În timp ce UE vrea să transforme Green Deal în realitate, țările din Asia trebuie să își consolideze politicile climatice pentru a evita să fie penalizate. În plus, efectele vor fi resimțite de companiile din Asia care exportă în UE.
Piața europeană reprezintă mai mult de 10% din exporturile Asean, în timp ce Asean este al treilea cel mai mare partener comercial al UE, după China și Statele Unite.
UE a anunțat recent un set de propuneri care urmăresc să ofere regiunii un început dinamic în redirecționarea economiei interne și globale către o lume cu zero emisii de carbon, scrie Businesstimes.
Pachetul denumit „Fit to 55” își propune să transforme Green Deal într-o realitate, reducând in umătorii 9 ani gazele cu efect de seră cu 55% față de nivelurile din 1990, notează sursa citată.
Acesta este cel mai cuprinzător set de politici climatice din regiune.
În cadrul UE, noile măsuri vor afecta o serie de sectoare economice, inclusiv transporturile, energia, pădurile și utilizarea terenurilor, precum și comerțul exterior.
Vor fi impuse standarde mai stricte privind mașinile noi, despre care unii observatori din industrie spun că reprezintă efectiv o interdicție pentru mașinile pe benzină și diesel până în anul 2035. Sectoarele transportului maritim și al aviației vor asista, de asemenea, la schimbări de politici. Se vor promova combustibili curați precum hidrogenul.
Critici susțin că propunerile UE sunt prea ambițioase
Criticii propunerilor UE susțin că acestea sunt prea ambițioase sau nu destul de ambițioase. Un element major de dispută este modul în care măsurile vor afecta cetățenii obișnuiți.
Odată cu eliminarea stimulentelor pentru combustibilii fosili, există îngrijorări că acest cost al tranziției energetice ar putea afecta consumatorii și întreprinderile mici. Comunicatul de presă al Comisiei Europene recunoaște că noile propuneri de politică „riscă să pună o presiune suplimentară asupra gospodăriilor vulnerabile, microîntreprinderilor și utilizatorilor de transport pe termen scurt”.
Astfel, planul prevede un Fond Social pentru Climă de 72 de miliarde de euro (115,1 miliarde de dolari SUA), finanțat de ETS, care va ajuta cetățenii și companiile mai mici să finanțeze investiții în eficiență energetică, modernizări ale sistemelor energetice și opțiuni de transport mai curate.
Lucrătorii vor trebui, de asemenea, să fie calificați și recalificați pentru locuri de muncă mai ecologice. Cu Parlamentul European și toate cele 27 de state membre care trebuie să aprobe planul până în 2024, asigurarea unei tranziții corecte va fi crucială, dacă se dorește o acceptare pe scară largă.
Unii producători asiatici de autoturisme și-au exprimat deja îngrijorarea
Dar vor fi oare acceptate aceste eforturi și pot inspira statele din Asia și Asean să le urmeze, fără a genera prudență sau chiar suspiciuni?
Unii producători asiatici de autoturisme și-au exprimat deja îngrijorarea. Noile standarde de emisii pentru transport, care vor afecta atât motoarele cu combustie internă, cât și vehiculele hibride, ar putea subminsa planurile lor pentru piața europeană.
Măsurile comerciale externe pot provoca și fricțiuni cu partenerii comerciali europeni. „Fit for 55„ prevede o taxă pe carbon asupra importurilor de bunuri cu consum intensiv de carbon, cum ar fi oțelul și cimentul, care vor fi extinse la alte bunuri în timp.
Efectele vor fi resimțite de întreprinderile din Asia care exportă către UE, în special în ceea ce privește bunurile cu consum intensiv de carbon.