Anchetatorii, care au recuperat o primă „cutie neagră” conţinând discuţiile din cabina piloţilor, sunt în căutarea celei de-a doua „cutii negre” a aparatului, care conţine datele de zbor ale aeronavei.
„Ipoteza teroristă nu este privilegiată”, a declarat ministrul francez de Interne, Bernard Cazeneuve. „Toate ipotezele trebuie analizate îndeaproape, atâta timp cât ancheta nu a ajuns la o concluzie”, a adăugat el.
Preşedintele francez François Hollande, cancelarul german Angela Merkel şi premierul spaniol, Mariano Rajoy, merg astăzi la locul dezastrului, unde peste 300 de jandarmi şi o sută de pompieri au fost mobilizaţi. Germania şi Spania sunt ţările cele mai greu încercate de această tragedie.
Un elicopter a decolat cu puţin timp înainte de 9.00 ora României, pentru a-i transporta pe anchetatori la locul accidentului.
Căutările se anunţă complexe din cauza dispersării rămăşiţelor pe o suprafaţă de 4 hectare în munţi, într-o zonă cu acces extrem de dificil în sudul Alpilor, la o altitudine de 1.500 de metri, unde aparatul practic s-a pulverizat.
Avionul Germanwings, aripa low-cost a Lufthansa, a plecat marţi dimineaţă din Barcelona cu destinaţia Düsseldorf, având la bord 144 de pasageri şi şase membri ai echipajului.
„Cele mai mari părţi ale epavei pe care le-am recuperat nu depăşesc dimensiunea unei serviete”, a declarat un anchetator al jandarmeriei. Printre resturi, nicio secţiune mare de fuselaj nu a fost observată. „Numai trenul de aterizare a putut fi identificat”, au adăugat colegi ai acestuia.
Potrivit procurorului din Marsilia însărcinat cu acest caz, zece medici legişti şi trei antropologi se vor deplasa la locul accidentului pentru identificarea victimelor cu ajutorul prelevărilor de ADN.
Cutia neagră, cu înregistrarea sunetelor şi conversaţiilor din cockpit, a fost transferată Biroului de anchetă şi analiză BFA, organism specializat în accidentele de avioane, care urmează să stabilească cauzele catastrofei. O sursă apropiată anchetei a indicat pentru AFP că prima cutie neagră găsită este deteriorată.
„Cutia neagră găsită este un CVR – cockpit voice recorder”, a indicat aceasta. „Dar CVR-ul este deteriorat”, a adăugat interlocutorul, indicând că a doua cutie neagră – FDR – flight data recorder, cu datele de zbor este în continuare căutată.
Accidentul, cea mai mare catastrofă aeriană pe teritoriul francez din ultimii peste 30 de ani, a declanşat o emoţie considerabilă în Europa şi nu numai. Spania a decretat trei zile de doliu naţional, după ce regele Felipe şi-a anulat vizita de stat care abia începuse în Franţa.
Statele Unite şi Rusia şi-au oferit ajutorul Franţei în operaţiunile de căutare şi recuperare a resturilor avionului şi victimelor.
Printre victime figurează 67 germani, între care doi bebeluşi, 16 adolescenţi din Haltern, localitate din nord-vestul Germaniei, care s-au aflat într-un schimb de experienţă şcolar cu liceeni spanioli, precum şi doi cântăreţi de la opera din Dusseldorf, Oleg Bryjak şi Maria Radner.
Lista pasagerilor conţine de asemenea „45 de călători cu nume de familie spaniole”, potrivit autorităţilor de la Madrid.
Potrivit informaţiilor primite de biroul AFP, există de asemenea cel puţin o victimă de naţionalitate belgiană, precum şi una daneză, două victime australiene, două de naţionalitate columbiană şi două de naţionalitate argentiniană.
De asemenea, Londra, Ciudad de Mexico şi Tokyo au evocat prezenţa probabilă la bord a unor britanici, a doi mexicani şi a doi japonezi.
Preşedintele Hollande a evocat, la rândul său, posibilitatea „fără dubii” a unor victime „turce”, în timp ce mass-media marocană a scris despre prezenţa unui cuplu marocan la bordul avionului care s-a prăbuşit în Alpii francezi.
O casă mortuară şi un PC operaţional au fost instalate la Seyne-les-Alpes, localitate din apropierea accidentului, unde familiile victimelor sunt aşteptate miercuri.
Cauzele accidentului rămân deocamdată necunoscute. Echipajul nu a emis un semnal de alarmă pe întreaga durată a căderii aparatului, care a durat opt minute, potrivit Germanwings.
Pilotul avea peste zece ani de experienţă şi peste 6.000 de ore de zbor la activ, conform companiei. Avionul era în serviciu de 25 de ani şi a trecut printr-o revizie importantă în vara anului 2013.
La 1 septembrie 2013, un aparat care efectua legătura pe ruta Paris – Saigon s-a prăbuşit în aceeaşi regiune din sudul Alpilor. Acesta este primul dezastru aerian în Franţa, după prăbuşirea Concorde Air France, soldată cu 113 morţi, la 25 iulie 2000, la scurt timp după decolarea de pe aeroportul parizian Roissy-Charles de Gaulle.AGERPRES