"Avem o rată de absorbţie de 84% şi aproape 7,6 miliarde de euro din bani europeni plătiţi beneficiarilor şi rambursaţi de către Comisia Europeană. Cred că vom depăşi o rată de absorbţie de peste 90% pe acest program, mai ales dacă obţinem acordul pentru prelungirea cu şase luni a termenului de rambursare a plăţilor în cazul proiectelor derulate cu fonduri europene, dar şi posibilitatea ca banii de la anumite axe de finanţare care nu au fost accesaţi să fie realocaţi către alte axe ale programului", a declarat secretarul de stat în Ministerul Agriculturii George Turtoi.
În ceea ce priveşte proiectele depuse pe cele două măsuri deschise în 25 martie din noul PNDR 2014 – 2020, Turtoi a precizat că, deocamdată, este o perioadă de tatonare din partea firmelor de consultanţă, iar beneficiarii sunt concentraţi pe depunerea cererilor la APIA şi, ulterior, pe proiecte de investiţii, pentru că una dintre condiţii este să îşi calculeze dimensiunea fermei pe baza cererii depuse la APIA.
"Este posibil ca la APIA o parte din suprafaţă să nu fie considerată eligibilă la plată şi atunci nu apare înregistrat în sistem cu acea suprafaţă, care nu mai este luată în considerare la calculul 'standard output', a marjei brute la nivel de fermă. În aceste condiţii, beneficiarii aşteaptă să vadă care este suprafaţa certă declarată şi identificată la APIA sau animalele certe. Aşa este la începutul fiecărui program. De asemenea, este şi o perioadă de tatonare din partea firmelor de consultanţă, pentru că sunt foarte multe modificări în bine şi vor să nu greşească, mai ales că mulţi beneficiari sunt supăraţi pe partea de consultanţă din cauza problemelor anterioare pe programul trecut", a explicat George Turtoi.
Totodată, în luna august, se va lansa noua Reţea Naţională de Dezvoltare Rurală (RNDR) pentru promovarea măsurilor din program şi conştientizarea populaţiei, serviciile pe RNDR urmând să nu mai fie externalizate cum s-a întâmplat pe vechiul program.
"În iulie, se termină actuala reţea şi undeva în august o vom lansa pe cea de pe noul PNDR. Nu mai externalizăm aceste servicii, ci o să le facem 'in house' de către toate direcţiile din minister. Este opţiune pentru noi, este şi mai eficientă şi mai puţin costisitoare. Avem toţi angajaţii ministerului specializaţi pe toate domeniile din zona rurală şi reţeaua se adresează zonei rurale şi, de aceea, putem folosi aceşti specialişti pentru a realiza toate activităţile reţelei. În general, la nivel european, această reţea se face în casă. Pe vechiul program s-a considerat că nu avem expertiză şi, de aceea, au fost externalizate aceste servicii. Acum, eu consider că avem expertiză suficientă", a mai spus oficialul MADR.
Până în acest moment, pe noul PNDR, în cadrul sesiunii de primire a proiectelor deschisă în perioada 25 martie – 30 octombrie 2015, pentru submăsura 4.1 'Investiţii în exploataţii agricole' şi submăsura 6.1 'Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri', a fost depus un singur proiect, potrivit datelor AFIR.
"Acest prim proiect din cadrul sesiunii anuale are ca obiect modernizarea exploataţiei agricole prin achiziţia de utilaje, este aferent submăsurii 4.1 şi a fost depus de un solicitant de fonduri europene nerambursabile din judeţul Olt. Valoarea totală a proiectului (cheltuieli eligibile şi neeligibile) este de 816.100 euro, din care 658.800 euro reprezintă valoarea eligibilă. Din aceasta sumă, 329.400 euro reprezintă valoarea fondurilor europene nerambursabile", precizează AFIR.
Concluziile unei analize interne a Agenţiei au relevat că pentru PNDR 2007 – 2013, volumul Cererilor de Finanţare depuse în ultima zi a sesiunilor de primire a proiectelor era mult mai mare faţa de volumul cererilor depuse în celelalte zile din perioada de desfăşurare a sesiunii – mai ales faţă de primele zile ale sesiunilor. Deşi sistemul de depunere şi evaluare/selectare pentru PNDR 2014 – 2020 este total diferit (sesiuni anuale continue, cu evaluare lunară), este de aşteptat ca în prima perioadă după deschiderea sesiunilor de primire a proiectelor – mai ales în prima sesiune – numărul proiectelor depuse să fie unul foarte mic.
Mai mult, deschiderea sesiunii de primire a proiectelor mai sus menţionată a coincis cu campania APIA pentru depunerea cererilor unice de plată, campanie care, faţă de sesiunea anuală continuă de primire a proiectelor de investiţii pentru submăsurile 4.1 şi 6.1, are un termen mult mai strâns, şi anume 15 iunie 2015, faţă de 30 octombrie 2015.
Practic, în acest moment, numărul de proiecte depuse până în prezent nu are impact asupra implementării programului, o evaluare şi o centralizare corectă şi concretă a numărului proiectelor depuse făcându-se abia după încheierea sesiunii de primire aferentă anului 2015.
Pentru PNDR 2014 – 2020, sesiunile de depunere a proiectelor sunt anuale şi au o evaluare lunară. Sesiunea deschisă pentru primele măsuri de finanţare prin PNDR 2020, respectiv sM 4.1 şi sM 6.1, are ca termen limită de depunere a proiectelor data de 30 octombrie 2015, ora 16,00.
AGERPRES