Foarte slab reprezentate pe piaţă până acum câţiva ani, magazinele de accesorii înregistrează creşteri spectaculoase ale vânzărilor de la trimestru la trimestru. Mai mult chiar, jucătorii de profil se înmulţesc şi anunţă deschderi după deschideri.
„Piaţa de accesorii vestimentare a început să se dezvolte odată cu retailul specializat de fashion, care a fost impulsionat de creşterea accelerată a zonelor comerciale moderne, în majoritatea oraşelor importante din ţară”, explică Mădălina Soare, directorul de marketing al Elmec România.
Creşterile au fost spectaculoase în ultima perioadă, lucru demosntrat şi de numărul tot mai mare de magazine şi branduri noi care şi-au făcut loc fie în locaţiile stradale, fie în centrele comerciale. „Piaţa bijuteriilor şi a accesoriilor fantezie din România a înregistrat în ultimii 4 ani o creştere accelerată, de peste 100%, pe fondul majorării cererii şi a schimbării comportamentului consumatorului român”, spune Dana Sofia.
„Nu se poate da o valoare exactă, deoarece pe piaţa de accesorii, pe lângă brandurile cunoscute, mai există şi alte magazine no name la colţul străzii, care nu se pot lua în calcul, dar atrag o parte dintre clienţi”, explică Alina Doamnei, Brand Manager al reţelei Accessorize. Acelaşi lucru îl spun şi reprezentanţii Folli Follie, brand deţinut de Elmec România, care subliniează că piaţa gri are încă o pondere importantă şi nu poate fi apreciată corect.
Doar Dana Sofia, Marketing Managerul Gamabell Exim, care operază magazinele Meli Melo, se încumetă să o evalueze la 40 milioane de euro, valoare care creşte înteaga piaţa de fashion.
Mai uşor să vinzi accesorii decât haine
Un alt motiv al creşterii jucătorilor pe segmentul de accesorii este şi uşurinţa cu care se vând acestea, faţă de haine sau încălţăminte, spre exemplu. „PSunt mai uşor de expus, iar gama de produse este mult mai largă, deci clienţii sunt mai uşor de mulţumit. Dintr-o gamă largă de poşete, coliere, cercei şi eşarfe, cu siguranţă se va găsi ceva pe gustul oricărui client”, afirmă Alina Doamnei de la Accessorize.
Foarte mulţi jucători din piaţa de fashion au ales să intre pe această nişă pentru a-şi completa business-ul. Este vorba, spre exemplu, de Elmec sau de Rafar, divizie a RTC, care a deschis în acest an primul magazin de accesorii, Bijoux Terner. Pentru aceşti jucători, accesoriile nu sunt decât un exerciţiu de adaptabilitate.
„Experienţa acumulată în retailul de sportswear şi fashion, susţinută de cursurile de specializare periodice la care participă angajaţii noştri ne permite să ne adaptam rapid la cerinţele unui retail specializat de accesorii, care este complementar celui de îmbrăcăminte şi încălţăminte”, spune directoarea de marketing a Elmec.
Locul preferat, în malluri
Majoritatea companiilor care activează pe acest sector au ales să îşi încerce norocul pe piaţa din Capitală. Unii în urmă cu mai mult de 10 ani, cum ar fi Meli Melo, alţii de curând, în alte condiţii, cu un client mult mai educat.
Atât Gamabell Exim, cât şi Elmec sau Accesorize au ales Bucureştiul pentru că era locul cel mai sigur pentru dezvoltarea afacerii. Aici vânzările sunt mai mari şi clienţii nu lipsesc niciodată.
Nici provincia nu este un pariu greşit pentru vânzătorii de accesorii. „Magazinele din Cluj şi Iaşi sunt apreciate foarte mult de către clienţi, însă vânzările nu se pot compara cu cele înregistrate de magazinele din Bucureşti. Puterea de cumpărare este mai mică decât în Bucureşti, dar suntem convinşi că în viitorul apropiat lucrurile se vor schimba”, spune cu încredere reprezentanta Accessorize.
Un alt factor care face diferenţa este locaţia magazinului. Astfel, majoritatea retailerilor din acest sector alege centrele comerciale ca loc pentru deschiderea unui magazin. Explicaţia este simplă: shoppingul stradal în România nu este la fel de dezvoltat ca în alte ţări, centrele comerciale fiind destinaţia de cumpărături preferată de români. De asemenea, potrivit reprezentanţilor din domeniu, aceste magazine dispun de un trafic mult mai mare. Sunt însă retaileri care aleg şi spaţiile stradele şi subliniază că o locaţie aleasă cu grijă, chiar şi la colţ de stradă, poate genera profit.
Clientele, femei atente la tendinţe
Independent de locaţie sau de oraş, clientul care trece pragul unui magazin de accesorii este acelaşi. „De regulă femeie, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 50 de ani, activă profesional, atentă la imaginea ei şi interesată de tendinţe”, caracterizează Alina Doamnei clientul unui boutiq de bijuterii fantezie. Nu lipsesc din aceste magazine nici bărbaţii în căutarea unui cadou.
Pe lângă Meli Melo – Paris, Accessorize şi Folli Follie, pe piaţa locală se numara şi alte reţele de magazine precum La Pink, Parfois, Colours & Beauty sau Assortie.