Şoferii care nu au provocat pagube terţilor vor beneficia de reduceri ale tarifelor RCA de bază. În schimb, cei care au utilizat poliţele obligatorii pentru a acoperi despăgubiri vor plăti mai mult.
De anul viitor, preţul poliţelor RCA va ţine cont de „cazierul rutier“ al proprietarului maşinii asigurate, indiferent de la ce companie de asigurări va fi achiziţionată. Diferenţierea tarifelor va fi posibilă odată cu implementarea sistemului bonus-malus la nivelul întregii pieţe. Acesta urmează să descurajeje fraudele asiguraţilor, în condiţiile în care, de la mijlocul anului în curs, ar trebui să funcţioneze şi constaterea amiabilă a accidentelor uşoare.
În perioada următoare, va fi stabilit nivelul reducerilor de care urmează să beneficieze şoferii care nu au provocat accidente într-o anumită perioadă de timp şi cel al majorărilor pe care le vor suporta clienţii care au despăgubit terţi cu ajutorul poliţelor auto obligatorii. Mărimea reducerilor şi majorărilor şi alte detalii ale sistemului bonus-malus urmează să fie reglementate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) în urma discuţiilor cu reprezentanţii companiilor de asigurare.
În Italia, de exemplu, sistemul bonus-malus aduce reduceri de tarife de până la 60% şi majorări de până la 300%. De tarife mai mici cu 50% beneficiază cei care nu au folosit poliţa obligatorie timp de cinci ani. Şi şoferii britanici beneficiază de discounturi ale tarifelor bazate tot pe acest sistem. Reducerea maximă este de 65%, fiind acordată celor care nu despăgubesc terţi timp de cel puţin cinci ani.
În schimb, proprietarii din Marea Britanie care utilizează de două ori poliţa obligatorie pentru a despăgubi alte persoane trebuie să aibă doi ani fără astfel de incidente pentru a beneficia de reduceri ale tarifelor de bază practicate de asigurători. În acelaşi timp, cei care au folosit de patru ori poliţa RCA pentru a plăti despăgubiri nu pot primi discounturi o perioadă de patru ani.
Dacă în alte ţări aplicarea acestui sistem se face ţinând cont de istoricul proprietarilor de autovehicule pe perioade de cel puţin cinci ani, în România se va ţine seama numai de „cazierul“ şoferilor din ultimii doi ani.
Lipsa de continuitate ar putea fi sancţionată
Proprietarii de autovehicule care nu au reînnoit poliţele RCA de fiecare dată când acestea au expirat ar putea fi penalizaţi odată cu implementarea noului sistem. „Legea spune că trebuie să ai asigurare în permanenţă, nicăieri nu spune că dacă ţii maşina în garaj nu trebuie să ai asigurare RCA“, explică Mona Cucu, director în cadrul CSA, punctul de plecare al discuţiilor.
Introducerea unei astfel de penalităţi ar putea „sancţiona“ circa 15% din proprietarii de autovehicule în cazul în care aceştia ar decide la un moment dat să cumpere asigurarea auto obligatorie. La sfârşitul lunii mai, doar 85% din vehiculele înregistrate aveau poliţe RCA. Numărul poliţelor obligatorii valabile se ridica la 3,8 milioane la aceea dată, în creştere cu 3,5% faţă de perioada similară din 2008, potrivit lui Constantin Buzoianu, vicepreşedinte CSA.
Concomitent, a crescut şi numărul de poliţe auto vândute şi ale căror elemente de identificare sunt raportate la baza de date CEDAM. În prezent, în această bază de date figurează 97% din asigurările auto obligatorii, potrivit lui Buzoianu. Această bază de date va fi utilizată şi pentru aplicarea sistemului bonus-malus începând de anul viitor.
Tot începând cu 2010, poliţele RCA vor fi emise numai electronic, iar în momentul vânzării elementele de identificare ale asigurărilor vor fi transmise către această bază de date.
3,8 mil. de poliţe RCA erau în vigoare la sfârşitul lunii mai a anului curent, potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
Încasări
Primele aferente poliţelor RCA au cea mai mare pondere în totalul încasărilor pe segmentul asigurărilor generale. În primul trimestru din 2009, acestea au reprezentat circa 40% din total