Dacă aveţi sub 35 de ani, ocupaţi o funcţie de conducere de peste cinci ani şi aveţi şi 15.000 de euro puşi deoparte, vă încadraţi perfect în portretul-robot al cursantului de EMBA.
Multinaţionala înseamnă foarte multe compromisuri, idei moarte în faşă din cauza inexistenţei bugetului pentru respectiva idee şi mult «sluj», crede Roxana Jouni, fost director regional al Centrului de Profit Transportatori al OMV. Ea a părăsit mediul corporatist şi, la începutul anului trecut, a făcut pasul spre antreprenoriat, acum conducându-şi propria afacere în consultanţă. Decizia a coincis cu înscrierea la un program Executive MBA. De altfel, Roxana întruchipează perfect evoluţia din ultimii ani a profilului studentului EMBA: femeie, în vârstă de 33 de ani, cu un CV în care funcţia de director în multinaţională a fost înlocuită de conducerea propriei afaceri.
Alegerea sa a fost ASEBUSS, compania cu cea mai mare vechime pe piaţa autohtonă a programelor de acest tip. „Nu mai este totul abstract, nu mai este teorie, se vorbeşte despre situaţii întâlnite în viaţa de zi cu zi şi despre cum le-au rezolvat ceilalţi“, explică Roxana principalul avantaj al unui asemenea program. O altă studentă, Claudia Apostu, director general al companiei de componente pentru maşini de cusut Brother România, apreciază că „programul de studiu nu este departe de realitatea din business. Şi, dacă pentru angajaţi EMBA-ul este o trambulină în carieră, pentru mine, ca antreprenor, a fost o experienţă valoroasă care mă răsplăteşte şi azi cu dividende.“
Avocaţii şi psihologii, studenţi fruntaşi
În doar patru ani, profilul participantului la cursurile de EMBA s-a modificat substanţial. Începând cu vârsta. Dacă dintre cei care s-au înscris în 2004 la cursuri, 16% depăşiseră pragul de 40 de ani, anul trecut, această categorie s-a înjumătăţit ca pondere. Mutaţii semnificative s-au produs şi în ceea ce priveşte studiile anterioare ale cursanţilor. În urmă cu patru ani, aproape jumătate urmaseră cursuri cu profil politehnic. Acum, doar un sfert dintre ei au o astfel de diplomă. Locul lor nu a fost luat, aşa cum era de aşteptat, de economişti, ci de absolvenţi de medicină, drept şi chiar psihologie. „Numărul doctorilor înscrişi în program a crescut din cauza discrepanţelor clare dintre pregătirea de specialitate şi responsabilităţile cerute de poziţia de management“, explică Bianca Ioan, coordonator academic al programului EMBA de la ASEBUSS.
Taxele, între 14.000 şi 50.000 de euro
Cu rare excepţii, înainte de 2000, toţi studenţii se înscriau la cursuri pe cheltuiala companiilor din care proveneau, ulterior fiind nevoiţi, în schimb, să rămână în organizaţie câţiva ani. Creşterea veniturilor şi lehamitea de a depinde de umorile şefilor i-a determinat pe tot mai mulţi dintre ei să îşi plătească singuri cursurile, chiar dacă suma necesară depăşeşte 10.000 de euro. Iar anul trecut, aproape o treime dintre participanţii la programul de Executive MBA au optat pentru varianta autofinanţării. Datele ASEBUSS sunt aproape identice cu cele centralizate la nivel european de un alt furnizor de programe de acest tip, Universitatea Sheffield. Trei sferturi dintre studenţii acestei instituţii au sub 35 de ani, 18% lucrează în domeniul bancar, iar patru din zece cursanţi sunt femei.
Întrucât are cel mai „răsfirat“ program (cursul se desfăşoară în 14 weekenduri, de-a lungul a doi ani), EMBA-ul oferit de Universitatea Sheffield este cel mai ieftin dintre cele existente în România: 13.800 de euro. Mai puţin decât oricare dintre cele trei rate în care se plăteşte taxa programului EMBA al CEU Business School (peste 50.000 de euro) şi comparabil cu costurile programului Universităţii Tiffin (14.300 de euro) sau al ASEBUSS (circa 20.000 de euro).
Experienţa managerială de minimum trei ani, punctajul GMAT (Testul pentru Admitere la Studii Post-Universitare de Management) şi, evident, prezentarea din timpul interviului sunt cele mai frecvente criterii pentru admiterea într-un program EMBA. De cele mai multe ori, însă, deţinerea sumei necesare vă califică pentru accesul la un asemenea curs.
«Indiferent de promoţie, circa 25-30% dintre participanţii la cursurile noastre provin din top management.»
Bianca Ioan, coordonator academic EMBA, ASEBUSS
20% in plus la leafa
COSTURI Potrivit unui studiu realizat bianual de organizaţia Executive MBA Council în rândul a 2.834 de absolvenţi din 327 de programe, la nivel internaţional, costul unui curs de EMBA a crescut, în medie, de la 54.300 de dolari, în 2005, la 58.000 de dolari, în 2007. Companiile care decid să îşi trimită angajaţii la un asemenea curs îşi recuperează investiţia în doi ani, iar studenţii care îşi plătesc singuri programul, în 45 de luni. Aceasta, deoarece, odată adăugat EMBA-ul în dosarul de angajare, şi veniturile le cresc considerabil, cu peste 20 de procente.
Atatistici Anul trecut, numărul candidaţilor a crescut cu 25% faţă de 2005, arată Studiul EMBA Council. Vârsta acestora a fost, în medie, de 36,3 ani, iar circa un sfert au fost femei. Studenţii aveau o experienţă profesională medie de 12,7 ani, dintre care 8,2 ani într-o funcţie de conducere. De asemenea, numărul celor care îşi plătesc singuri programul a crescut de la 25% în 2003 la 33% anul trecut. Numărul companiilor care acoperă complet costurile programului a scăzut de la 40% (2003) la 34% în 2007.
Capital – Editia nr.14, data 9 aprilie 2008