Asezat la o masa de pocher impreuna cu un american si un britanic, romanul va pierde din start si banii si onoarea. De ce ? Explicatia e simpla: americanii sunt obligati sa se nasca invingatori, iar britanicii pragmatici. Deocamdata romanii doar invata sa inoate in ape tulburi si cel mult sa supravietuiasca. Restul tine de noroc si inspiratie. Transpuse in „real life”, enunturile de mai sus sunt la fel de valabile. Cu o singura diferenta: despre romani se spune, uneori, ca sunt inzestrati cu o inteligenta nativa.
De cativa ani buni, tinerii romani care au dovedit ulterior veleitati puternice de lideri a trebuit sa-si faca loc in societate mai mult cu coatele decat prin talentul persuasiv. Mai mult cu curaj si nebunie si mai putin in stransa legatura cu vechea garda de manageri sau lideri politici.
Trebuie sa fi pregatit sa o iei de la capat
Exista o sumedenie de motive care au contribuit la acest lucru, dar, poate, cel mai important dintre ele este acela al lipsei de atentie din partea factorilor de decizie din societatea romaneasca. Bla-blaurile apropierii de tineri au avut mai degraba un caracter electoral si mai putin de atentie.
Matei Paun, Cosmin Alexandru si Dragos Grigoriu au reusit sa sparga tiparele unui business dambovitean invechit sau mai bine spus care nu s-a schimbat cu nimic in ultimii ani. Matei Paun a avut avantajul american al mentalitatii, pentru ca Statele Unite a fost tara unde si-a petrecut perioada de adolescenta si implicit si-a facut studiile.
„Curaj si onestitate”. Acestea sunt pe scurt valorile dupa care se ghideaza Matei in momentul de fata. Dupa o scurta discutie cu el intelegi imediat despre ce fel de curaj vorbeste. Vorbind in fata unor studenti, care si-au propus sa devina lideri, el a explicat ca e nevoie in primul rand de curajul care tine de decizii. „Intotdeauna trebuie sa fi pregatit sa o iei de la capat. Uneori e foarte dificil atat pentru tine, cat si pentru persoanele cu care ai plecat la drum”. Criza financiara din Rusia din 1998 l-a pus pe Matei Paun in fata falimentului. Filiala din Rusia a bancii britanice de investitii Regent era atunci condusa de el. „Pusi in fata unor pierderi imense a trebuit sa concediem toti angajati. Zilele acelea au fost poate cele mai grele din viata mea. Nu e usor sa iei astfel de decizii”, spune Matei. Si totusi el a trecut peste acest hop. Trecere pe care a facut-o asumandu-si toata responsabilitatea. Ulterior, Matei a preluat conducerea companiei de internet DNT pe care a pregatit-o pentru vanzare. Saptamana trecuta DNT a fost preluata de Astral Telecom, iar Matei spune ca si-a atins scopul. Acum tanarul romano-american spune ca este mai degraba un antreprenor. „Sunt propriul meu stapan”.
„Atunci cand trebuie sa luam decizii, dar si atunci cand ni se spune sa ne asumam responsabilitatea unor actiuni, trebuie sa plecam de la ideea ca suntem propriul consiliu de administratie”, explica pe scurt Cosmin Alexandru, directorul general al companiei de consultanta GfK.
Succesul tine uneori de sansa
Cosmin reprezinta, pentru orice tanar roman dornic de afirmare, un exemplu real al succesului in afaceri. Si-a cladit propria companie de consultanta, si-a facut un nume pe piata si, poate cel mai important, a atras respect si incredere din partea partenerilor de afaceri. Intr-un cuvant a avut succes. Si continua sa il aiba si astazi chiar daca a trebuit sa accepte fuziunea companiei sale cu una din cele mai importante companii de consultanta globale. „Succesul tine de prioritatile pe care ti le fixezi in viata. Trebuie ca intotdeauna sa alegi calea cea mai sigura catre afirmare. In rest, totul tine de sansa”, spune Cosmin Alexandru.
Atunci cand a inceput sa le expuna studentilor traseul catre succes, Dragos Grigoriu a dovedit o oarecare crispare. „Cred ca la mine a fost vorba de noroc. Adaugati la asta sute de nopti nedormite. Publicitatea nu se face la seral. Este mai degraba o stare de spirit”, spune Dragos Grigoriu, presedintele Tempo Advertising. E clar ca Grigoriu a reusit. La fel de evident este si faptul ca a reusit intr-o lume (a publicitatii), in care competitia este mai puternica decat in orice alt domeniu.
Leaders Romania ne propune „lideri in progres”
La doar 26 de ani, Ovidiu Bujorean conduce Leaders Romania, o importanta organizatie care si-a propus sa impuna tinerii in societatea romaneasca. Ovidiu este un optimist care crede in sansa, dar si in valori. Pana acum, el a obtinut sprijinul mai multor antreprenori de succes din Romania, care au inteles ca tinerii romani nu sunt cu nimic mai prejos decat cei din SUA sau Marea Britanie. Important este sa li se ofere o sansa. „Progresul intervine in momentul in care gandim pozitiv. Nimic nu este bun sau rau la inceput, dar ideile sunt importante. Cele mai importante lucruri in viata sunt date de perseverenta si aptitudine. Nimic nu este imposibil”, crede Ovidiu. Organizatia pe care o conduce a organizat saptamana trecuta un seminar unde sau discutat caile si modalitatile prin care se poate ajunge la succes. Ovidiu Bujorean a indicat mai multe caracteristici ale unui lider de succes in tari precum Romania. Este vorba in primul rand de energie, entuziasm si pasiune. Pe urma, scara valorilor mai cuprinde si disponibilitatea de a munci in colectiv, capacitatea de adaptare continua la schimbari, dar si incredere. Daca ar fi sa vorbim despre valorile si caracteristicile unui tanar lider de succes, Bujorean a indicat: increderea, onestitatea, prietenia, libertatea, inteligenta, inovatia, viziunea si spiritul de sacrificiu. Sa speram ca nu este vorba despre o chemare a strabunilor, ci despre dorinta de a schimba ceva si, mai ales, de a intelege ce inseamna aceste schimbari.