Măsura este inclusă într-un proiect de modificare a Legii 37/2018, care vizează transportul ecologic. Inițiatorii argumentează că tehnologiile au avansat iar preţurile de cost pentru achiziţia de autovehicule de către populaţie s-au redus. Aceștia menționează și gradul de poluare ridicat din oraşe, spunând că este nevoie de o măsură care să se adreseze tuturor deţinătorilor de autovehicule care îşi desfăşoară activitatea în oraşe.

„Începând cu 1 ianuarie 2025, autovehiculele ce prestează servicii de transport persoane, inclusiv cele care efectuează transport în regim de taxi, Uber, Clever etc., precum şi autoutilitarele, autoturismele şi autocamioanele cu masa totală sub 7,5 tone care efectuează distribuţie/ transport de mărfuri în interiorul oraşelor trebuie să fie autovehicule «verzi»”, este scris în noul proiect legislativ.

Noi obligații

„Persoanele fizice sau juridice vor putea deţine licenţele de transport numai în condiţiile în care parcul total de autovehicule deţinut de transportator (persoana juridică sau fizică ce efectuează transportul de persoane) conţine autovehicule «verzi» într-un procent de minimum 80% din flota necesară desfăşurării activităţii”, este adăugat în proiect referitor la măsurile dorite din data de 1 ianuarie 2025.

Combaterea poluării

Augustin Hagiu, preşedinte al federaţiei operatorilor de transport FORT, dar şi fondator al unei asociaţii de promovare a utilizării combustibililor alternativi în România, argumentează că, în contextul legislaţiei europene, dar şi pentru combaterea poluării, propunerea de modificare legislativă este una benefică.

„În domeniul transportului public ar fi bine de promovat utilizarea GNC pentru că varianta electrică nu prea stă în picioare la noi din cauza particularităţilor climei. Varianta cu alimentare GNC este, însă, ideală, susţin toţi experţii în transporturi rutiere.

Dar transportatorii ar trebui să aibă un cadru legislativ care să le permită o dezvoltare a parcului auto către această direcţie. Şi nu este ieftin.

Un microbuz cu GNC este şi cu 10.000 de euro mai scump decât o maşină de aceeaşi clasă, dar alimentată cu motorină. Şi preţurile cresc la vehiculele mai mari. Un autobuz cu GNC este mai scump cu peste 30.000 de euro în comparaţie cu unul clasic, iar diferenţa poate ajunge la 100.000 de euro în cazul autocarelor.

La noi, practic, nu există staţii de încărcare pentru maşini cu alimentare electrică sau GNC. Statul nu a investit, nu a subvenţionat instalarea acestora aşa cum se întâmplă în ţările din jurul nostru.

În România există, de exemplu, numai 4 astfel de staţii GNC, una la Râmnicu Vâlcea şi trei în Bucureşti. Şi, precizez, toate sunt private. Spre comparaţie, în Bulgaria există 146 de astfel de staţii. Mai mult, Republica Moldova are în funcţiune 42 de staţii GNC. Aşadar, este obligatoriu ca statul să se implice în finanţarea deschiderii unor astfel de staţii cu combustibili alternativi”, a declarat Augustin Hagiu.