Prețurile la care se tranzacționează în prezent mașinile în SUA, adică prețul plătit de un american, după toare reducerile dealerului, au crescut mai mult și mai rapid, din 2020, decât în ultimii 35 de ani, potrivit datelor Biroului de Statistică a Muncii, relatează CNN. Prețul mediu de tranzacție al unei mașini noi a crescut cu aproape 12.000 de dolari.

Mașinile second-hand sunt încă departe de prețurile la care se vindeau în urmă cu 4 ani

Indicii prețurilor de consum, atât pentru mașinile noi, cât și pentru cele second hand (modificările medii ale prețului tranzacției vehiculelor de-a lungul timpului) sunt mult mai mari decât erau în 2019. Conform Biroului, mașinile second-hand sunt încă departe de prețurile la care se vindeau în urmă cu 4 ani, iar prețurile mașinilor noi sunt, de asemenea, în creștere față de anul 2019.

Prețul mediu de tranzacție al unei mașini noi a crescut cu aproape 12.000 de dolari în ultimii cinci ani, potrivit datelor de pe site-ul auto Edmunds.com. Pentru mașinile rulate, prețul mediu de tranzacție este în continuare cu aproape 9.000 dolari mai mare decât în februarie 2018.

„Prețurile scad puțin, dar nu scad atât de repede pe cât s-ar spera”, declară Ivan Drury, șef la edmunds.com.

„Dacă te uiți în urmă sau dacă ai făcut o tranzacție, vei vedea că toate aceste cifre sunt proaste”, a adăugat el.

Creșteri cum n-au mai fost din anii 70, 80

Clienții care vor să-și cumpere mașini spun că nu au mai văzut creșteri atât de mari din anii 1970, 1980. Din acest motiv, 2020 este considerat anul din care prețurile mașinilor au început să o ia în sus, în mod semnificativ, într-o perioadă foarte scurtă de timp.

Pe parcursul celor mai grave 12 luni ale pandemiei, pe piața de mașini second-hand indicele a crescut cu 45%. Nu a existat niciodată o perioadă de 12 luni, de când BLS a început să țină evidența, în 1947, în care prețurile mașinilor rulate să crească atât de mult.

Tendințele recente au fost la fel în toate regiunile Statelor Unite, dar, în unele zone, prețurile de pornire pot fi mai mari decât în altele. Preferința oamenilor pentru vehicule mai scumpe, în anumite zone, determină aceste diferențe regionale, a explicat Drury. La nivel național, prețul mediu al unei camionete a fost de 62.430 dolari, în 2022, potrivit edmunds.com. Prețul mediu al unei mașini de dimensiuni medii a fost de doar 31.381 dolari.

Drumul către prețuri rezonabile rămâne plin de gropi

Gusturile consumatorilor pun accentul pe camionete și SUV-uri mai mari și mai scumpe. Cumpărătorii de mașini noi au mai multe opțiuni, în comparație cu modelele disponibile cu câțiva ani în urmă. Ambele tendințe duc acum la creșterea prețurilor și stimulează producătorii de automobile să producă mașini mai scumpe. Piața second-hand este încă afectată de scăderea tranzacțiilor de leasing și a companiilor de închiriere, care concurează cu consumatorii pentru o aprovizionare limitată de vehicule cu o vechime de trei până la cinci ani.

„Avem câteva lucruri care blochează piața din SUA”, a spus Drury, care nu crede că acești factori vor dispărea prea curând.

În plus, legea de reducere a inflației (IRA) a administrației Biden prevede cheltuieli de aproximativ 430 de miliarde de dolari pe zece ani, menite să facă posibil un viitor mai verde. Guvernul promite fiecărui cumpărător al unei mașini electrice un voucher fiscal de 7500 de dolari, dacă vehiculele sunt asamblate în SUA.