si nu valoarea reziduala. Aceasta decizie va duce practic la scumpirea accizelor pe care utilizatorii de leasing le vor plati, de cinci ori. De exemplu, pentru o masina cu o capacitate de 1601 centimetri cubi, cu un pret de 10.000 de euro, clientul nu va mai plati 60 de euro, ca pana acum, ci 300 de euro. Restul obligatiilor de plata raman neschimbate. Vestile proaste nu se opresc insa aici. Trebuie mentionat ca, pentru cei care au deja contracte de leasing in derulare, acciza se va schimba in momentul in care utilizatorul se hotaraste sa devina proprietarul masinii inchiriate pe perioada leasingului. Daca utilizatorul achita anul viitor valoarea reziduala a masinii, va avea surpriza sa constate ca valoarea accizei se achita la valoarea integrala a masinii, deoarece baza legala s-a schimbat. Contractele de leasing incheiate intre finantatori si utilizatori nu fac nici un fel de referire la valoarea accizelor pe care le va plati clientul in momentul in care opteaza sa cumpere masina si deci sa achite acea valoare reziduala de 20% din pretul masinii. Presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania, Cornel Coca Constantinescu, subliniaza ca „un bun introdus in tara cu destinatia leasing este exceptat de la plata taxelor vamale pe perioada leasingului. Cand se inchide contractul, la finalul leasingului, se schimba si destinatia importului, din import temporar in import definitiv. In momentul schimbarii destinatiei bunului se aplica noua baza legala.” Vestea buna este ca posesorii de masini cu o capacitate cilindrica de sub 1.600 centimetri cubi raman in continuare cu accize zero.Avocatul Gabriel Biris atrage insa atentia ca „modul de calcul al accizei la contractele de leasing va fi un subiect puternic de discutie in urmatoarea perioada.” Acesta sustine ca, potrivit legii leasingului aflata inca in vigoare (n.r.- promulgarea ordonantei care modifica legea leasingului mai asteapta inca aprobarea pe culoarele Guvernului), accizele la leasing se calculeaza la valoarea reziduala. „In aceste conditii, prevederile din Normele Metodologice ale Codului fiscal, modificate prin HG nr. 1840/2004, sunt nelegale deoarece adauga la lege.” Biris merge chiar mai departe cu interpretarile, sustinand ca „se poate trage concluzia ca accizele nu au fost calculate corect, iar autoritatile vamale s-ar putea socoti indreptatite sa recalculeze accizele la toate autoturismele si autovehiculele de teren al caror leasing a fost inchis in ultimii cinci ani.”In afara acestei interpretari posibile, Biris semnaleaza si un revers al medaliei: daca formularea din legea leasingului indreptateste MF sa considere ca nu exista baza legala pentru calculul accizei in functie de valoarea reziduala (deci permite calculul ei la valoarea de intrare), atunci actuala lege a leasingului da loc interpretarii ca in momentul schimbarii proprietarului, utilizatorul ar trebui sa plateasca doar taxele vamale. Ramane de vazut daca noua lege va intra in vigoare si daca toate aceste neclaritati se vor rezolva pe viitor.

Codul Fiscal si noua Lege a leasingului schimba costurile
Efecte negative ale Codului fiscal
· Codul fiscal impune plata accizei la pretul CIP al masinii in leasing
· Normele Codului fiscal vor creste costurile leasingului. Accizele pe masini vor fi de cinci ori mai mari
· Cum noile prevederi se bat cap in cap cu actuala lege a leasingului, autoritatile vamale ar putea solicita recalcularea accizelor la toate autoturismele al caror leasing a fost incheiat in ultimii cinci ani
· Cei care au contracte de leasing deja incheiate vor plati tot accize de 100%.

Efecte pozitive asteptate de la viitoarea lege a leasingului
· Prevederile viitoarei legi vor mari competitia dintre societatile de leasing, fapt care se va reflecta in timp in scaderea costurilor
· Plata primei de asigurare de catre utilizator sau de catre societatea de leasing va ramane la latitudinea clientului
· Serviciile oferite vor deveni mai profesioniste
· Clientii vor fi protejati in cazul falimentului societatilor de leasing