Cu toate ca in Europa, Romania este una dintre tarile cu cea mai scazuta putere de cumparare, afacerile magazinelor de lux de aici merg bine. Daca masinile scumpe se vad pe strada la fiecare pas, iar obiectele de colectie pot fi asimilate plasamentelor, romanii nu se dau in laturi nici de la a cumpara parfumuri sau haine scumpe. "La doar un an de la intrarea noastra pe piata, ne-am dat seama ca romanilor, pur si simplu, le place sa faca cumparaturi", spune Giorgos Bethavas, manager general al ma
Cu toate ca in Europa, Romania este una dintre tarile cu cea mai scazuta putere de cumparare, afacerile magazinelor de lux de aici merg bine. Daca masinile scumpe se vad pe strada la fiecare pas, iar obiectele de colectie pot fi asimilate plasamentelor, romanii nu se dau in laturi nici de la a cumpara parfumuri sau haine scumpe. „La doar un an de la intrarea noastra pe piata, ne-am dat seama ca romanilor, pur si simplu, le place sa faca cumparaturi”, spune Giorgos Bethavas, manager general al magazinelor Marks&Spencer din Romania. Bethavas crede ca vanzarile celebrului lant de magazine londonez vor fi anul acesta de aproape trei milioane de dolari. „Este clar ca produsele de lux isi au segmentul lor pe piata romaneasca”, continua directorul de la Marks&Spencer.
„80% din cifra de afaceri a companiei Helvetansa din Romania este asigurata de produse cu un pret mai mare de 20 milioane lei”, spune Adrian Stoican, managing director la filiala din Romania a companiei elvetiene de ceasuri. Pentru anul acesta, Stoican prognozeaza vanzari de aproape trei milioane de franci elvetieni, in conditiile in care, anul trecut, acestea au fost de 2,3 milioane de franci elvetieni. In magazinele Helvetansa exista si produse de cateva milioane de lei, dar cel mai scump ceas vandut vreodata a fost un Longines de dama, pentru care un om de afaceri bucurestean a scos din buzunar 33.000 de franci elvetieni. „Doar 12 accesorii de lux la un asemenea pret au mai fost vandute in Europa”, continua Stoican. Cea mai cautata marca de ceas elvetian de pe piata romaneasca este Tissot, ce reprezinta 40% din vanzarile companiilor care distribuie astfel de produse. Urmeaza Longines, Rado, Certina, Baume&Mercier si Hermes, ultimele doua intrand in categoria de lux. Cat despre Rolex, pe care multi il considera simbolul luxului occidental, producatorul american refuza inca sa intre pe pietele est-europene.
Ilie Dumitrescu si Gheorghe Hagi sunt oamenii de afaceri romani care anul trecut au cumparat singurele doua automobile Jaguar vandute in Romania. Alti 15 romani cu bani, printre care si Mihaela Radulescu, au scos din buzunar in anul 2001, intre 80 si 120.000 USD pentru o masina Porsche. Celebra marca Lincoln si-a gasit un singur musteriu pe malurile Dambovitei.
Firma J&R Enterprises, care detine licenta romaneasca pentru marcile Pierre Cardin si Bruno Saint Hilaire, a avut anul trecut o cifra de afaceri de 50 milioane de dolari, dar doar 4% reprezinta vanzari pe piata interna. O parte din cele 1,5 milioane de costume si doua milioane de pantaloni barbatesti sau de dama produse de firma celebrului Signor Seroussi, cu preturi cuprinse intre patru si zece milioane de lei, sunt purtate acum de oamenii de afaceri din Romania.
Una peste alta, piata autohtona a magazinelor de lux este evaluata la aproape 300 milioane de dolari. Cei mai inversunati cumparatori au fost anul trecut romanii din vestul tarii, in special cei din zona Banatului. Companiile din aceasta industrie se asteapta ca cifra de afaceri sa creasca cu 10% anual.
100.000 de clienti pentru produse de lux
Mango, Levi Strauss, Lee Wrangler, Diesel, Helly Hansen, Lacoste, Polo Garage sau Ralph Lauren sunt doar o parte din marcile care s-au impus in Occident si care acum se vand foarte bine si pe piata romaneasca. Potrivit unui studiu, profilul cumparatorului unor astfel de produse este romanul cu venituri medii spre mari (intre 300 si 1.000 USD) si care lucreaza pentru companiile multinationale. Mai mult de 100.000 de romani isi permit sa cheltuiasca lunar peste zece milioane de lei pe familie pentru cumpararea de bunuri de larg consum. Cel mai adesea, locurile preferate pentru „shopping” sunt magazinele de tip mall, hypermarket-urile, dar si magazinele de pe bulevardele din centrele oraselor.
20 milioane de dolari anual pentru nasurile pretentioase
Blu de la Bulgari cu doua milioane de lei, Truth de la Calvin Klein cu 1,8 milioane de lei sau Polo de Ralph Lauren cu putin peste 1,5 milioane de lei sunt doar o parte din marcile celebre de parfumuri barbatesti vandute pe piata romaneasca.
Cele pentru dama sunt sensibil mai scumpe, dar magazine precum Privilege, Ina Center, Beauty Shop sau Dumarex vand anual astfel de produse in valoare de aproape 20 milioane de dolari. Oamenii cu bani din Romania mai prefera sa-si cheltuiasca „economiile” pe antichitati, dar si pe accesorii de lux (tabachere, brichete, pipe) care pot costa chiar si 10.000 de dolari. O bricheta Ronson de aur masiv se vinde la magazinele de bijuterii din Bucuresti cu 130 milioane de lei.