Tot mai multe universităţi oferă acces gratuit la informaţii de afaceri. Din faţa calculatorului, din Romånia, se pot obţine acum resurse multimedia de la cele mai bune şcoli de afaceri.

La sfårşitul anului trecut, Instituto de Empresa din Spania, şcoală de business cotată între primele zece din lume, a anunţat că oferă acces gratuit pe internet la resursele multimedia de afaceri în limba engleză şi spaniolă pe care le deţine, care includ materiale video, studii de caz sau simulări online. „Motivul pentru care am luat această decizie este foarte simplu: nu are sens să ascundem informaţiile academice de publicul larg. Într-o lume conectată, în care informaţia circulă liber, toate modelele de afaceri trebuie adaptate şi regåndite. Valoarea adăugată pe care IE Business School o oferă studenţilor săi se află în modul în care sunt folosite materialele, şi nu în materialele însele. Aşa că, avantajul nostru competitiv nu este compromis în niciun fel prin această decizie“, spune, pentru revista Capital, Felix Valdivieso, directorul de comunicare al IE Business School.

O persoană conectată la internet poate să acceseze acum, din orice colţ al lumii, site-ul openmultimedia.ie.edu, pentru a învăţa cum se stabileşte strategia de marketing şi de comunicare a unei companii, cum se realizează un plan de afaceri, ce înseamnă un studiu de piaţă, cum se realizează politica salarială sau cum se evaluează o firmă.

141-24240-38_ecorner_02.jpgO decizie similară, de a deschide accesul la informaţiile de business publicului din întreaga lume a luat şi universitatea Stanford, care publică pe site-ul său, ecorner.stanford.edu, resurse despre antreprenoriat şi materiale video sau audio cu cei mai importanţi oameni de afaceri din Silicon Valley. „Iniţial, am creat site-ul ca să oferim resursele noastre educaţionale şi profesorilor de la alte universităţi, care foloseau materialele în clasele lor. Era o modalitate de a aduce liderii de business din Silicon Valley la ei în clasă. Apoi, am realizat că şi publicul era interesat de aceste resurse şi am început să încurajăm pe toată lumea să acceseze site-ul“, spune Theresa Lina Stevens, reprezentanta universităţii Stanford, care adaugă că în acest moment informaţiile sunt accesate în mod curent de utilizatori din peste 200 de ţări şi teritorii. „Unul din obiectivele noastre este să contribuim la dezvoltarea educaţiei antreprenoriale din domeniul tehnologic la nivel internaţional. Credem că aceste resurse sunt foarte bune şi dorim să le oferim la cåt mai mulţi oameni. Am adoptat o licenţă de tipul Creative Commons pentru a încuraja utilizatorii să folosească materialele pe site-urile şi blogurile lor“, spune Theresa Lina Stevens.

În opinia Mihaelei Fiordean, consultant la biroul din Paris al companiei Noir sur Blanc, agenţie de comunicare internaţională care reprezintă mai multe şcoli de afaceri de top, universităţile aleg să pună la dispoziţia publicului astfel de resurse atåt pentru a-şi promova propria imagine, cåt şi pentru a contribui la educarea opiniei publice. „Accesul liber la acest tip de informaţie reprezintă, în primul rånd, o excelentă acţiune de marketing în vederea recrutării de noi studenţi. În acelaşi timp, poate atrage atenţia altor universităţi asupra subiectelor aflate în cercetare la universitatea respectivă şi suscita propuneri de colaborare din partea altor instituţii care sunt preocupate de aceleaşi probleme“, spune Mihaela Fiordean.

Pionierul iniţiativei de a asigura acces liber la resurse este Massachusetts Institute of Technology (MIT), care a decis în 2002 să pună online un set de 50 de cursuri, ajungånd anul trecut să ofere pe site-ul ocw.mit.edu peste 1.800 de cursuri. Succesul înregistrat de MIT, al cărui site a depăşit în 2007 nivelul de două milioane de vizite pe lună, a determinat şi alte instituţii să aplice acest model.

„Accesul liber la informaţii este fundamental pentru viitorul educaţiei. Acele universităţi care încearcă să ţină procesul de educaţie şi studenţii închişi într-o clasă ca într-o cuşcă or să aibă un eşec“, consideră Felix Valdivieso, de la IE Business School.

141-24241-38_ase_02.jpgPrincipiul de a oferi acces la resursele proprii a început să fie adoptat şi în Romånia, chiar dacă instituţiile autohtone se limitează la documente scrise şi încă nu pun accent pe informaţii în format video sau audio. Academia de Studii Economice din Bucureşti (ASE), de exemplu, a postat pe site-ul propriu, ase.ro, peste 260 de cărţi cu conţinut complet şi la care oferă acces gratuit. „Avantajul ASE, dincolo de alinierea la o politică universală a spiritului generozităţii academice, este unul de promovare a brandului universităţii, parte a marketingului universitar“, spune conf.dr. Florina Mohanu, director de comunicare şi relaţii publice al ASE. „Acum lucrăm la un proiect conform căruia vom oferi, prin site, contra unei sume modice, accesul la toate publicaţiile ASE; de asemenea, intenţionăm să lansăm un blog al ASE pe teme economice“, conchide Florina Mohanu.

«Universităţile care încearcă să ţină procesul de educaţie şi studenţii închişi într-o clasă ca într-o cuşcă or să aibă un eşec.»
Felix Valdivieso, director de comunicare, IE Business School

260 de cărţi pot fi accesate gratuit în sectiunea Biblioteca Digitală a site-ului Academiei de Studii Economice din Bucureşti

Site-uri cu resurse

• biblioteca-digitala.ase.ro/biblioteca/model/index2.asp
• openmultimedia.ie.edu
• videogsb.stanford.edu
• ecorner.stanford.edu
• ocw.mit.edu
• knowledge.wharton.upenn.edu
• itunes.stanford.edu