În încercarea de a taxa tot ce prinde, Guvernul a introdus peste noapte în Codul fiscal, modificat în luna august pentru a treia oară în acest an, accize pe mai multe produse pe care le-a încadrat în categoria celor de lux, printre care şi maşinile noi sau rulate cu motoare mai mari de 3.000 cmc, importate din Uniunea Europeană. Astfel, potrivit noului cadru legislativ, de la 1 septembrie, la achiziţionarea unui autoturism de către o persoană fizică, se va percepe o acciză de 1 euro pe fiecare cmc al motorului, dacă acesta are o capacitate mai mare sau egală cu 3.000 cmc.
Această taxă anunţată peste noapte vine să lovească suplimentar într-o piaţă auto care traversează cea mai neagră perioadă din istoria sa recentă, cu scăderi greu de imaginat. După ce că statul a ales să introducă o astfel de taxă fără acordarea unui termen de cel puţin 6 luni pentru dealerii auto şi ceilalţi actori implicaţi, se pare că măsura a fost aplicată fără solicitarea unei derogări sau aprobări de la Comisia Europeană, după cum au lăsat să se înţeleagă reprezentanţii Finanţelor chestionaţi de Capital.
„În condiţiile în care la aderarea României la Uniunea Europeană din 2007 accizele la importurile de autovehicule, indiferent de capacitate, au fost eliminate, care este cadrul armonizat legislativ european prin care România a revenit asupra aplicării accizei la maşinile cu motoare mari?“, spune Adriana Ahciarliu, secretar general al ALB (Asociaţia Societăţile Financiare din România).
În luna septembrie, au fost vândute circa 50 de maşini cu motoare de peste 3 litri, potrivit datelor APIA. În plus, cei care vor să-şi cumpere o astfel de maşină trebuie să alerge pe la Fisc să îşi ia formularul pentru plata accizei, fără de care nu pot înmatricula maşina. Reprezentanţii dealerilor auto consideră că această acciză mai mult va descuraja puternic piaţa maşinilor cu motoare mari şi nu va aduce mai mulţi bani la buget.
Birocrație și scumpire
Noua acciză s-ar putea resimţi printr-o creştere cu 4%-8% a preţului final al maşinilor cu motoare de peste 3.000 cmc. O problemă suplimentară o reprezintă faptul că toţi cei care comercializează sau finanţează astfel de maşini care intră în categoria produselor accizabile trebuie să se autorizeze ca operatori cu produse accizabile. Încă de la începutul lunii septembrie, când taxa a intrat în vigoare, mai multe societăţi de leasing au depus documentaţia de autorizare ca operatori cu produse accizabile, dar până la finele lunii octombrie încă nu primiseră aprobarea de la Fisc. Acelaşi lucru trebuie să îl facă mulţi dealeri auto care nu sunt importatori direcţi.
Nu taxa în sine îi supără pe dealeri, ci aplicarea ei de pe o zi pe alta, lipsa de predictibilitate a cadrului legislativ pentru domeniul auto, care în acest an a suferit deja schimbări semnificative de la o lună la alta.
„Când deschizi un showroom în care investeşti 1-3 milioane euro, te angajezi la credite pe cinci ani şi aşa îţi faci şi planurile, dar cadrul legislativ se schimbă la cel puţin şase luni. Care e respectul statului pentru noi ca investitori?“, se întreabă un reprezentat al unui important dealer de maşini de lux.
„Tot ceea ce a înlocuit acciza aplicată până în 2007, şi anume taxa de primă înmatriculare sau taxa de poluare, a devenit subiect al unor dosare de infrigement pentru România, din cauza lipsei de armonizare cu prevederile tratatului de funcţionare a UE, sancţiuni care induc costuri impredictibile şi incalculabile asupra bugetului public şi indirect asupra cetăţeanului. Ne întrebăm dacă şi această acciză va avea aceeaşi soartă“, spune Ahciarliu.
4%-8% ar putea fi scumpirea maşinilor cu motoare mai mari de 3 litri după aplicarea accizei introduse de la 1 septembrie, câte 1 euro pe fiecare cmc