Guvernul va adopta, joi, o ordonanţă de urgenţă care prevede că acciza pentru motorină pentru transportatorii de mărfuri şi persoane.
”Pentru transportatorii de mărfuri şi persoane se introduce o nouă măsură prin reducerea accizei la motorină – se diminuează cu 183,62 lei/tonă, respectiv 217,31 lei pe tonă nivelul accizei la motorină utilizată drept carburant pentru sectorul transportului de mpărfuri sau de persoane”, a mai spus premierul”, a anunţat premierul Viorica Dăncilă, potrivit Mediafax.
Cu un parc auto mai mare cu peste 600.000 de vehicule și o cerere de carburanți în creștere cu 6,7%, încasările din accizele la carburanți s-au redus anul trecut cu peste 6%.
Statul a colectat anul trecut o sumă totală de 14,285 miliarde de lei din accizele la carburanți, cu aproape un miliard de lei mai puțin decât în anul anterior. De la începutul anului trecut și până în toamnă am avut printre cele mai mici accize din Uniunea Europeană, ca urmare a eliminării supraaccizei introdusă de Guvernul Ponta în 2014. De la 15 septembrie și 1 octombrie, atât acciza la benzină, cât și cea la motorină au fost majorate cu câte 16 bani/litru. Din fiecare litru de benzină comercializat în România la stat ajunge 1,97 de lei, iar din prețul plătit pentru un litru de motorină statul încasează 1,83 de lei.
Cu toate că avem printre cele mai mici prețuri ale carburanților din Europa, sunt mai multe state europene care aplică accize mai mici decât noi. De exemplu, la benzină cote mai mici regăsim în Bulgaria, Ungaria și Polonia, în timp ce la motorină ne aflăm pe locul 7, accize mai mici aplicând țări precum Bulgaria, Ungaria, Polonia, Spania sau Luxemburg, conform datelor centralizate de Eurostat. Spre comparație, în Spania salariul minim este dublu față de cel din România, 859 de euro față de 408 euro la noi, iar dacă ne comparăm cu Luxemburg diferența este de aproape cinci ori (1999 euro).