România este ţara cu cel mai mare număr de decese rutiere, aproape dublu faţă de media înregistrată la nivelul Uniunii Europene (UE), iar motivele sunt drumurile proaste, dar şi viteza excesivă.
Anul trecut, România a raportat o rata de 95 de de persoane decedate în accidente rutiere la fiecare milion de locuitori, mult mai mare faţă de media de 51,5 decese înregistrată la nivelul UE. Aceasta rata din România a crescut în 2015 faţa de 2014, când a fost de 91 persoane decedate/un milion de locuitori.
Viteza excesivă este unul dintre principalele motive al accidentelor. Dacă în România majoritatea radarelor fixe nu funcţionează, în alte ţări acestea sunt foarte eficiente şi descurajează şoferii să mai apese pedala de acceleraţie. Spre exemplu, în Germania, poliţia foloseşte un radar denumit Enforcement Trailer. Acesta detectează maşinile care depăşesc viteza legală şi realizează două fotografii: una cu un cadrul general al maşinii şi una în care fotografiază de aproape plăcuţa de înmatriculare. Datele obţinute sunt transmise către departamentul de poliţie, care validează informaţiile şi emite amenzile aferente. În Anglia şi Franţa, astfel de radare sunt la ordinea zilei, iar amenzile sunt usturătoare.
În Arabia Saudită, poliţia deghizează radarele, astfel încât să nu fie obervate de şoferi, iar acestea sunt foarte performante. Spre exemplu, aceste pot detecta viteza, dacă şoferul schimbă benzile obsesiv, dacă nu păstrează distanţa regulamentară etc. Camerele performante îi detectează la fel de uşor pe cei care trec pe roşu, vorbesc la telefonul mobil, pe cei care citesc SMS-uri sau care nu poartă centura de siguranţă. În această ţară folosirea telefonului mobil la volan se pedepeseşte cu închisoarea (24 de ore) şi amendă de 4.000 de dolari. Aceste radare au redus numărul de accidente din Arabia Saudită, dar şi pe cel al persoanelor decedate.