Şoferii implicaţi în accidente uşoare vor scăpa anul viitor, când va funcţiona constatul amiabil, de calvarul proceselor-verbale la poliţie şi chiar de punctele de penalizare pe care le-ar fi primit.
Până la 1 ianuarie 2008, data de la care şoferii îşi vor putea rezolva „la mica înţelegere“ problema accidentelor nesoldate cu victime, mai rămân de făcut o serie de paşi. Legea nr. 136/1995 trebuie modificată, iar Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) trebuie să aprobe normele privind constatul amiabil. Surse din CSA ne-au declarat că, la ora actuală, normele întocmite după modelul unic european sunt aproape gata şi se discută cu jucătorii din piaţa asigurărilor, care vor fi implicaţi direct în proiect. Urmează apoi toate aprobările forurilor legislative româneşti, care ar putea fi obţinute în lunile septembrie-octombrie ale acestui an.
Normele CSA stabilesc că va funcţiona constatul amiabil doar pentru două maşini implicate în accident. În Franţa, de exemplu, aceleaşi reguli sunt valabile chiar dacă sunt implicate în accidente uşoare 13 maşini (ciocnirile în lanţ). Asigurătorul va plăti despăgubirile, fără a mai aştepta constatarea poliţiei, şi asiguraţilor Casco care îşi găsesc maşina lovită sau zgâriată în parcare. Normele CSA descriu 17 cazuri tipice de accidente care se pot produce între două maşini, inclusiv schiţele unor accidente virtuale. La rândul lor, cele 17 cazuri au mai multe speţe, cu modalităţi de producere a accidentelor.
Vinovatul, stabilit prin Norme CSA
Pentru fiecare dintre aceste speţe, normele CSA stabilesc cine este vinovat şi cine nu în cazul producerii accidentului, inclusiv situaţiile în care vina este comună. Ovidiu Ciobanu, directorul departamentului juridic al Allianz Ţiriac, spune că, „pe baza speţelor de accident descrise în norme, asigurătorii vor trebui să facă încadrarea“.
Există însă şi o parte proastă a reglementărilor. În cazul unor accidente „la limită“ sau care, pur şi simplu, nu se pot încadra în niciuna dintre schiţele de accident prevăzute în norme, asigurătorul va trebui să facă totuşi încadrarea în una dintre ele, chiar dacă la noi nu există o comisie de mediere pentru astfel de situaţii. Asigurătorii consideră că medierea nu va fi foarte simplă. Cu atât mai mult cu cât, în multe cazuri, subiectivismul celor care dau verdictul este permis chiar prin faptul că trebuie să includă neapărat accidentul într-unul dintre tiparele oferite de Normele CSA. În plus, va fi dificil ca ambii asigurători ai autovehiculelor implicate în accident să dea acelaşi verdict. Altfel, litigiul se soluţionează tot în instanţă.
O altă problemă pe care CSA vrea să o soluţioneze, până va deveni operaţional constatul amiabil, este crearea unui sistem care să ofere un istoric al autovehiculelor şi al daunelor provocate de posesorii acestora. De fapt, este vorba de sistemul „bonus-malus“, un important instrument de reglementare, pe baza căruia costul viitoarelor poliţe de asigurare va fi diferenţiat în funcţie de „cazierul rutier“ al şoferului.
RCA, obligatorie pentru scutere
În afara normelor CSA, pentru o bună funcţionare a constatului amiabil mai sunt necesare şi câteva modificări la Legea nr. 136. Una dintre ele va elimina acordul asiguratului, care trebuie să cedeze poliţa RCA terţului accidentat pentru a-i permite acestuia să încaseze despăgubirea. În plus, noua lege va aduce modificări şi în cazul unor tipuri de vehicule care, până acum, nu erau cuprinse în legislaţia asigurărilor. Este vorba de tractoare, combine, secerători etc., dar şi de scutere şi mopede.
Odată cu aprobarea modificărilor legislative, toate aceste vehicule vor fi supuse operaţiunilor de înregistrare (nu înmatriculare). Înregistrarea lor va cădea în sarcina primăriilor care, după apariţia legii, îi vor anunţa pe proprietari că trebuie să-şi înregistreze vehiculul. Odată înregistrate, pentru toate va trebui să fie încheiată o poliţă RCA. Evidenţa lor va fi ţinută în baza de date CEDAM (comună între asigurători şi poliţie), dar într-un dosar separat de al celorlalte tipuri de maşini.
Asigurătorii dau verdictul
«După introducerea constatului amiabil, societăţile de asigurări vor stabili vinovăţia şoferului, dar numai pe baza unor categorii şi modele de accidente impuse prin Normele CSA.»
Ovidiu Ciobanu, director departament juridic Allianz Ţiriac