Oxford Economics: România şi Bulgaria, exemple negative de majorare excesivă a accizelor la ţigări

Statele din Europa de Est au majorat prea repede accizele la ţigări, sacrificându-şi astfel suveranitatea fiscală şi neţinând seama de nivelul real de trai al cetăţenilor, ceea ce a condus la creşterea contrabandei, susţine un studiu al Oxford Economics, publicat luni de ziarul rusesc Kommersant și citat de Agerpres.

Consumatorii din România, Bulgaria şi din ţările baltice cheltuiesc, în medie, pe ţigări 20% din veniturile anuale, iar nivelul comerţului ilegal atinge 40%, se arată în studiul citat.

Italia şi Spania constituie exemple pozitive, în opinia experţilor, întrucât aceste ţări au atins nivelul actual al accizelor prin majorări treptate, pe parcursul a 15-20 de ani.
România şi Bulgaria sunt exemple negative, ele majorând accizele, la cererea Comisiei Europene, în mai puţin de opt ani, de la 12, respectiv 10 dolari, la 90, respectiv 100 de dolari. Drept rezultat, contrabanda cu ţigări a crescut cu o treime.

În ceea ce priveşte situaţia din Rusia, experţii sfătuiesc autorităţile să nu majoreze accizele. Intenţiile din ultimii ani ale Rusiei şi ale altor state din CSI de a atinge un nivel mediu al accizelor din UE se va solda cu o înflorire a contrabandei cu ţigări, a avertizat Oxford Economics. Institutul Oxford a ajuns,  la concluzia că, dacă în urma creşterii accizelor, fumătorii cheltuiesc prea mult pe ţigări, ei încep să caute opţiuni de a le cumpăra mai ieftin şi creează cerere pentru livările ilegale. Potrivit calculelor cercetătorilor britanici, dacă fumătorii cheltuie mai mult de 8% din veniturile anuale pe ţigări, ei se orientează spre un produs ilegal, mai ieftin.
Dacă aceste cheltuieli depăşesc 11%, începe "zona critică", în care comerţul ilegal este garantat, indiferent de situaţia economică a unei ţări. Rusia este departe de acest prag, fumătorii din această ţară cheltuind pe ţigări 5% din veniturile anuale. De aceea nivelul vânzărilor ilegale nu depăşeşte 1%, scrie Kommersant.
Sursa: Agerpres, Kommersant