Echipa de anchetatori care se ocupă de cazul prăbuşirii avionului Airbus A320 al companiei Germanwings în Alpii francezi a reuşit să adune mostre de ADN de la jumătate dintre cele 150 de victime ale tragediei aeriene de săptămâna trecută, au anunţat autorităţile. În acest timp, se înmulţesc dezvăluirile despre personalitatea copilotului care se pare că a provocat deliberat dezastrul, relatează AFP.
În cea de-a şasea zi de căutări la locul catastrofei, într-o regiune montană din sud-estul Franţei, anchetatorii au „izolat 78 de mostre de ADN distincte”, care vor fi comparate cu cele ale familiilor victimelor pentru a fi identificate, a declarat procurorul din Marsilia, Brice Robin.
De la prăbuşirea avionului Airbus A320, anchetatorii încearcă să adune cât mai multe elemente care să permită identificarea victimelor, dar ţinând cont de starea elementelor prelevate şi a terenului extrem de accidentat, sarcina este extrem de dificilă.
Lucrările de amenajare a unui drum de acces la locul prăbuşirii avionului, care să fie utilizabil de ATV-uri, sunt aşteptate să se încheie luni seară, după cum a declarat procurorul Robin. Pe acest drum ar urma să fie evacuate unele fragmentele mari din cabină, greu de transportat pe cale aeriană.
Până în prezent, anchetatorii sunt transportaţi zilnic la locul prăbuşirii A320 cu elicopterul, care decolează de pe aerodromul din Seyne-les-Alpes, situat la o distanţă de aproximativ 10 km.
Pe fondul căutărilor neîntrerupte, presa germană continuă să dezvăluie noi informaţii despre cum a evoluat dezastrul şi despre personalitatea copilotului Andreas Lubitz.
Cotidianul german Bild a dat publicităţii în ediţia sa de duminică filmul ultimelor momente ale avionului A320 al Germanwings, după ce a avut acces la informaţiile obţinute în urma decriptării uneia din cutiile negre ale aparatului de zbor, care înregistra discuţiiile şi sunetele din cabina de pilotaj.
Publicaţia americană The New York Times a invocat prima aceste informaţii în noaptea de miercuri spre joi, afirmând că pilotul părăsise carlinga şi nu a mai putut reveni în cabină.
Procurorul de Marsilia a confirmat joi faptul că aceste înregistrări au arătat că tocmai copilotul a încuiat uşa după ieşirea pentru scurt timp a comandantului de zbor din cabină, iar apoi a setat aparatul pentru coborâre, provocând zdrobirea avionului de versant.
Andreas Lubitz suferea, se pare, de probleme psihice şi era îngrijorat în legătură cu consecinţele problemelor sale de sănătate pentru cariera sa, potrivit mass-media.
Anchetatorii privilegiază pista unui act deliberat al copilotului, care nu ar fi trebuit să zboare în acea zi fatidică de marţi din cauză că era în concediu medical, căruia nu i-a dat însă curs.
Ultimele cuvinte ale pilotului – „Deschide uşa!” – şi urletele pasagerilor se aud în înregistrarea decriptată, înainte ca Airbusul să se zdrobească la ora locală 10:40 de un versant, cu 700 km/pe oră, potrivit Bild.
La sfârşitul săptămânii trecute, mass-media germană a publicat diferite informaţii despre copilotul Andreas Lubitz, încercând să descifreze motivaţia gestului său. Astfel, ziarul Bild scrie că prietena copilotului, cu care acesta trăia în apropiere de Dusseldorf, ar fi fost însărcinată: ea ar fi împărtăşit această veste elevilor săi de la colegiul unde este profesoară.
Acelaşi ziar publicase sâmbătă un interviu cu o însoţitoare de bord, pe care a prezentat-o drept fosta prietenă a lui Lubitz şi care a întărit pista despre tulburările psihice severe de care suferea tânărul copilot. Ea susţine că el i-a spus la un moment dat: „Într-o zi, voi face ceva care va schimba întregul sistem şi toată lumea îmi va şti numele şi îşi va aduce aminte de mine”.
Parchetul din Dusseldorf a indicat vineri că adeverinţe privind starea sa de sănătate au fost găsite rupte la domiciliul lui Andreas Lubitz, dar nu a fost descoperită nicio scrisoare de adio care să dezvăluie un act premeditat.
Ziarul Bild am Sonntag afirmă că anchetatorii au găsit la apartamentul său reţete de medicamente prescrise pentru afecţiuni maniaco-depresive, precum şi o cantitate mare de somnifere.
Între timp, continuă căutările celei de-a doua cutii negre. S-ar putea ca dispozitivul să fi fost extrem de avariat şi, din această cauză, nu ar mai emite niciun semnal, a estimat luni fostul pilot Kay Kratky, în prezent membru în consiliul director al Lufthansa. Până în prezent a fost găsită doar carcasa celei de-a doua cutii negre, dar nu şi cutia propriu-zisă.AGERPRES