Cum era de aşteptat, ţările "educate" sunt şi cele care alocă cele mai mari bugete pentru acest sector, din PIB. Printre acestea se numără Japonia, Canada, Norvegia sau Australia. Chiar dacă în majoritatea ţărilor OECD educaţia este finanţată aproape integral din fonduri publice, în opt din cele zece studii de caz de mai jos sistemul de învăţământ este aproape în totalitate finanţat prin iniţiativă privată. Ţările incluse în top au în mod tradiţional o populaţie educată peste medie: încă din 1997, Japonia, Canada şi SUA au avut o pondere de absolvenţi de studii superioare de peste 30%, din totalul populaţiei.
10. Finlanda
Deşi este o ţară mică, în comparaţie cu celelalte membre OECD, ponderea în populaţia totală a celor care urmează o formă de învăţământ post gimnazial este de 37%. Rata absolvenţilor de facultate a crescut cu 1,8% anual, în perioada 1999-2009. Cei mai mulţi absolvenţi de liceu din Finlanda se îndreaptă către facultăţi cu profil tehnic, cum ar fi ingineria, producţie sau construcţiile.
9. Australia
Rata absolvenţilor de facultate din Australia creşte anual cu circa 3,3%, iar ponderea acestei categorii în populaţia totală este de 37%.
8. Marea Britanie
În Marea Britanie, numărul absolvenţilor de liceu şi facultate a crescut cu doar 4% între 1999 şi 2009, însă ţara ocupă un loc bun în acest top datorită ponderii relativ reduse a cheltuielilor publice în finanţarea şcolilor, de 69%.
7. Norvegia
Norvegia ocupă locul trei printre ţările OECD în privinţa alocării fondurilor pentru educaţie din PIB, cu o pondere de 7,3%. Din totalul fondurilor alocate educaţiei, circa 23% merg numai către universităţi. Aici, peste 60% dintre absolvenţii de facultate urmează şi programe de masterat, mai mulţi decât media OECD, care este de 45%.
6. Coreea de Sud
Numărul absolvenţilor de facultate a crescut cu 5,3% între 1999 şi 2009, iar ca şi în cazul Marii Britanii, această rată o depăşeşte pe cea a creşterii populaţiei. Ca şi în Finlanda, absolvenţii de liceu nu sunt atraşi de facultăţi cu profil umanist, ci tehnic. De asemenea, doar 59,6% din banii alocaţi pentru educaţie în Coreea de Sud provin din fonduri publice.
5. Noua Zeelandă
Circa 40% dintre neo-zeelandezi au absolvit o facultate, pondere care plasează ţara printre primele cinci în lume din acest punct de vedere. Între 1999 şi 2009, rata de absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ superior a crescut cu 11,88%. Mai mult de 90% dintre cetăţenii Noii Zeelande sunt absolvenţi de liceu.
4. Stalele Unite ale Americii
Rata absolvenţilor de studii superioare în America a crescut între 2000 şi 2009 încet, dar sigur, cu 1,4% anual. Circa 71% din fondurile alocate învăţământului sunt publice, însă SUA ocupă acest loc pentru că dintre toate ţările OECD, are cea mai mare pondere de absolvenţi de studii superioare, de 25,8%.
3. Japonia
Circa 44% dintre adulţii japonezi au absolvit o formă de învăţământ superior, mai mult decât SUA, în care ponderea este de 41%. Totodată, are, alături de Finlanda, cea mai mare pondere de absolvenţi de gimnaziu în totalul populaţiei, circa 95%.
2. Israel
Cele mai recente date cu privire la educaţia din Israel, din 2007, indică o pondere de 44% de absolvenţi de studii superioare din totalul populaţiei. Circa 78% din totalul finanţării sistemului de învăţământ vine din fonduri publice, iar ponderea absolvenţilor de liceu este de 45%, din totalul populaţiei.
1. Canada
În Canada, 50% din totalul populaţiei adulte a absolvit o formă de învăţământ superior, cel mai mult dintre toate ţările OECD. În fiecare an, Canada alocă 2,5% din PIB pentru educaţie, pondere care o plasează pe locul patru în lume la acest capitol. Totodată, 41% dintre aceste fonduri alocate educaţiei merg către sistemul de învăţământ superior, în care un sfert dintre studenţi sunt veniţi din alte ţări.
În aproape toate ţările din Europa, majoritatea elevilor 82% studiază în şcoli particulare, însă în ţări precum România, Lituania, Letonia şi Croaţia, peste 98% dintre studenţi sunt şcolarizaţi în instituţii publice. Datele pentru 2011 publicate de Eurostat arată că România se află pe locul doi între ţările cu cea mai redusă rată de absolvire de studii superioare în rândul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 30 şi 34 de ani.