Doar 2.500 de români au putut obţine carduri de credit Platinum, şi mai puţin de 150 carduri Black, porţi de intrare în cluburile restrânse ale celor cu bani.

Banca Transilvania lansa, în urmă cu doi ani, primul card Platinum pe piaţa românească. Destinat  unei categorii exclusiviste de clienţi, produsul a fost rapid îmbrăţişat de mai multe bănci. Potrivit Băncii Transilvania, posesorul de Platinum face parte din top managementul companiilor foarte mari, dintre oameni de afaceri renumiţi, persoane cu statut social ridicat, persoane care călătoresc şi au un venit lunar de peste 3.500 de euro.

Primul avantaj al acestui produs este limita de credit foarte generoasă, de peste un miliard de lei vechi. Spre exemplu, la Garanti Bank, limita maximă este de 100.000 de lei, la Credit Europe ajunge la 135.000 de lei, iar la Banca Transilvania, la 30.000 de euro, în echivalent lei.

Pachetele de servicii exclusiviste oferite de bănci constau în accesul la saloane VIP din peste 500 de aeroporturi din lume, asigurări sofisticate pe durata călătoriilor, discounturi la reţele de magazine, lanţuri hoteliere, cluburi de golf sau SPA din întreaga lume şi chiar programe anuale inedite organizate de bănci (o plimbare cu un avion privat, oferită de Banca Transilvania).

Condiţionări de lichiditate

În 2007, când a apărut primul card Platinum, piaţa românească era deja pregătită pentru produsele premium şi super-premium. Încă din 2004, Banca Ţiriac vânduse primele carduri Black, superioare celor Platinum, sub sigla American Express (Amex).

Produsul a apărut şi în oferta UniCredit Ţiriac (rezultată în urma fuziunii HVB – UniCredit şi Banca Ţiriac). A urmat abia în 2008 BRD – Groupe Société Générale,  care a lansat la rândul său  produsul Black sub sigla Mastercard. „Am Amex Black de cinci ani. Nu l-am solicitat eu, ci reprezentanţii băncii m-au invitat să-mi fac acest tip de card“, spune omul de afaceri Elan Schwartzenberg. Acesta povesteşte că în momentul în care BRD a lansat propriile carduri Black a fost invitat chiar de către unul dintre vicepreşedinţii băncii, Sorin Popa, să îşi facă un nou card Black. 

Accesul la un astfel de produs, mult mai exclusivist decât cardul Platinum, putând asigura posesorului inclusiv accesul la concerte internaţionale pentru care, teoretic, nu mai sunt bilete, este limitat chiar de către banca emitentă. Nu îl poate solicita orice client, chiar dacă îndeplineşte condiţiile de venituri, călătorii şi cheltuieli lunare, ci doar acele persoane selectate de bancă.

Aşa se explică şi numărul extrem de redus al posesorilor: doar 50 la UniCredit Ţiriac şi sub 100 la BRD. Pe lângă Elan Schwartzenberg, alţi posesori români de carduri Black sunt omul de afaceri Dan Stratan (fosta mână dreaptă în afaceri a lui Sorin Ovidiu Vântu) şi Peter Imre, corporate afairs la Philip Morris România.

Este cel mai bun card. Nu plec nicăieri în lume fără Amex Black.
Elan  Schwartzenberg, om de afaceri

140 de posesori de carduri Black există în România, în timp ce carduri Platinum deţin circa 2.500 de clienţi, deşi s-ar putea califica  peste 60.000 de persoane