate la nivelul ultimilor 5 ani în rândul principalilor membri PALMED care oferă abonamente medicale arată că:
- peste 2,5 milioane de angajați au folosit abonamentele medicale;
- peste 550.000 de bolnavi cronic au beneficiat de investigații specifice;
- 50.000 de femei însărcinate au accesat servicii de sănătate specifice;
- 845.000 de abonați au beneficiat de analize de laborator în pandemie.
„Rezultatele amintite indică faptul că românii accesează frecvent abonamentul medical, un instrument care oferă acces necondiționat la servicii de prevenire, medicină primară și, în general, la servicii de policlinică. În acest mod, produsul răspunde unei nevoi acute de prevenire, în condițiile în care România se menține pe ultimele locuri în Europa la acest capitol. În plus, este o modalitate prin care se reduce presiunea de pe spitalele de stat, având în vedere că multe cazuri pot fi tratate în policlinicile private, gratuit sau cu discount, în baza abonamentului.
Prevenirea este doar una dintre axele prioritare în politicile de sănătate publică, iar studiul pe care l-am desfășurat arată că sectorul privat a avut o contribuție determinantă în reducerea ratelor mortalității evitabile prin prevenire și prin cauze tratabile. În plus, furnizorii privați sunt principalul motor de modernizare și dezvoltare a sistemului sanitar din România, cu investiții de sute de milioane de euro în toate regiunile țării, oferind servicii de calitate, la standarde comparabile cu cele occidentale.
Odată cu extinderea la nivel național, dar și prin intermediul abonamentelor medicale, care sunt convenabile pentru pacienții români, medicina privată devine tot mai accesibilă unui număr din ce în ce mai mare de români, din toate zonele țării.”, declară Cristian Hotoboc, președintele Patronatului Furnizorilor de Servicii Medicale Private – PALMED.
Peste 50% dintre abonați au efectuat cel puțin o vizită la medic
Mai departe, statisticile sunt elocvente și validate an de an de către furnizorii de servicii medicale private:
- 54% dintre abonați, respectiv 35% dintre neabonați au efectuat cel puțin o vizită la medic;
- 71% dintre abonați, respectiv 54% dintre neabonați au efectuat controale medicale de rutină sau preventive;
- 41% dintre cei care nu au un abonament medical nu au făcut nicio analiză sau investigație medicală în ultimul an;
- Abonații din companii merg la medic în medie de cinci ori pe an, de două ori mai des decât pacienții neabonați.